2019-10-03, 21:13
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Sen så vet du nog om du läst min historik att hårdare tag verkligen inte är något jag skulle se på med avsky

Du, jag började faktiskt kika på din historik och hittade en sexnovell. Anyway, vad är den finska modellen för något vad gäller skjutträning (no pun intended)?
Citera
2019-10-03, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Din poäng var missarna ja, men ser du kära lilla idiot att det var alls inte vad åtalet handlade om. Då hade dom åtalats för "framkallande av fara för annan", ett sådant ärende har prövats som slutade med fällande dom i tingslottot där hovrätten fick städa upp( inte enda gången i polismål) .

Du kan inte räkna på procents av dom skott samtliga avlossade, eller menar du att varje polis måste stå och räkna skotten dom andra skjuter under en situation då man fredar sig mot någon som har ett vapen

Dom var tre som alla sköt samtidigt. Detta antalet skott torde ha kunnat avfyras på 2-3 sekunder.

En träffade med 8,3% av kulorna på 18,6m avstånd( vilket är långt avstånd i pistolskytte sammanhang)

En träffade med 12,5 % av dom avfyrade kulorna( på 17 m vilket också är rätt långt avstånd)

En träffade med 20 % av dom avfyrade skotten( på 15,2 m) vilket faktiskt är en ganska bra hit rate på det avståndet.

Det BLIR missar i situationer som denne.Det är vad vetenskapen visar, så enkelt är det. Oavsett vad div "experter" på forum vars vapenvana kommer från filmer och tv spel tror.

Min poäng var att det är underkänt med antalet träffprocent, trodde inte det gick att undgå samt att man bara drar iväg salvor i tätbebyggt område.. Men du drar sedvanlig fabler " spelar ingen roll om en pistol är på en moggi eller ej" känns uttjatat och ja du har rätt i den delen.
Min headline var träffprocenten och vad blir då 23 skott och 3 träffar??? Hur stor är då träffprocenten, försök inte göra dig lustig nu!
Senast redigerad av CCkane 2019-10-03 kl. 21:21.
Citera
2019-10-03, 21:20
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Problemet här är att dom blir frikända pga ”inbillat nödvärn”, är detta ett prejudikat som jag även kan hävda? Kan jag hävda att jag kan ha inbillat mig att det förelåg en nödvärnssituation, och därför bli friad om jag skjuter ihjäl nån? Eftersom jag bara inbillat mig liksom?

Det som jag själv funderat över hur länge ett ”inbillat nödvärn” kan pågå, läste någonstans att man sköt i nästan en minut och om det är sant så är åtminstone jag tveksam om det verkligen är rimligt.
Citera
2019-10-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Men ligger de inte och sover på natten?

Vad händer om han smyger upp i strumplästen och jättetyst låser upp ytterdörren och tar sig ut och stänger försiktigt bakom sig? Då ligger de ju fortfarande och sover? Hur ska de kunna hålla öronen på spänn mitt i natten? Ska de behöva låsa in honom på hans rum varje natt?
De visste att han var rymningsbenägen och intelligensbefriad så om de tagit sitt ansvar hade de löst problemet. Kodlås på ytterdörren, larm med rörelsedetektorer i barnkammare och hall, assistenter som håller koll när de själva inte gör det.. finns en hel uppsjö möjligheter om de brytt sig om muppens säkerhet.
Citera
2019-10-03, 21:24
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Det som jag själv funderat över hur länge ett ”inbillat nödvärn” kan pågå, läste någonstans att man sköt i nästan en minut och om det är sant så är åtminstone jag tveksam om det verkligen är rimligt.
Nu vet jag inte om skottlossningen pågick exakt en minut, men i den situationen så går en minut jävligt fort kan jag lova.
Snutarna stod knappast och pangade utan att ta skydd.
Citera
2019-10-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Otroligt opolitisk dom englit alla juridiskt kompetenta.

Jo, Rättsväsendet i Sverige har ju visat sig vara just kompetent, dag in och dag ut, eller hur!??
Citera
2019-10-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nu vet jag inte om skottlossningen pågick exakt en minut, men i den situationen så går en minut jävligt fort kan jag lova.
Snutarna stod knappast och pangade utan att ta skydd.

Kalla dom inte snutar!
Citera
2019-10-03, 21:27
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
De visste att han var rymningsbenägen och intelligensbefriad så om de tagit sitt ansvar hade de löst problemet. Kodlås på ytterdörren, larm med rörelsedetektorer i barnkammare och hall, assistenter som håller koll när de själva inte gör det.. finns en hel uppsjö möjligheter om de brytt sig om muppens säkerhet.
De hade inte behövt sådana extrema (eller uppenbarligen lämpliga åtgärder med facit i hand) åtgärder.

Det hade räckt med ett sjutillhållarlås i detta fall.
Citera
2019-10-03, 21:28
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Kalla dom inte snutar!
Jag kallar de vad jag vill.

Konstaplar eller snutjävlar, de gjorde rätt.
Citera
2019-10-03, 21:31
Medlem
Citat:
Det är klart du kan, om jag inte minns fel så var det samma typ av argument när en pappa i Rödeby i Blekinge sköt två ungdomar. Psykiatriker beskrev väl att pappan till föjd av stress fick tunnelseende och upplevde situationen som livshotande trots att ungdomarna inte hade något vapen. Jag har för mig att åtminstone en av ungdomarna blev skjuten i ryggen.
Ja, men då hade dom mobbat och hotat hans barn en längre tid.
Citera
2019-10-03, 21:33
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Jag kallar de vad jag vill.

Konstaplar eller snutjävlar, de gjorde rätt.
Nej. Det gjorde dom uppenbarligen inte. Har du också downs syndrom?
Citera
2019-10-03, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
Min headline var träffprocenten och vad blir då 23 skott och 3 träffar??? Hur stor är då träffprocenten, försök inte göra dig lustig nu!

Vad träffprocenten i utslag på alla tre blir är total irrelevant, av just den anledningen jag nämnde.

I situationer då man försvarar sig mot vapen är det var och en som har ansvar för SITT skjutande och man kan inte stå och: " ok steffe hur många skott har du liksom skjutit, jag har skjutit 5 jag...." jodu jonte jag har skjutit 10, tror jag missade osis..." du då kalle"..." jo jag har skjutit 3 så jag kan ju dra iväg några till så träffprocenten inte blir för låg för som självutnämnda vapenexperterna på social medier"

Antingen är det DU som försöker gör dig lusting med ditt trollande ang hit rate i procent, eller så är du bara jävligt korkad
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-10-03 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in