2019-10-03, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Problemet här är att dom blir frikända pga ”inbillat nödvärn”, är detta ett prejudikat som jag även kan hävda? Kan jag hävda att jag kan ha inbillat mig att det förelåg en nödvärnssituation, och därför bli friad om jag skjuter ihjäl nån? Eftersom jag bara inbillat mig liksom?

Det var inte inbillning att han riktade en fullt verklighetstrogen replika mot poliserna.

Ja putativt nödvärn kan även en vanlig civil hävda, och är invändningen inte osannolik och åklagaren inte kan slå hål på den så kan man frias, eller delvis frias. Finns avgörande från HD på detta tom.
Citera
2019-10-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det skrev jag i förra inlägg men ditt närminne sitter väl i förhuden( som gunvald larsson hade sagt )

Ja det är faktiskt så att nödvärn går före i sådana här situationer, det får vi allt acceptera. Och om idioter inte springer och viftar på stan med vapen eller begår andra våldsamma vansinneshandlingar så är det ju så att det inte blir något skjutande alls.

Kan man sedan bättra polisens skjututbildning( själv förespråkar jag finsk modell) så det blir bättre hit rate i dylika situationer så inte mig emot Men det är knappast enskilda polisers fel om dom skolats i för hög grad av skjutbanebeteende, vilket ju ofta inte är samma sak som skjutningar i skarpt läget.

23 skott 3 träffar??? Somalisk kalkylator???
Du frångår min kritik, klart att nödvärn spelar in.. Men det var inte heller min poäng oavsett hur du vill tolka det...
Citera
2019-10-03, 20:58
Medlem
Citat:
Det var inte inbillning att han riktade en fullt verklighetstrogen replika mot poliserna.

Ja putativt nödvärn kan även en vanlig civil hävda, och är invändningen inte osannolik och åklagaren inte kan slå hål på den så kan man frias, eller delvis frias. Finns avgörande från HD på detta tom.
Jo, men det hör inte till vanligheter hos civila eller hur? Dessutom finns det utrymme att dömas för vållande till annans död, eller kroppsskada, här frias man helt.
Senast redigerad av Alkoholiste 2019-10-03 kl. 20:58. Anledning: .
Citera
2019-10-03, 21:00
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
...

Vad jag tänker att du "missar" i ditt korståg, medvetet eller omedvetet, är att händelsen provocerar extra mycket då man (polisen) bevisligen _inte_ agerar och "tar i med hårdhandskarna" i vissa andra situationer, där det är mer uppenbart att någon eller några medvetet gör fel -- och även ibland går till angrepp mot polisen (typ, upplopp i orten).
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-10-03 kl. 21:04.
Citera
2019-10-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Politiskt dom.

SVT har vurmat om dessa poliser och denna "tragiska olycka" men när det gäller poliser i andra länder såsom Brasilien, Ryssland, USA etc etc så är det ramaskri på SVT när någon grovt kriminell / mördare blir skjuten av polisen!

Skjut förståndshandikappade
och
Be om ursäkt till kriminella

Säg hej till den nya humanistiska, feministiska polisstaten!
Otroligt opolitisk dom englit alla juridiskt kompetenta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Jag kan förstå att polisen öppnar eld mot en upplevd fara men det jag har svårt att förstå är hur man skjuta 25 skott. Jag kan inte erinra mig ett enda fall när man skjutit så många skott. När man grep Mattias Flink, en militär som man visste hade mer eller mindre precisionsskjutit sju personer, så sköt polisen typ två skott.

Något måste ju gått riktigt snett här oavsett om det var korrekt att polisen avlossade skott.
Ja, definitivt är det ett problem om de 23 första skotten missar på det avståndet. Det är dock inte de enskilda polisernas fel utan det ansvaret ligger på arbetsgivaren. Är det verkligen rimligt att poliser får för lite och för dålig utbildning i vapenhantering och taktik m.m.?

I min mening borde polisen ha absolut minimum ett pass i veckan på skjutbanan och ett pass i månaden där de övar med skarp ammunition under realistiska förhållanden. För Stockholmspolisen finns t.ex. ett utmärkt övningsområde på Svea Livgarde där de kan öva strid i bebyggelse. Det gjordes förr, varför inte nu?

Det som gick mest snett kunde polisen inte påverka över huvud taget. Att pappan inte såg till så att muppen höll sig hemma eller hade en barnvakt med sig ut är grundorsaken till hela soppan. Jag förväntar mig inte att det ska ske, men fan vad jag skulle gilla om åklagaren markerar allvaret och ansvaret genom att åtala pappan för vållande. Det är ju trots allt pappans fel att det kunde hända.
Citera
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Problemet här är att dom blir frikända pga ”inbillat nödvärn”, är detta ett prejudikat som jag även kan hävda? Kan jag hävda att jag kan ha inbillat mig att det förelåg en nödvärnssituation, och därför bli friad om jag skjuter ihjäl nån? Eftersom jag bara inbillat mig liksom?

Det är klart du kan, om jag inte minns fel så var det samma typ av argument när en pappa i Rödeby i Blekinge sköt två ungdomar. Psykiatriker beskrev väl att pappan till föjd av stress fick tunnelseende och upplevde situationen som livshotande trots att ungdomarna inte hade något vapen. Jag har för mig att åtminstone en av ungdomarna blev skjuten i ryggen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
23 skott 3 träffar??? Somalisk kalkylator???
Du frångår min kritik, klart att nödvärn spelar in.. Men det var inte heller min poäng oavsett hur du vill tolka det...

Din poäng var missarna ja, men ser du kära lilla idiot att det var alls inte vad åtalet handlade om. Då hade dom åtalats för "framkallande av fara för annan", ett sådant ärende har prövats som slutade med fällande dom i tingslottot där hovrätten fick städa upp( inte enda gången i polismål) .

Du kan inte räkna på procents av dom skott samtliga avlossade, eller menar du att varje polis måste stå och räkna skotten dom andra skjuter under en situation då man fredar sig mot någon som har ett vapen

Dom var tre som alla sköt samtidigt. Detta antalet skott torde ha kunnat avfyras på 2-3 sekunder.

En träffade med 8,3% av kulorna på 18,6m avstånd( vilket är långt avstånd i pistolskytte sammanhang)

En träffade med 12,5 % av dom avfyrade kulorna( på 17 m vilket också är rätt långt avstånd)

En träffade med 20 % av dom avfyrade skotten( på 15,2 m) vilket faktiskt är en ganska bra hit rate på det avståndet.

Det BLIR missar i situationer som denne.Det är vad vetenskapen visar, så enkelt är det. Oavsett vad div "experter" på forum vars vapenvana kommer från filmer och tv spel tror.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-10-03 kl. 21:07.
Citera
2019-10-03, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Vad jag tänker att du "missar" i ditt korståg, medvetet eller omedvetet, är att händelsen provocerar extra mycket då man (polisen) bevisligen _inte_ agerar och tar i med "hårdhandskarna" i andra situationer, där det är mer uppenbart att någon eller några medvetet gör fel (typ, upplopp i orten).

Vad jag tänker att begåvningsreserven då missar är att i en situation då du har en sekund på dig att agera, då kan man knappast fundera över om en gärningsman " medvetet gör fel" eller om han bara saknar förstånd för att begripa det livsfarliga agerandet, för honom själv och andra.

Hur man andra upploppssituationer har dom stått framför någon som pekar på dom med ett vapen tror du? I hur många av dessa situationer har dom inte kunnat gå undan, som här.

Sen så vet du nog om du läst min historik att hårdare tag verkligen inte är något jag skulle se på med avsky
Citera
2019-10-03, 21:06
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Vad jag tänker att du "missar" i ditt korståg, medvetet eller omedvetet, är att händelsen provocerar extra mycket då man (polisen) bevisligen _inte_ agerar och tar i med "hårdhandskarna" i vissa andra situationer, där det är mer uppenbart att någon eller några medvetet gör fel och även ibland går till angrepp mot polisen (typ, upplopp i orten).

Riktas det vapen mot polisen vid dessa tillfällen? För du förstår väl att polisen inte använder sig av verkanseld vid samtliga angrepp? Det finns en så kallad våldstrappa.
Senast redigerad av Blundetto 2019-10-03 kl. 21:08.
Citera
2019-10-03, 21:09
Medlem
Aktuellt ägnade de första sju minuterna nu 21:00 i ett mål med tragiskt utgång men med en given dom.

Häpnadsväckande nyhetsvärdering.
Citera
2019-10-03, 21:11
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Riktas det vapen mot polisen vid dessa tillfällen? För du förstår väl att polisen inte använder sig av verkanseld vid samtliga angrepp? Det finns en så kallad våldstrappa.

Jupp, och den "trappan" verkar ibland mest likna en hiss som är trasig. Förstår vad du menar, men i de fall jag refererar till lyckas man ju ofta inte ens gripa någon. Gör dig inte medvetet dum; tror du egentligen förstår hur jag menar...
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-10-03 kl. 21:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in