Citat:
Ursprungligen postat av
Netherworld
Absolut. Så är det. Det är också därför som en delgivning sker mot slutet, och efter den så har försvaret möjlighet att komma med vad dom vill ska göras.
Men jag ska rätta mitt inlägg här: Jag skrev snabbt utan att min hjärna hängde. Advokaten får ju viss insyn under förhören också. Mer och mer ju närmare slutet av förundersökningsarbetet.
Det verkar, utifrån advokatens uttalanden, att förundersökningsarbetet fortfarande är en bit ifrån själva slutfasen.
Med tanke på det oerhört omfattande förundersökningsmaterialet, är det när det kommer till åtal en något ojämn kamp mellan parterna på det viset att åklagaren har kunnat följa fallet från start, har haft ett antal personer till sin hjälp både vad gäller utredare men också NFC, rättsmedicin, och andra instanser som varit behjälpliga i utredningen.
För försvaret som bara fått små bitar av förundersökningen serverade med hänvisning till förundersökningssekretess är det försprång som åklagaren har naturligtvis enormt.
Jag vet sedan tidigare fall, att försvaret arbetar även de i team vid så här omfattande och komplexa fall. Men de saknar alla de resurser som åklagaren och samhället har. De kan inte själva göra förhör med vittnen, de kan inte göra brottsplatsundersökning eller få tester/analyser gjorda på NFC.
Mycket material ska läsas in, analyseras av försvaret inför en rättegång.
Jag vet att man som misstänkt kan påtala saker som man vill att utredningen ska titta på, men man kan inte kräva det.
Jag funderar på var SD hade för något i rockärmen som han ville spara på?
Han har nog plockat fram det i nuläget?