2019-10-03, 16:40
Medlem
fcspicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maraki
Såg på hans facebook sida att han skaffat ett nytt barn.

Det har han, med en tidigare missbrukare från Östersund. De flyttade från stan pga missbruket, lätt att falla tillbaka om man stöter på gamla pundarpolare titt som tätt.
Citera
2019-10-03, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karl-may
Jag skrev inte open access som en kvalitetsindikator utan som info att du inte behöver betala/logga in via en prenumeration. molecular autism (en del av BMC som har mycket open access) verkar ha en känd editor och gedigen board.

OK.
Citera
2019-10-03, 17:30
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ur häktningsprotokollet:

Undersökningen (RPU) ska omfatta
förutsättningarna för rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Undersökningen ska även omfatta frågan om huruvida Alexandra Korkeavuori till
följd av störningen (1) saknat förmågan att inse gärningens innebörd eller att anpassa
sitt handlande efter en sådan insikt och (2) i anslutning till brottet själv genom rus eller
på något liknande
sätt har vållat det tillstånd som avses i punkten 1 eller som utgör
störningen.

Vad knarkar hon?
Citera
2019-10-03, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad knarkar hon?
Kan vara alkohol. Mkt alkohol. Det färstärker känslor, och om hon var sur innan på pojken så kanske det räckte med att kröka till?
Citera
2019-10-03, 17:42
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om mamman menar att hon inte hade uppsåt att döda så undrar jag hur de ska kunna bevisa "mord".

Blir det inte "dråp" om man råkar döda någon vid t.ex. en misshandel där uppsåtet var att skada?

Edit
När en annan pojke i liknande ålder slogs ihjäl av sin mammas pojkvän för ett tag sedan dömdes GM endast till 7 års fängelse.
Nej det blir inte dråp, även för dråp krävs uppsåt grovt vållande till annans död.
Citera
2019-10-03, 17:57
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om mamman menar att hon inte hade uppsåt att döda så undrar jag hur de ska kunna bevisa "mord".

Blir det inte "dråp" om man råkar döda någon vid t.ex. en misshandel där uppsåtet var att skada?

Edit
När en annan pojke i liknande ålder slogs ihjäl av sin mammas pojkvän för ett tag sedan dömdes GM endast till 7 års fängelse.

Om hon har strypt ungen så har jag svårt att se att det skulle kunna bli dråp, nej det kan det absolut inte bli.

Men i hennes fall spelar det mindre roll ändå, hon lär bli inspärrad på psyket under en väldigt lång tid.
Citera
2019-10-03, 17:59
Medlem
Tycker väl det är lite märkligt att ingen reagerat på mitt inlägg kl 12:26, men det har väl försvunnit bland allt sidosnack om diverse oväsentligheter eller så gömde jag det viktiga i alltför mycket text.
Citera
2019-10-03, 19:04
Medlem
Det står i tidningarna att obduktionen är avklarad men Polisen är förtegen/håller dödsorsaken hemlig.

Brukar man hålla dödsorsaken hemlig? Väldigt färskt så förvånar väl kanske inte
Citera
2019-10-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Det står i tidningarna att obduktionen är avklarad men Polisen är förtegen/håller dödsorsaken hemlig.

Brukar man hålla dödsorsaken hemlig? Väldigt färskt så förvånar väl kanske inte
Var står det? Vilken tidning? Var snäll och länka samt citera ur artikeln.
Citera
2019-10-03, 19:32
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/västsverige/polisen-håller-resultat-från-obduktionen-av-fyraåringen-hemligt-1.18826438

Brottsrubriceringen förändrades inte efter obduktionen av den mördade fyraåringen. Men polisen är fortsatt förtegen om dödsorsaken.

Det var allt som stod. Tyvärr låst artikel, förhoppningsvis kommer mer senare.
Citera
2019-10-03, 19:46
Medlem
ducells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det kallas helt enkelt för vanligt svenkst familjeliv, och vanlig svensk uppfostran.

Om man ligger i nån risk-zon för att man tar några glas vin på helgen, eller att man ryter ifrån eller tar tag i sitt barn så är vi många som ligger i "mörda barnen risk-zonen"

Detta är absolut INGET försvar för denna mammans agerande, Men.......
Jag blir så trött på folk som hela tiden säger att man har det så bra med sina ungar, att man inte får ta tag eller uppfostra, eller att det ALDRIG är barnets fel eller beteende, utan det ALLTID är förälderns. Dom föräldrarna har totalt fel, för ibland är det skitjobbigt. På riktigt jobbigt.!!
Jag har 5 ungar som jag älskar över allt annat. (och en tålmodig fru)
7 gånger av 10 är det fantastiskt att ha barn.
2 gånger av 10 är det ok, det flyter på....
Men 1 gång av 10 är det för jävligt, och då är det tur för barnen att det finns lagar som stoppar en förälder. Just den gången är det förbannat jobbigt.
Det finns inget som kan reta upp nerverna på en förälder än en trottsig liten skit-unge.
Den förälder som säger nåt annat blå-ljuger.
Som tur är så är dom lyckliga och glada stunderna många fler, vilket självklart gör att man orkar med.

Jag tror att just denna mamman hade sin 10:e gång, och det gick över styr. Det helt enkelt bara "blev så".
Ungen drev henne till vansinne den kvällen.

Det är såklart ingen ursäkt för vad hon gjorde, men kanske den enkla anledningen.
"det bara blev så"
Du har absolut slagit hamaren på spiken.
Oftast är det underbart att vara förälder ,framför allt om man är 2 som kan dela på ansvaret..
Här är det ensamstående nyinflyttad mamma (flyttade någon gång rumt 2015 från norra landet,enligt fejsbok)
Då blir det dubbelt så jobbigt att vara mamma ,till en trottsig 4 åring!!
Hade hon släkt eller vänner som kunde avlasta henne ibland? Inte ens pappan fanns ju där och kunde ha barnet åtminstone någon dag varanan helj.
Tror att mamman mått fruktansvärt dåligt ..och rätt som det var så gick det över styr,tyvärr.
Rip lilla påg ❤
Citera
2019-10-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Av vad jag kan läsa står det i 30-års åldern.
De har insett sitt misstag och rättat. Jag såg också att de skrev 40-årsåldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in