2019-10-03, 19:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De har insett sitt misstag och rättat. Jag såg också att de skrev 40-årsåldern.

Oki, tack!

Ja det är ju tur att de kan ändra
Citera
2019-10-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Folk, vi behöver inga spekulationer om diagnoser här. Adekvat biologiskt fungerade mammor kastar sina nyfödda i soptunnor redan idag. Så varför detta skitsnack om diagnoser? Anar vi kanske en agenda här..? Heaven forbid

Varför skulle det i inte vara i intressant att diskutera diagnoser? Jag tror inte en frisk person kan döda sitt barn - då är man inte frisk, det är jag helt övertygad om. Något är det som inte står rätt till, frågan är vad, svaret är förmodligen en kombination av många saker inklusive diagnoser.
Citera
2019-10-03, 20:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frifrysaren
Va? Ett erotiskt rus till en man kan vara starkare än kärleken till sitt barn? Hos vem? Då är väl personen - kvinnan i detta fall - helt personlighetsstörd? Kan inte stämma annat än i ett fall på miljonen? Hur kan man skriva något sånt undrar jag? Obehagligt inlägg.

Jo, jag tror att det kan kännas så för stunden. JUST DÅ när älskaren precis har ringt och sagt att han inte vill mera, för att han inte orkar med att hennes barn alltid måste vara i vägen. Och speciellt om barnet den sista tiden mest krånglat, bråkat, tjatat, gnällt och trotsat. Medan hon hade sett fram emot helt annan kost i älskarens säng...

Om det inte var så, skulle inte så många mammor lämna sina barn och flytta till älskaren. (Som tur är är det inte så många som tar steget att döda barnen, men när en ensamstående mamma väl gör det så är detta ofta motivet.)

Men observera att jag skrev det som du citerar medan jag fortfarande trodde att Halmstadsmamman var en ung kvinna. I och med att hon är runt 40 och har fått sitt enda barn runt 36, så tror jag inte att det här är det primära motivet. Vid den åldern blir förälskelserna inte så starka längre, och man VET att det tar slut med karlarna förr eller senare ändå, medan barnet är den som man kommer att ha livets viktigaste relation med för alltid. Så nu tror jag mer på allvarlig psykisk sjukdom eller droger. Kanske en kombination (typ "haschpsykos").
Citera
2019-10-03, 20:43
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, jag tror att det kan kännas så för stunden. JUST DÅ när älskaren precis har ringt och sagt att han inte vill mera, för att han inte orkar med att hennes barn alltid måste vara i vägen. Och speciellt om barnet den sista tiden mest krånglat, bråkat, tjatat, gnällt och trotsat. Medan hon hade sett fram emot helt annan kost i älskarens säng...

Om det inte var så, skulle inte så många mammor lämna sina barn och flytta till älskaren. (Som tur är är det inte så många som tar steget att döda barnen, men när en ensamstående mamma väl gör det så är detta ofta motivet.)

Men observera att jag skrev det som du citerar medan jag fortfarande trodde att Halmstadsmamman var en ung kvinna. I och med att hon är runt 40 och har fått sitt enda barn runt 36, så tror jag inte att det här är det primära motivet. Vid den åldern blir förälskelserna inte så starka längre, och man VET att det tar slut med karlarna förr eller senare ändå, medan barnet är den som man kommer att ha livets viktigaste relation med för alltid. Så nu tror jag mer på allvarlig psykisk sjukdom eller droger. Kanske en kombination (typ "haschpsykos").

Hon är född 1987 alltså 32 och hon födde sitt barn när hon var 28
Citera
2019-10-03, 20:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobiol
Flyktfara i ett sånt här fall kan också innebära flykt från livet, dvs självmord och hon kan inte ställas ansvarig sedan.

Ja, det tänkte jag också, att det nog var självmord polisen eller åklagaren tänkte på. Flykt för att någon ska fly utomlands föreligger antingen om det är en invandrare som har kvar släkten utomlands (och gärna då i ett land som inte har utlämningsavtal med Sverige och inte skulle samarbeta på något sätt), eller om det handlar om rika och inflytelserika människor med kontakter undanstoppade stålar lite varstans. En ensamstående, kvinnlig missbrukare kommer inte långt om hon sätter sig på tåget, och det vet hon nog själv.
Citera
2019-10-03, 20:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det finns olika uppsåt för mord. Strypning är en ganska utdragen process som kanske tar 30 sekunder så jag utesluter några andra åtal än mord. Tar man stryptag på någon så är det en medveten handling. Varför gör man det om man inte vill skada personen?

Det här tror jag inte stämmer. Klart man kan dömas för dråp om man strypt någon. Det krävs en planering längre tillbaka i tiden, om det ska kunna dömas för mord.
Citera
2019-10-03, 20:48
Medlem
Vi lugnar ner oss nu tills och om vi får veta mer.
Citera
2019-10-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det kallas helt enkelt för vanligt svenkst familjeliv, och vanlig svensk uppfostran.

Om man ligger i nån risk-zon för att man tar några glas vin på helgen, eller att man ryter ifrån eller tar tag i sitt barn så är vi många som ligger i "mörda barnen risk-zonen"

Detta är absolut INGET försvar för denna mammans agerande, Men.......
Jag blir så trött på folk som hela tiden säger att man har det så bra med sina ungar, att man inte får ta tag eller uppfostra, eller att det ALDRIG är barnets fel eller beteende, utan det ALLTID är förälderns. Dom föräldrarna har totalt fel, för ibland är det skitjobbigt. På riktigt jobbigt.!!
Jag har 5 ungar som jag älskar över allt annat. (och en tålmodig fru)
7 gånger av 10 är det fantastiskt att ha barn.
2 gånger av 10 är det ok, det flyter på....
Men 1 gång av 10 är det för jävligt, och då är det tur för barnen att det finns lagar som stoppar en förälder. Just den gången är det förbannat jobbigt.
Det finns inget som kan reta upp nerverna på en förälder än en trottsig liten skit-unge.
Den förälder som säger nåt annat blå-ljuger.
Som tur är så är dom lyckliga och glada stunderna många fler, vilket självklart gör att man orkar med.

Jag tror att just denna mamman hade sin 10:e gång, och det gick över styr. Det helt enkelt bara "blev så".
Ungen drev henne till vansinne den kvällen.

Det är såklart ingen ursäkt för vad hon gjorde, men kanske den enkla anledningen.
"det bara blev så"

Jag tror du har fel här, men det får vi väl veta förr eller senare. För visst är det så att man som förälder kan bete sig illa mot sina barn om man blir riktigt uppretad, som du säger, gång 10 t ex. Har själv överreagerat mot mina barn och några saker kan jag ibland fortfarande få ångest för idag 10 år+ senare. Men då handlar det om att skälla, hantera nåt på helt fel sätt eller ta hårt i barnets arm. För någorlunda normala fungerande friska människor har gränser. Som sätter spärr. Då händer inte sånt här. Därför är mamman inte frisk, hon är sjuk. Definitivt.
Citera
2019-10-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här tror jag inte stämmer. Klart man kan dömas för dråp om man strypt någon. Det krävs en planering längre tillbaka i tiden, om det ska kunna dömas för mord.

Drop är avsiktligt dödande med förmildrande omständigheter tex om två missbrukare bråkar med varandra och en slår ihjäl den andre. Finns det förmildrande omständigheter här?
Citera
2019-10-03, 21:09
Medlem
Hallandsposten 191003

https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/polisen-håller-resultat-från-obduktionen-av-fyraåringen-hemligt-1.18826214

"– Vi har kommit överens om att inte kommentera något kring obduktionen. Vi hänvisar till förundersökningssekretessen. Brottsrubriceringen står kvar, hon är fortsatt misstänkt på sannolika skäl, förklarar kriminalkommissarie Inger Ohlsson, som leder Halmstadpolisens enhet för brott i nära relationer.

Skulle utomstående kunna påverka utredningen om dödsorsaken blev känd?

– Ja, vi måste hinna hålla förhören, de vi pratar med ska inte ha blivit färgade av någonting. Åklagaren kommer inte att släppa dödsorsaken förrän hon väcker åtal, fortsätter Inger Ohlsson."
Senast redigerad av Svarcastad 2019-10-03 kl. 21:16.
Citera
2019-10-03, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Var står det? Vilken tidning? Var snäll och länka samt citera ur artikeln.

Vet du om tjejen gjort en P7:a än.?
Citera
2019-10-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vet du om tjejen gjort en P7:a än.?
Kika på mitt inlägg nr 638. Där ligger tre filer. Jag tror att hon redan gjort en p7:a och att det beslutats om RPU. Jag har originaldokumenten på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in