2019-10-01, 18:59
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Något Klantlogik och Par-o-o har gemensamt är att de fejkar debatter med Calovius - i verkligheten för de monologer. Så förblir de oemotsagda av meningsmotståndaren Calovius, som för mååånga inlägg sedan slutade debattera med dem, med Par-o-o av i tidigare inlägg nämnda skäl, med Klantlogik därför att han vräkte ur sig skällsord mot Calovius, det gick inte att debattera med snubben. C. varnade honom, men Klantlogik brydde sig inte.
Precis. Du vill hävda att du känner Sanningen och avfärdar därför dem som inkräktar på dina känslor.

Du är en känslostyrd förvillare och bigott självförrädare. Dina känslor ljuger för dig, vilket får dig att ljuga inför andra.

Det är inget ovanligt utan tvärtom något som också förkunnas i Bibeln.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-01 kl. 19:14.
Citera
2019-10-01, 18:59
Medlem
Krystofs avatar
Citat:

så att du blir frälst genom tron

jag är ledsen, men jag tror inte du har den ringaste aning om vad salvation = liberation = enlightenment innebär (använder för säkerhets skull tre olika världsreligioners begrepp för samma fenomen så att det omöjligt ska kunna kvarhållas i kristen bias).

om du hade det skulle nog ditt behov av att sitta o kasta utnötta bibelcitat i ansiktet på folk hela dagarna minska.
Citera
2019-10-01, 19:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus
menar och menar... men när du ändå är inne på det så, visst lär Han kunna det. ve dem som begränsar Herren!
och btw, detta är citerat i boken vid titel: "imitation of Christ";
MY CHILD, renounce self and you shall find Me. Give up your own self-will, your possessions, and you shall always gain. For once you resign yourself irrevocably, greater grace will be given you.
--
When you look to creatures, the sight of the Creator is taken from you. Learn, therefore, to conquer yourself in all things for the sake of your Maker. Then will you be able to attain to divine knowledge.
---'
I am He Who in one moment so enlightens the humble mind that it comprehends more of eternal truth than could be learned by ten years in the schools. I
---
The voice of books is but a single voice, yet it does not teach all men alike, because I within them am the Teacher and the Truth, the Examiner of hearts, the Understander of thoughts, the Promoter of acts, distributing to each as I see fit.
Och? Ska jag bli imponerad. En rätt vanlig religiös snubbe skulle också kunna skriva om bibelställen lite grann, lägga till eget material och av det sätta ihop en skriftsamling, för att sedan säga sig vara en profet som andra borde tro på...
Men vi kristna gör inte så.
Tror du på J. Smith?
Citera
2019-10-01, 19:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystof
då misstolkade du nog mitt inlägg, eller uttryckte jag mig slarvigt. frågan huruvida bibeln är sann eller inte, utspelar sig inte på den vanliga axeln empirisk sanning o lögn vs subjektiv sympati o antipati med en viss idé vilken som helst.

jag urskilde flera olika nivåer bibeln kan vara sann på, men borde tryckt hårdare på att den empiriska sanningshalten i detta fall måste betraktas som den mer subjektiva och därmed irrelevanta frågan, eftersom den huvudsakligen tilltalat ett fåtal forskare med specialintresse för just detta.

bibelns mer objektiva sanningshalt kommer istället till ett slutgiltigt avgörande i den enkla frågan: hur stark har textens förmåga varit att dra in människor i andlighet och expandera deras medvetenhet jämfört med om de inte läst texten?

och här visar det sig att bibeln har en ganska potent objektiv sanningshalt eftersom den utövat en andlig dragningskraft på människor i 2000 år och inte minst gett upphov till den civilisation vi ännu rör oss i kölvattnet av, även om den under de senaste 500 år befunnit sig i skördeläge och slutkonsumtion av den energi som tidigare byggts upp.

det är bland annat bibelns förtjänst att nu även länder på andra sidan jorden har tillgång till västerländsk vetenskap, teknik, humanism och begynnande demokrati.

Då avser du något helt annat än sanning. Du syftar på konsekvenser, vilket bara har med sanning att göra när man tittar i backspegeln.

Att en text har utövat en andlig dragningskraft och påverkat vår civilisation gör den inte till sanning. Det gör den till en påverkande faktor, inget annat.

Romarnas andliga mytologi formade romarriket. Menar du att det då skulle göra den mytologin till sanning?

Nej, den enda sanning som Bibelns andliga dragningskraft på människor visar är att människan har en andlig natur och dras till andlighet. Det bevisas ytterligare genom att praktiskt taget alla kulturer sedan urminnes tider har haft en tro om det andliga. Det är INTE Bibeln som hittat på det.
Citera
2019-10-01, 19:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystof
jag är ledsen, men jag tror inte du har den ringaste aning om vad salvation = liberation = enlightenment innebär (använder för säkerhets skull tre olika världsreligioners begrepp för samma fenomen så att det omöjligt ska kunna kvarhållas i kristen bias).
om du hade det skulle nog ditt behov av att sitta o kasta utnötta bibelcitat i ansiktet på folk hela dagarna minska.
Det är det klassisk kristendom gör, använder Bibeln, det må vara mot ateister, mormoner, muslimer. Senast mot flummare.
Välkommen att vidga vyer, skingra dimma!
Citera
2019-10-01, 19:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus
ta nu och andas och lugna ner dig lite.

Det här kanske skulle falla dig i smaken:
https://sv.kingdomsalvation.org/the-word-appears-in-the-flesh.html

Även om det står "under de sista dagarna" så är det inte mormoner det handlar om.
Citera
2019-10-01, 19:44
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Så här kunde det låta från Klantlogiks sida mot Calovius, warning, a lengthy rant :
"Jag kallar dig för lögnare av den simpla anledningen att du lever i en vriden fantasivärld samt väljer att försvarar denna vridna fantasi så snart någon påtalar den, istället för att avslöja lögnerna och låta sanningen ta vid.
Någon som försvarar en lögn och skyr sanningen - det är själva definitionen av en lögnare.
Du väljer att ljuga, mer eller mindre medvetet, för att det nödgas av din önskevärldsbild.
Innebär bibeltro nödvändigt att man blir en feg nitisk lögnare?
Självklart inte.
Man kan tro på delar av bibelns budskap med anledning av att det är sunt.
Däremot kan man inte tro att den är sann utan att leva i en sjuk och vriden fantasi.
Några vidare argument för min åsikt behöver jag inte presentera heller,
De framförs med all önskad tydlighet i Bibeln självt.
Bibeln demonstrerar klart att den är en samling politiskt ruffel och båg.
Endast en självbedrägere kan se det annorlunda."

I ett annat inlägg, både minnesvärt och pinsamt, gav han sig betyget att han var lite av en modern Messias.

Vilken kille.
Fint att bli påmind om den SANNINGEN. Tack Calovius, din lögnare.

Du minns inte att mitt messias-anspråk hade en retorisk funktion och syftade till att göra en poäng?
Du uppfattade det kanske som en absolut sanning? Därför att du själv går runt och tror att allt du inbillar dig är sanning?

Du begår misstaget att tro att jag är lika skenhelig som du själv. En simpel fördom och patetiskt självförsvar.

När du kallar mig "klantlogik" är det en projektion av din egna anala logik och ditt obefintliga tänkande?

Ta av dig din offerkofta, den är egentligen inte annat än en mental tvångströja.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-01 kl. 19:52.
Citera
2019-10-01, 19:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är det klassisk kristendom gör, använder Bibeln, det må vara mot ateister, mormoner, muslimer. Senast mot flummare.
Välkommen att vidga vyer, skingra dimma!

Varför vill du inte göra det för att skingra mina dimmor?

Nekar du verkligen till att Bibeln påstår att faraonerna levde i Nildeltat under Josefs tid och Moses tid?
Citera
2019-10-01, 20:06
Medlem
kvantlogiks avatar
Det finns inte en kristen i hela världen som kan förklara Bibelns sanningsanspråk.
Det enda kristna kan göra är att ursäkta Bibeln och spela offer.

Sanningen kan förklaras. Den behöver inte ursäktas, så vida "den" inte bara är en fabulerad lögn det vill säga.

Den som tror att Bibeln är rena sanningen är så fast i lögnerna att vi andra inte ens kan förstå hur det går till.
De är att jämföra med någon som tror sig veta att jorden är en kub och att solen har en strömbrytare.
De är i varje fall så dumma att de tror att en ursäkt är en fullgod förklaring, och har mage att bli arga när man påpekar att de ursäktar sig istället för att förklara. De är typen som inte ens förstår att skilja på 'tinget i sig' och 'tinget för mig'.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-01 kl. 20:38.
Citera
2019-10-01, 20:13
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Tragiskt att se hur de religiösa, med näbbar och klor kämpar för att upprätthålla luftslottet.

Det finns inga belägg.
Utan bevis finns det inga skäl att tro på någonting som omfattar hela existensen.
Citera
2019-10-01, 20:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Tragiskt att se hur de religiösa, med näbbar och klor kämpar för att upprätthålla luftslottet. Det finns inga belägg.
Utan bevis finns det inga skäl att tro på någonting som omfattar hela existensen.
Inlägget av Idioternas herre kan läsas som skrivet av en principiell skeptiker, en totaltvivlare:
"Det finns inga belägg".
Kanske något att börja varje inlägg med:
"Det finns inga belägg".
Skulle ge en komisk effekt!
Citera
2019-10-01, 20:42
Medlem
Nej är svaret på ursprungsfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto