Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Ja du svårt att sia om men läser man lite mellan raderna så förstår man varför hon sökte sig till rådmansyrket och inte till advokat/försvarare. Tolka lagen och det som står svart på vitt var hon ju en hejare på annars hamnar man inte som assessor i HovR. Sätta sig in i klienters situation och argumentera i rätten var hon kanske mindre lämpad för.
Samtidigt måste man ju ha en känsla för parternas trovärdighet och då kan man ju inte vara helt nollad vad gäller empati när man sitter som rådman.
Hursomhelst var uttalandet att Åkl inte var någon klippa direkt rätt huvudlöst. Som så mycket annat jag läst mig till hon agerat.
I de mål där hon varit tilltalad eller svarande så har hon gjort sig själv till offer. Hon är misshandlad och hotad och sjuk/skadad om vartannat. Det har snarare stjälpt än hjälpt.
Om hon flera gånger blivit misshandlad kan man ifrågasätta hennes val av umgänge. Ser man allt för svart och vitt på det mesta så hamnar man nog för ofta i konflikt, vilket hon också bevisligen har gjort.
Jag hade bråttom och skrev inte ens hälften om ursprung till vad jag menade med svartvitt och THE Good ... and the bad.
KL var som kontrasterna personifierat i intervjun och framstod samtidigt arrogant. Förutom detta är hon övermaga när hon lägger in sig själv, som om hon snarare vore en kollega till advokaten än en klient. Här det flera narcissistiska förtecken på ett bräde, men i grunden funderade jag kring det som hon hundaffären sa om henne då hon mordhotades dvs borderline (höjer och sänker).
Oavsett vad som felar så diskuterar hon väldigt konstigt, som om hon sitter vid ett köksbord och pratar med en bekant snarare än att det kablas ut över hela Sverige. Ur ett slags grodperspektiv - duktiga jag...
"– Jag blev tacksam när jag såg vad det var för rådman. Hon är väldigt duktig och har bra rykte. Det kändes tryggt."
"– Sen kändes det faktiskt ännu bättre efter att åklagaren gjort sin sakframställan. Då kände jag att
både Ola (försvarsadvokaten Ola Salomonsson, reds anm)
och jag är mycket mer erfarna. Det var ingen superklippa direkt."
Svammel där hon gör ett patetiskt försök att tona ner sin storhet men det lyser igenom:
Falsk ödmjukhet.
"Toppjuristen fortsätter:
– Jag menar inte att han gjorde något fel direkt. Men det är klart att det måste ha varit jobbigt för honom.
Jag menar, här sitter en av Sveriges absoluta toppadvokater, och så jag. Jag är inte duktig på något sätt, men jag har ändå lång erfarenhet.
https://www.expressen.se/nyheter/toppjuristen-ingen-superklippa-direkt/