2019-09-29, 11:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @GilGrissom82

Det är fullständigt korrekt det du framfört och jag är också helt medveten om att det skrives "utom rimlig tvivel"

Uttrycket, ställt utom all rimlig tvivel är förekommande och själv brukar jag oftast förstärka "utom rimlig tvivel" genom att skjuta in ordet [ All ] mellan utom och tvivel.

Skall SD👤 kunna dömas inom en domstol till ett livstids fängelsestraff, måste det ställas utom [ All ] rimlig tvivel ... eller "utom rimlig tvivel"

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Förstår du verkligen inte skillnaden mellan "utom rimligt tvivel" och "utom allt rimligt tvivel"?
Du förlorar igen all trovärdighet när du ger vedertagna begrepp en helt ny mening.
Du som har berömt dig själv för din kunskap i svenska språket är rätt pinsam.
Felen i ditt språk talar för sig själv så jag behöver inte räkna upp dem.
Citera
2019-09-29, 11:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Du börjar snart bli patetisk i din häxjakt på Ulla Gustavsson. Och även på din s.kngenus-kartläggning Lägg ner tjafset och koncentrera dig istället på att diskutera vad tråden egentligen handlar om: mordet på Lena Wesström. och hennes mördare. För övrigt är det rätt sällan du numera ens nämner mordet eller brottsoffret.

Men - för stilla din nyfikenhet och även din oro så enligt min källa var det rådman Jens Lindborg.

Det här är positivt. Om det här stämmer, dvs. att det var rådman Jens Lindborg som företrädde tingsrätten vid omhäktningsförhandlingen, då hamnar naturligtvis saken i ett helt annat läge. I så fall faller ju alla eventuella hypoteser om att tingsrätten skulle ha tagit sk. ovidkommande hänsyn.

Rådman Jens Lindborg håller alltså inte bara med åklagare Åsa Hiding och rådman Ulla Gustavsson om att det finns skäl att misstänka SD, han ger också uttryck för att hans egna misstankar mot SD t.o.m. är starkare än de misstankar som Ulla Gustavsson gav uttryck för vid den första förhandlingen (dvs. den där Ulla Gustavsson befann SD vara misstänkt på sannolika skäl):

Jag googlade lite på Jens Lindborg, och det finns ingenting som talar för att Lindborg i sitt beslut skulle ha lagt någon större vikt vid teorier om könsmaktsordning, eller t.ex. vid Solanas uppfattning att SD är "en maskin, en vandrande dildo, en emotionell parasit, en biologisk olycka". Snarare måste väl Lindborg uppfattas som en representant för patriarkatet. Han är kommendörkapten i flottan, och har tjänstgjort både i Afghanistan och i de Somaliska farvattnen:
https://expectus.se/jens-lindborg/

Scrollar man ner lite på sidan så ser man också att Jens Lindborg håller i utbildningar i straffrätt-brottmål (bl.a. just om bevisvärdering) tillsammans med tungviktare som Björn Hurtig och Pär Anders Granhag. Det finns alltså anledning att tro att åklagaren kan ha lagt fram inte bara en teoretisk överbyggnad för tingsrätten, utan också något som utgör saklig och objektiv grund för misstankarna.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-29 kl. 12:38.
Citera
2019-09-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Förvirrande inlägg

Vad/vem pratar du om? LW har tre barn, men hon var vid tidpunkten för deras förhållande inte gift. SD/HD har endast två barn.

Det var väl SD som försökte få LW att börja intressera sig för geocaching. Till slut bara registrerade han henne och gav väl hennes nicknamn. LW var lite trögstartad, enligt henne själv.
Nyskild och ensamstående med tre barn (delvis) och i arbete är det förståeligt med viss bristande entusiasm.
Citera
2019-09-29, 12:04
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att HD gett SD kontaktförbud kommer väl endast från SD?

Citat:
Källan borde vara antingen HD eller SD. Du uppger nu att det är en trådpostare. OK, då vet vi det. Tack.

;

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Rätt, uppgiften kommer inte från SD, utan från den närmaste kretsen.
HD förbjöd SD att på något sätt kontakta LW, våren 2018.

Ja jag är tillbaka en sväng, SD slipper inte ut på många år nu, förhoppningsvis får han livstid och HD ett år eller två för medverkan/skyddande.
Citera
2019-09-29, 12:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här är positivt. Om det här stämmer, dvs. att det var rådman Jens Lindborg som företrädde tingsrätten vid omhäktningsförhandlingen, då hamnar naturligtvis saken i ett helt annat läge. I så fall faller ju alla eventuella hypoteser om att tingsrätten skulle ha tagit sk. ovidkommande hänsyn.

Rådman Jens Lindborg håller alltså inte bara med åklagare Åsa Hiding och rådman Ulla Gustavsson om att det finns skäl att misstänka SD, han ger också uttryck för att hans egna misstankar mot SD t.o.m. är starkare än de misstankar som Ulla Gustavsson gav uttryck för vid den första förhandlingen (dvs. den där Ulla Gustavsson befann SD vara misstänkt på sannolika skäl):

Jag googlade lite på Jens Lindborg, och den finns ingenting som talar för att Lindborg i sitt beslut skulle ha lagt någon större vikt vid teorier om könsmaktsordning, eller t.ex. vid Solanas uppfattning att SD är "en maskin, en vandrande dildo, en emotionell parasit, en biologisk olycka". Snarare måste väl Lindborg uppfattas som en representant för patriarkatet. Han är kommendörkapten i flottan, och har tjänstgjort både i Afghanistan och i de Somaliska farvattnen:
https://expectus.se/jens-lindborg/

Scrollar man ner lite på sidan så ser man också att Jens Lindborg håller i utbildningar i straffrätt-brottmål (bl.a. just om bevisvärdering) tillsammans med tungviktare som Björn Hurtig och Pär Anders Granhag. Det finns alltså anledning att tro att åklagaren kan ha lagt fram inte bara en teoretisk överbyggnad för tingsrätten, utan också något som utgör saklig och objektiv grund för misstankarna.

Du får det att låta som att jag skulle ha sagt något annat?
Det verkar som helt har fastnat i denna fråga om genus. Vet inte vad du pratar om när du refererar till "vandrande dildos" mm.

Jag litar på rättsväsendet i stort och i frågan om SDs häktning har nu flera olika personer varit med om att häkta, avslå häktningsöverklagandet och omhäkta.

Det i sig talar väl om att det finns bevisning som talar för att misstanke och häktning på sannolika är riktiga beslut.
Citera
2019-09-29, 12:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Det var väl SD som försökte få LW att börja intressera sig för geocaching. Till slut bara registrerade han henne och gav väl hennes nicknamn. LW var lite trögstartad, enligt henne själv.
Nyskild och ensamstående med tre barn (delvis) och i arbete är det förståeligt med viss bristande entusiasm.

Jag vet inte hur du räknar, men jag skulle nog inte kalla fyra år för nyskild.

(LW skilde sig 2008 och hennes geocachekonto registrerades 2012).
Citera
2019-09-29, 12:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Dessutom, hon skriver att "för några veckor förgylldes cachingkartan med en massa pusselmystar och redan samma dag var alla lagda och frågorna besvarade".

Pusselmystarna släpptes den 27 augusti, vilket mao innebär att HD ägnade sig åt att lösa pussel för fulla muggar samma dag som hennes ex-man i gryningen hade gripits av insatsstyrkan...

*Turligt* nog greps hon ju själv inte förrän påföljande dag (28 augusti), så förhoppningsvis hade hon då hunnit lösa färdigt alla pusselmystarna. Om inte, så kanske det förklarar varför hon blev så upprörd (enligt grannars utsago till NA) när polisen ringde på

Så HD valde att geocacha den dag som hennes stackars barn hade blivit traumatiserade av att deras far togs in med insatsstyrka?

Vilken mamma väljer att utöva sin hobby över att trösta och stötta sina barn den dagen?
Citera
2019-09-29, 12:17
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur du räknar, men jag skulle nog inte kalla fyra år för nyskild.

(LW skilde sig 2008 och hennes geocachekonto registrerades 2012).

Ursäkta tog fel på datum!!!
Citera
2019-09-29, 12:21
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Hej,
Du har rätt, det är märkligt, ja uppseendeväckande och rentav oerhört att HD åker på event och låtsats som ingenting.
Hennes bäste vän och ex sitter häktad på sannolika för mordet på LW, hon själv är skäligen misstänkt.

Hon har nyss släppts ut från häktet, jag misstänker att hennes barn är under luv, men hin väljer bort barnen hursomhelst.
Hon åker till event där LWs gamla vänner finns, hin jagar vidare efter gud vet vad när hon har tusentals hittade burkar.

Hennes beteende är långt ifrån normalt, och i vanliga fall skulle jag säga att det tyder på att hon är skyldig.

Ps är inte säker på att barnen är under luv, men det kan vara så

Välkommen tillbaka! Sällan har en postare varit så efterlängtad.
HDs beteende är rejält märkligt, minst sagt. Det här med sunt förnuft och att hålla låg profil verkar flyga henne högt över huvudet (samma som för SD).

Angående barnen, är det LVU (Lagen om Vård av Unga) du menar?
Citera
2019-09-29, 12:29
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
-

Vilka som utreder och dömer ärendet Wesström är utan tvekan mer relevant än det motbjudande behovet att ställa diagnoser på dom inblandade.

OM de inblandade har någon diagnos så är det väl intressant för fallet tycker iaf jag
Citera
2019-09-29, 12:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Så HD valde att geocacha den dag som hennes stackars barn hade blivit traumatiserade av att deras far togs in med insatsstyrka?

Vilken mamma väljer att utöva sin hobby över att trösta och stötta sina barn den dagen?

Nja, rent tekniskt satt hon nog hemma (eller på jobbet?) för att först lösa de teoretiska delarna av mystarna, sammanlagt ca 30 st pussel. Hennes mobil måste onekligen ha levt rövare den dagen (27/8) både avseende en gripen ex-make samt ett trettiotal geocache-pling.

Se t.ex. en annan cachares loggtext där h*n som FTF:are av den aktuella cachen ger en bra beskrivning hur den 27/8 tedde sig i burkletarsvängen:

Senast redigerad av GilGrissom82 2019-09-29 kl. 12:44.
Citera
2019-09-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Du börjar snart bli patetisk i din häxjakt på Ulla Gustavsson. Och även på din s.kngenus-kartläggning Lägg ner tjafset och koncentrera dig istället på att diskutera vad tråden egentligen handlar om: mordet på Lena Wesström. och hennes mördare.
För övrigt är det rätt sällan du numera ens nämner mordet eller brottsoffret.

Men - för stilla din nyfikenhet och även din oro så enligt min källa var det rådman Jens Lindborg.

Hur säker bedömer du att den uppgiften är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in