2019-10-03, 16:32
Medlem
MeanMEs avatar
Bara att beklaga att grabben mötte svensk polis.
Hade han mött polis från några av våra grannländer hade han förmodligen levt.
Svensk polis skjuter och dödar ju många, många gånger fler personer typ 50-100 gånger oftare än vad våra poliser i våra grannländer gör.

Nu vart en utvecklingsstörd pojk drabbad och de åtalade blev helt friade trots att han inte skjutit ett skott, nu fullkomligt slaktades han genom att polisen avfyrade 25 skott mot honom och en polis tömde hela sitt magasin.

Man kan ju undra hur långt utvecklingen skall få gå innan någon politiker börjar inse att vapen bruket inom polisen är helt åt helvete.

Man måste ju undersöka vad den kulturen beror på, sitter poliser och berättar skräckhistorier för varandra över hur farliga brottslingar är och blir fullkomligt livrädda vid insatserna?

Har själv sett vid insatser hur skrämda de är och blivit utsatt för det vid en fordonskontroll.
Vart stoppad och uppmanad att visa körkort och sträcker mig efter plånboken som ligger i handskfacket och när jag vänder mig mot polisen så hade hon pistolen halvvägs uppe ur hölstret.
De får ju lugna ner sig lite, en sökning hade givit att man var en lugn familjefader inte någon gängkriminell. Men aldrig mer att plånboken läggs där.

Till och med poliser nere i utvecklingsländer uppträder mer sansat, har ibland blivit kontaktad av polis eller parkvakter när man stått med gevär i handen när man varit ute och jagat, man hade lika gärna kunnat hålla i en tandpetare eller gaffel. Man hotade ju inte dem även om de gick rakt in i skottfältet utan man möttes med skratt, leenden och handviftningar för att man skulle bli uppmärksammad på att det var människor som kom detta trots att det var tjuvjägare de letade efter.
Lite skillnad på inställning.
Citera
2019-10-03, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Domen säger att det inte är brottsligt att vara en inkompetent polis.
Domen säger gå inte runt på stan med realistiska vapenkopior.
Citera
Medlem
Då blev det precis som vanligt när det är poliser inblandade. Snälla citera inte finns hur mycket info om det som helst!
Citera
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Nej, han hade lika gärna ramlat ner i något vattendrag och dött eller sprungit ut framför en lastbil eller något sådant. Det stora problemet är att föräldrarna inte var uppmärksammade på att en person med en treårings intellekt kunde rymma från deras bostad så enkelt.

I övrigt är domen helt korrekt. Många olyckliga händelser som inte ska belasta poliserna i tjänst.
De blev utkallade att en person gick omkring med vapen, de fick veta att i närheten av platsen så fanns det en person som tidigare hotat att skjuta poliser och att han hade tillgång till sprängmedel. När de kommer till platsen så säger de att de är poliser, men han lyssnar inte och gör en rörelse med pistolen mot poliserna. Givetvis så skjuter de honom på plats. Tycker synd om poliserna som kommer leva med detta resten av sina liv.

Föräldrarna har väldigt mycket skuld i det som inträffade.

Jag tycker också domen är korrekt men att lasta föräldrarna för att det blev så här är väl som att säga att föräldrarna till Helen hade väldigt mycket skuld i att Helen blev bortrövad, våldtagen och mördad i och med att de släppte iväg sin dotter till affären sent på kvällen?
Citera
2019-10-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Svensk polis skjuter och dödar ju många, många gånger fler personer typ 50-100 gånger oftare än vad våra poliser i våra grannländer gör.

Nu vart en utvecklingsstörd pojk drabbad och de åtalade blev helt friade trots att han inte skjutit ett skott, nu fullkomligt slaktades han genom att polisen avfyrade 25 skott mot honom och en polis tömde hela sitt magasin.

Man kan ju undra hur långt utvecklingen skall få gå innan någon politiker börjar inse att vapen bruket inom polisen är helt åt helvete.

Man måste ju undersöka vad den kulturen beror på, sitter poliser och berättar skräckhistorier för varandra över hur farliga brottslingar är och blir fullkomligt livrädda vid insatserna?

Har själv sett vid insatser hur skrämda de är och blivit utsatt för det vid en fordonskontroll.
Vart stoppad och uppmanad att visa körkort och sträcker mig efter plånboken som ligger i handskfacket och när jag vänder mig mot polisen så hade hon pistolen halvvägs uppe ur hölstret.
De får ju lugna ner sig lite, en sökning hade givit att man var en lugn familjefader inte någon gängkriminell. Men aldrig mer att plånboken läggs där.

Till och med poliser nere i utvecklingsländer uppträder mer sansat, har ibland blivit kontaktad av polis eller parkvakter när man stått med gevär i handen när man varit ute och jagat, man hade lika gärna kunnat hålla i en tandpetare eller gaffel. Man hotade ju inte dem även om de gick rakt in i skottfältet utan man möttes med skratt, leenden och handviftningar för att man skulle bli uppmärksammad på att det var människor som kom detta trots att det var tjuvjägare de letade efter.
Lite skillnad på inställning.

Varit i USA och kört bil nångång? Nej, tänkte väl det... Där dras vapnet vid alla situationer där läget kan bli hotfullt. Då hade inte vapnet varit på väg upp ur hölstret utan du hade stirrat rätt in i pipan.
Citera
2019-10-03, 16:44
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Åklagaren sa i sitt anförande att efter 23 skott så hade Eric blivit träffad en gång, det var skott 24 och 25 som träffade honom i ryggen. Har man börjat skjuta och den misstänkte gärningsmannen inte har blivit avväpnad så fortsätter man skjuta tills det är säkert. Att deras precision inte var speciellt bra är en helt annan diskussion, men istället för att säga 25 skott skjutna, så säg blev träffad av tre skott. Låter det som överdrivet mycket av tre poliser som tror att det är en beväpnad man som tidigare hotat att skjuta poliser?

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Jag tycker också domen är korrekt men att lasta föräldrarna för att det blev så här är väl som att säga att föräldrarna till Helen hade väldigt mycket skuld i att Helen blev bortrövad, våldtagen och mördad i och med att de släppte iväg sin dotter till affären sent på kvällen?
Jag skulle snarare säga att det är jämförbart med att bo i en lägenhet med barn, lämna ytterdörren öppen så att treåringen går ut från lägenheten och blir påkörd av en bil. Då hade alla tyckt att det var föräldrarnas fel. Det är ungefär samma situation här. En person med en treårings mentalitet får lov att lämna lägenheten med en pistol mitt i natten. Då har föräldrarna gjort något väldigt fel.

Givetvis ska inte föräldrarna straffas, men de har helt klart brustit i sin uppmärksamhet.
Citera
2019-10-03, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7

Givetvis ska inte föräldrarna straffas, men de har helt klart brustit i sin uppmärksamhet.

Men ligger de inte och sover på natten?

Vad händer om han smyger upp i strumplästen och jättetyst låser upp ytterdörren och tar sig ut och stänger försiktigt bakom sig? Då ligger de ju fortfarande och sover? Hur ska de kunna hålla öronen på spänn mitt i natten? Ska de behöva låsa in honom på hans rum varje natt?
Citera
2019-10-03, 16:59
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Men ligger de inte och sover på natten?

Vad händer om han smyger upp i strumplästen och jättetyst låser upp ytterdörren och tar sig ut och stänger försiktigt bakom sig? Då ligger de ju fortfarande och sover? Hur ska de kunna hålla öronen på spänn mitt i natten? Ska de behöva låsa in honom på hans rum varje natt?
En person med treårings intellekt hade inte klarat av särskilt svåra saker. Alltså krävs det inte mycket extra lås eller säkerhet för att förhindra att han lämnar bostaden. Ett extralås? Larm som går igång när någon öppnar dörren mitt i natten? Finns många saker man kan göra, men som inte har gjorts i detta fall.
Citera
2019-10-03, 17:01
Medlem
dANiis avatar
Väntad utgång, poliserna gjorde inget fel.

Tycker vi kan damma av denna låt nu då: https://www.youtube.com/watch?v=l4SJjOtzOfE
Citera
2019-10-03, 17:16
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felaktigt
Då är det återigen klarlagt att Sverige faktiskt har dödsstraff utan föregående rättegång. Trots att många ojjar sig över att andra länder har det. Ett skott i ryggen så man slipper se den dömda i ögonen.
Tramspelle. Du kan omöjligt vara insatt i detta fall.

Kan lova dig att även insatsstyrkan hade pepprat, de hade också träffat med fler skott.
Citera
2019-10-03, 17:19
Bannlyst
Jag tycker polisen borde åtalats istället för "framkallande av fara för annan" om man skjuter 23 skott utan att träffa och utan en tanke på eventuella rikoschetter kan träffa inne på en trång innergård.
Citera
2019-10-03, 17:21
Medlem
Koettbullens avatar
Varför ska funktionsnedsatta människor fråntas ansvar och eventuella konsekvenser från deras agerande? Eric, en man på tjugo år med keps och krage som döljer fejset, riktar en verklighetstrogen replika mot polis kl fyra på morgonen. Polisen kan omöjligen konstatera att Eric har down syndrom. Han kunde lika gärna ha varit en labil pundare med ett riktigt vapen.

Helt rätt att fria polisen. Eric, som var både vuxen och utvecklingsstörd, skulle aldrig ha haft tillgång till en attrapp. Jag hoppas att föräldrar med utvecklingsstörda barn har lärt sig en läxa efter denna händelse och plockar bort alla soft air guns, leksaksvapen och så vidare. Om era utvecklingsstörda barn vill leka med pistoler, trots att de är vuxna, ge dem en färgglad vattenpistol som omöjligen kan misstas för the real deal.

Polisen handlade helt korrekt och jag hade fattat samma beslut (dvs att öppna eld) om jag var i samma situation som poliskvinnan, inträngd i ett hörn med en vuxen man med dolt ansikte som riktar ett vapenliknande föremål mot mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in