2019-09-29, 12:30
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det fetade. Vem vuxen och äldre ska vi prata med, kanske Kapten Klänning som du jämför HOL med?
Det betyder att man skall läsa mellan raderna och inte ta saker personligt eller bokstavligt.
Vitsen med denna typ av tråd och forum är att även följa debattens och spekulationernas svängningar utan att ta det bokstavligt eller reagera känslomässigt eller personligt.
Det är flashback inte en rättsal eller polisiär utredning.
Nu till att förklara och tydliggöra liknelsen så du förstår.
En person kan ha ett yrke och en oklanderlig fasad utåt men ändå ha skelett i garderoben, likt kapten klänning hade.

Du skall inte ta det bokstavligt med liknelsen. Ingen påstår att HOL har gjort saker som kapten klänning utan det är en flashback-hint , på trubbigt flashbacksmaner en insinuation till att han kanske inte till 100procent alltid i alla lägen är en så perfekt och felfri person som hans fasad utåt påvisar.

Det betyder att hinten och liknelsen vill påvisa att han KAN ha skelett i garderoben och vara mer tuff och slipad än den helyllepappa han vill framstå som.

Det är därför jag tycker ni bör prata med någon som kan förklara och nyansera för er flashbackfenomenet och lära er förstå flashback liknelser, flashbackspekulationer och flashbackdebattklimatet utan att ni tar det personligt och reagerar känslomässigt.

Det förstör tråden och det gör att ni mår dåligt.
Citera
2019-09-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Var det många punkter i registret? Jag hann inte se det.

Nio avsnitt. 2000 och 2005 var han dömd i Borås TR för skadegörelse, hot och misshandel som exempel på var i landet han rört sig.

Registret dyker nog upp här snart igen.
Citera
2019-09-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Det betyder att man skall läsa mellan raderna och inte ta saker personligt eller bokstavligt.
Vitsen med denna typ av tråd och forum är att även följa debattens och spekulationernas svängningar utan att ta det bokstavligt eller reagera känslomässigt eller personligt.
Det är flashback inte en rättsal eller polisiär utredning.
Nu till att förklara och tydliggöra liknelsen så du förstår.
En person kan ha ett yrke och en oklanderlig fasad utåt men ändå ha skelett i garderoben, likt kapten klänning hade.

Du skall inte ta det bokstavligt med liknelsen. Ingen påstår att HOL har gjort saker som kapten klänning utan det är en flashback-hint , på trubbigt flashbacksmaner en insinuation till att han kanske inte till 100procent alltid i alla lägen är en så perfekt och felfri person som hans fasad utåt påvisar.

Det betyder att hinten och liknelsen vill påvisa att han KAN ha skelett i garderoben och vara mer tuff och slipad än den helyllepappa han vill framstå som.

Det är därför jag tycker ni bör prata med någon som kan förklara och nyansera för er flashbackfenomenet och lära er förstå flashback liknelser, flashbackspekulationer och flashbackdebattklimatet utan att ni tar det personligt och reagerar känslomässigt.

Det förstör tråden och det gör att ni mår dåligt.

Din anstalt-svenska övertygar mig inte tyvärr.
Senast redigerad av Avel 2019-09-29 kl. 12:52.
Citera
2019-09-29, 12:47
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Visst är det så.

Bra där. Vad i hela friden ska man ta sig till med en sådan här person? Som inte vill ha någon hjälp.
Bra fråga, en missbrukare som inte anser att den är i behov av hjälp kan man ALDRIG påverka tyvärr, missbrukaren måste själv komma till insikt om sitt behov av hjälp, vilket sällan sker. TVÅNG ger sällan resultat för en missbrukare, lika som en kriminell. Tyvärr brukar det sluta med ett sorgligt resultat.
Citera
2019-09-29, 13:08
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Tror inte han är född och uppvuxen i Nacka. När mamman flyttade dit efter att föräldrarna delat på sig så köpte hon två bostadsrätter, en till sig och en till Fredrik. Han knarkade och skötte inte lägenheten så Kronofogden fick avhysa honom. Lägenheten hyrdes sedan ut till bland annat Karin en period.
Hon uppgav adressen under en period i vår förenings medlemsregister. Under 2016/2017

Man undrar hur goda vänner de är, Karin och Fredrik?
Citera
2019-09-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Man undrar hur goda vänner de är, Karin och Fredrik?
Intressant frågeställning. Kan de ha delat säng nån gång de senaste åren?
Citera
2019-09-29, 13:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Karin sa väldigt bestämt att det inte var Fredrik. Om det inte är han så vet jag ingen annan runt henne som passar på beskrivningen. Ni andra som känner henne, finns det någon mer än Fredrik som passar in på beskrivningen?
Skulle jag också säga om det finns beröringspunkter. Du skrev god man, vilket hon knappast kan vara (idag).
Var hon det tidigare är det en flerårig relation.
Eller ånyo nåt som bara sägs för att göra en sån kontakt mer rumsren?

Är det inget som gör dig nyfiken och föranleder följfrågor då du pratar med henne - med tanke på att media anspelar på en jakt av denna person?
( vet inte om det är bekräftat fr polisiärt håll bortom smitning fr annat mål?)
Senast redigerad av develi 2019-09-29 kl. 13:44.
Citera
2019-09-29, 13:18
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Intressant frågeställning. Kan de ha delat säng nån gång de senaste åren?
Vet inte? Det är i och för sig inte viktigt. Jag gillar att det börjar dyka upp fakta som visar att de känner varandra.
Citera
2019-09-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du kallade Timeouts inlägg infantila också. Nu vet jag att du tycker det om mina med. Tack för feedbacken.

Ja, Timeout har bidragit massor i tråden på många sätt och vis, är imponerad av hens förmåga att sammanställa o s v. Gillar framförallt arbetet som hen gjorde med sammanställningen.
MEN när det kommer inlägg med många versaler, många utropstecken, påhopp/hån och gärna ett troll på slutet, så har jag, och många med mig är jag övertygad, svårigheter att ta inlägget på allvar.
Jag tycker det är ett spännande perspektiv som inläggaren som du besvarade kom med och tolkade det som ett inlägg i all välmening.
Det är tråkigt om inläggen i tråden ska likriktas och åsiktsmotståndare ska hånas och mobbas
Citera
2019-09-29, 13:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Vet inte? Det är i och för sig inte viktigt. Jag gillar att det börjar dyka upp fakta som visar att de känner varandra.
På ett vis vore det intressant utifrån hur hon isf skulle kunna förmå vederbörande att begå brott - om skyldig.
Har alltså graden av relation i åtanke, inte hur ofta de pippat.
Hon kan knappast ha ha bott hos honom, han har väl inget hem (?).
De är väl två med samma livsstil?
Hon verkar ju snudd på att vilja vara lika diffus när det kommer till mail, knapptelefoner och adresser.
Citera
2019-09-29, 13:50
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
På ett vis vore det intressant utifrån hur hon isf skulle kunna förmå vederbörande att begå brott - om skyldig.
Har alltså graden av relation i åtanke, inte hur ofta de pippat.
Hon kan knappast ha ha bott hos honom, han har väl inget hem (?).
De är väl två med samma livsstil?
Hon verkar ju snudd på att vilja vara lika diffus när det kommer till mail, knapptelefoner och adresser.

Pengar! Kan tänka mig att hon utlovat en större summa i betalning så fort HOL tagits av daga.
Hur de lärde känna varandra är intressant. Började det med att hon var hans gode man? De blev kanske vänner och sen har hon hyrt hans bostad en period? Mer än så vet vi inte. Inte mer än att Karin (enligt rykte) säger sig veta att Fredrik är oskyldig.

Jag undrar om hon fick betalt från intervjuerna? Behövde hon (eller Fredrik) snabbt en summa? Det kostar att hålla sig undan.
Citera
2019-09-29, 13:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Pengar! Kan tänka mig att hon utlovat en större summa i betalning så fort HOL tagits av daga.
Hur de lärde känna varandra är intressant. Började det med att hon var hans gode man? De blev kanske vänner och sen har hon hyrt hans bostad en period? Mer än så vet vi inte. Inte mer än att Karin (enligt rykte) säger sig veta att Fredrik är oskyldig.

Jag undrar om hon fick betalt från intervjuerna? Behövde hon (eller Fredrik) snabbt en summa? Det kostar att hålla sig undan.
Förvisso är pengar en av olika lockbeten, banden blir dock tightare i en relation.
Kolla Möllerskans lakej...
Han kanske smög omkring och fortsatte kampera där nattetid? Två flugor i en smäll.
Citat:
Tror inte han är född och uppvuxen i Nacka. När mamman flyttade dit efter att föräldrarna delat på sig så köpte hon två bostadsrätter, en till sig och en till Fredrik. Han knarkade och skötte inte lägenheten så Kronofogden fick avhysa honom. Lägenheten hyrdes sedan ut till bland annat Karin en period.
Hon uppgav adressen under en period i vår förenings medlemsregister. Under 2016/2017
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in