2019-10-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var INTE uppenbart orimligt eftersom hon redan vid samtalet till SOS misstänktes ta livet av sitt barn. Man skickade både ambulans och polis. Barnet var dött och hon anhålls för mord. Tycker du att rubriceringen är helt fel? Eller tycker du att de skulle låtit tjejen vara i sitt hem medan de tog med barnet till bårhuset? Hon häktades på sannolika skäl. Precis som din älskling Peter Madsen som du även i det fallet trodde var oskyldig ända in till domen. Det kanske du fortfarande gör? Vad behövs för att du skall tro på att polisen är på rätt spår? Dina egna ögons vittnesmål? Sånt sker sällan.

Oavsett grad av erkännande och vad som sagts i SOS-samtalet, så måste faktiskt polis och åklagare bevisa vad som skett. Ja, det är osannolikt att hon inte fälls men helt säker kan man inte vara förrän handlingen är bevisad. Det kan tyckas osannolikt att det t ex finns en annan GM och att hon skyddar denne eller att det är en ren olyckshändelse men hon känner sådan skuld att hon anser sig själv skyldig. Mord/Dråp/Vållande skall bevisas och man skall nog inte, som många här gör, låsa in sig på bara ett enda scenario och händelseförlopp och sedan argumentera stenhårt för att fallet är solklart och det mest handlar om formalia att få henne dömd på livstid. Riktigt så enkelt är det inte.
Citera
2019-10-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Oavsett grad av erkännande och vad som sagts i SOS-samtalet, så måste faktiskt polis och åklagare bevisa vad som skett. Ja, det är osannolikt att hon inte fälls men helt säker kan man inte vara förrän handlingen är bevisad. Det kan tyckas osannolikt att det t ex finns en annan GM och att hon skyddar denne eller att det är en ren olyckshändelse men hon känner sådan skuld att hon anser sig själv skyldig. Men det skall bevisas och man skall nog inte, som många här gör, låsa in sig på bara ett enda scenario och händelseförlopp och sedan argumentera stenhårt för att fallet är solklart och det mest handlar om formalia att få henne dömd på livstid. Riktigt så enkelt är det inte.
Det är därför hon häktas, förstår du inte det? P g a flyktfara under förundersökningen, där just handlingen skall bevias. Läste du inte de filer jag lade upp om häktningsframställan? Vad är det du inte förstår ang häktning?
Citera
2019-10-03, 15:23
Avslutad
Folk, vi behöver inga spekulationer om diagnoser här. Adekvat biologiskt fungerade mammor kastar sina nyfödda i soptunnor redan idag. Så varför detta skitsnack om diagnoser? Anar vi kanske en agenda här..? Heaven forbid
Citera
2019-10-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Din första ref är en 404. Den andra är en tveksam artikel som lika gärna kan vara ett resultat av data mining.

Operativt värdelös "diagnos" mao.

Det är inte mina refs ursprungligen, du måste sannolikt tillbaka till sid 50 för att det ska fungera.

Då kan du länka dig vidare till Iran J Psychiatry och Molecular Autism (stämmer att länken går till en artikel - längst ner finns doi för att komma till publikationen). Båda är open access och jag ser inte att det är fake, så ser de flesta journals ut. Men det är ett litet studiematerial i båda och det kan finnas nyare studier som bekräftar eller motsäger. Men det är inget konstigt i artiklarna i sig, inget nedsättande, det är forskning som den nu är.
Citera
2019-10-03, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karl-may
Det är inte mina refs ursprungligen, du måste sannolikt tillbaka till sid 50 för att det ska fungera.

Då kan du länka dig vidare till Iran J Psychiatry och Molecular Autism (stämmer att länken går till en artikel - längst ner finns doi för att komma till publikationen). Båda är open access och jag ser inte att det är fake, så ser de flesta journals ut. Men det är ett litet studiematerial i båda och det kan finnas nyare studier som bekräftar eller motsäger. Men det är inget konstigt i artiklarna i sig, inget nedsättande, det är forskning som den nu är.

"Peer reviewed"-artiklar omfattar hela spektrat från pilot-study (operativt värdelös), till mainstream (många cit:s), till consensus. "Open access" är ingen garant för någonting (om något, möjligen en anti-garant pga. click bait journals).
Senast redigerad av löktårta 2019-10-03 kl. 15:44.
Citera
2019-10-03, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Måste inte ens vara en ekonomiskt stark man. Kan även vara att hon är kär i karl'n, helt enkelt. Och ett erotiskt rus till en man, kan upplevas starkare än kärleken till ett barn... särskilt om barnet slitit på kärleken på sista tiden, genom att vara (i mammans ögon) trotsigt och besvärligt. För att det försökt få mammas uppmärksamhet, när hon bara haft tankarna på sin förälskelse.
Va? Ett erotiskt rus till en man kan vara starkare än kärleken till sitt barn? Hos vem? Då är väl personen - kvinnan i detta fall - helt personlighetsstörd? Kan inte stämma annat än i ett fall på miljonen? Hur kan man skriva något sånt undrar jag? Obehagligt inlägg.
Citera
2019-10-03, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
"Peer reviewed"-artiklar omfattar hela spektrat från pilot-study (operativt värdelös), till mainstream (många cit:s), till consensus. "Open access" är ingen garant för någonting (om något, möjligen en anti-garant pga. click bait journals).

Hm jag tänkte inte argumentera med dig för det var du som efterfrågade peer review. Jag tycker av flera anledningar inte artiklarna stödjer den ursprungliga frågeställningen kring huruvida man i forumet kan peka ut autister baserat på foto men vill man omformulera frågan till huruvida autistiska barn har vissa utmärkande (men subtle) anletsdrag så kan de vara en utgångspunkt. Men artiklarna dömer inte, de diskuterar den embryonala utvecklingen mm.
Jag skrev inte open access som en kvalitetsindikator utan som info att du inte behöver betala/logga in via en prenumeration. molecular autism (en del av BMC som har mycket open access) verkar ha en känd editor och gedigen board.
Citera
2019-10-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är därför hon häktas, förstår du inte det? P g a flyktfara under förundersökningen, där just handlingen skall bevias. Läste du inte de filer jag lade upp om häktningsframställan? Vad är det du inte förstår ang häktning?
Flyktfara i ett sånt här fall kan också innebära flykt från livet, dvs självmord och hon kan inte ställas ansvarig sedan.
Citera
2019-10-03, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
det beror ju helt och fullt på vad som har skett.
två år för mord blir det inte.

Vi får väl se. Motalafallet kan ju tas som exempel. En deprimerad kvinna mördar sin dotter med Fentanyl. Får rättspsykiatrisk vård som avslutas efter några år. Hur länge det blir nu. Det beror på den bedömning som psykiatrin gör.
Citera
2019-10-03, 16:29
Medlem
Citat:
Jo, för mord krävs ju att det är medvetet, uttänkt i förväg och planerat. Det kan vara svårt att beskriva, men om hon t.ex. har strypt honom, så kanske hon har googlat på strypning innan. Eller skrivit i sin dagbok att "om det lilla odjuret gör så igen, så har jag bestämt mig för att strypa honom".

Jo, självklart. Men Picasso menade (tror jag) att polisen medvetet sätter en grav brottsrubricering, för att de får mer resurser då. Fast det kanske lutar mer åt dråp eller vållande.

Det finns olika uppsåt för mord. Strypning är en ganska utdragen process som kanske tar 30 sekunder så jag utesluter några andra åtal än mord. Tar man stryptag på någon så är det en medveten handling. Varför gör man det om man inte vill skada personen?
Citera
2019-10-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Mediciner mot psykiska fel ??
Mediciner påverkar ju bara kroppen !

Psykiska symtom lindras bara med samtalsbehandling och förändring i levnadsstandarden så det blir bättre för patienten . Detta är en logisk sanning !
Vad är en ”logisk sanning”? Bland det dummaste jag läst sorteras detta inlägg in som. Du skriver alltså att ”kroppen” är skild från ”huvudet”? Någon får medicin, t ex mot depression; följden är att personen mår bra i ”kroppen” men inte i ”huvudet”? Förstår jag rätt då? En heroinmissbrukare som får ersättningsmedicin - t ex Buphrenorfin eller Metadon - och därmed känner att han/hon inte behöver ägna varje vaken stund åt att jaga drogen; den personen blir alltså inte bättre? Den är bara ”frisk i kroppen” och fortsätter därför att begå samma brott som under det aktiva missbruket? För huvudet har ju inte botats?
Och nä, det finns inte underförstått att i och med medicinen följer samtalsterapi, för så ser det inte ut. Att samtalsterapi ofta glöms bort och ersätts med medicin är en sak, men att hävda att medicin inte kan hjälpa en människa att tänka annorlunda och tänka rätt är helt enkelt fel. Huvudet och kroppen hänger ihop.
Citera
2019-10-03, 16:35
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
OK, förlåt. Hade missat det.
Ingen fara... lätt att missa sånt, med så här många inlägg som det är i denna tråd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in