2019-09-29, 11:08
Medlem
Smhfs avatar
Jag har läst varje inlägg/kommentar sen start. Jag ha lite åsikter ang Karin's beteende, hon är en missbrukare troligtvis av ''bara'' alkohol under lång tid, vilket sätter sina spår i form av irrationellt tänkande. Man kan likna en missbrukare vid Dr Jekyll och Mr Hyde, som släpper fram de mest brutala och de primitiva sidorna, där det onda/hatet tar överhand. Karin har säkert en bakomliggande psykisk störning som förstärks av drogen/missbruket, och visar sig i form av hennes agerande/beteende. Hon har sett till att vara osynlig på internet under sitt aktiva liv när hon arbetade, vilket inte är så konstigt i sig, med det arbete hon hade. Att Karin gick ut i media och kommenterade ser jag som ett ikke genomtänkt beteende p.g.a sitt missbruk, då hon alltid sett till att vara anonym på internet. En missbrukare tänker inte på andra/sin familj/släkt/vänner de har bara ett tänkande att få tag i droger/na, för att kunna ''fungera'' varje dag. Jag tar inte Karin i försvar ville bara ge en förklaring hur jag ser på denna tragiska familjetragedi. De som lider mest i detta tragiska är barnen.
Senast redigerad av Smhf 2019-09-29 kl. 11:24.
Citera
2019-09-29, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Egentligen vad vi bara vet om brottet är:
Vi vet att han angreps fysiskt i tumult, vi vet att skott avfyrades som träffade ickedödligt.
GM var en bilburen man.

Vi vet inte:
Från vems vapen, advokatens?, angriparens,? ..eller kaliber eller helmantlat osv.. bara antar vi att det var svag kaliber med tanke på det låga skadeläget. Inte en "vanlig" skjutning med andra ord.

Vi vet inte:
Hur många fiender han har.

Lite vinklar, kom igen flashback lite nya spekulationer måste det ju gå att kunna spekulera i. Släpp K.L tjatet en stund.

Här mina spekulationer:
1 En advokat har rätt att begära förskott på sitt arvode. Vissa klienter luras. Någon ville ha tillbaka pengar och ville göra inbrott. Vilka hade fått betala advokaten för dåligt jobb alt. överpris. ?
Har arbetstimnarna man begärt betalt för motsvarat verkligheten.? Nägon med tips?

2. Whitecollar crime klienter
männisor som kan ha kommit i kläm alternativt människor som letar viss för dem obehaglig bevisning eller annat som de bedömt kan finns i lägenheten. Kanskeet var det ett planerat inbrott där GM, skickad av sin chef på uppdrag och som felaktigt trodde att advokaten skulle bli rädd och samarbeta och inte börja brottas och gå till attack .

3. Advokaten har omedvetet, Skrytit, flashat, antytt att han har något värdefullt. Rånare som tänkte att han som advokat skulle vara ett lätt byte.

4. Finns det något i lägenheten gömt som någon känner till och vill ha tillvaka för att det egentligen tillhör denne och som på oklara sätt gömts där pga klient etc.

Om förövaren varit ute för att döda är platsen och sättet helt baklänges, så motivet tror jag inte var att döda, kanske ville personen prata, men blev attackerad av HOL, kanske slogs personen för sitt liv mot HOL, kanske kom vapnet upp i slagsmålet, vi vet ju fortfarande inte om det var en liten minirevolver eller vems den var.

I samtliga fall utgår jag från att den andra dvs GM inte kände advokaten HOL och missbedömde dennes fightingibstinkt och försvarsvilja.

Var han kanske beredd HoL på att få besök från någon som ville ha tillbaka något?

Vill man bara skjuta någon måste det ju vara lättare ute och i bakhåll tänker jag som hobbydetektiv.

Flashback gräv!

Advokater begär regelmässigt förskott i tvistemål. Men HOL är brottmålsadvokat och då är det vanligtvis samhället som betalar. Någon kan naturligtvis ha konsulterat HOL om hål i lagar vad gäller ekonomisk brottslighet och då betalat arvode för det och sedan ändå torskat på exvis skatter, tullar etc och blivit sur. Men skulle HOL ta sådana klienter? Finanspolisen har börjat syna även advokater och revisorer i sömmarna vad gäller ekonomisk kriminalitet och penningtvätt. Risky business. HOL kan dra in pengar utan att utsätta sig för sådana risker. Och andra sidan har han också stora kostnader till följd av bråkande med KL och för att hålla barnen på hög standard som plåster på såren efter familjebråk.
Citera
2019-09-29, 11:20
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nacka och Värmdö gymnasium ligger närmast Tallidsvägen. Om han inte gick nån special som frisörlinjen typ som kanske inte finns där...
Vet du att han ens gick gymnasiet?
Citera
2019-09-29, 11:21
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ok. Det var en nyhet. Hade varit intressant att se. Någon som kan återge på ett ungefär vad det stod där?
Och ja, det är irriterande att det tas bort så snabbt. Hann väl knappt gå en timme innan det försvann igen igår.

Ledsen, det var jag som skrev fel, FO ska det vara. Det är för sent att redigera mitt ursprungliga inlägg.
Citera
2019-09-29, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Vet du att han ens gick gymnasiet?

Jag vet inte ens om han gick på dagis. De frågade om skolor och jag skrev vilka som låg närmast.
Citera
2019-09-29, 11:23
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tråden har sen länge av några besatta skribenter kommit att handla om KL och hennes liv, och mindre om själva brottet. KL är ett spår, men jag håller med om att det borde kunna finnas fler alternativ där det kan grävas mer kring.

Det handlar inte om någon besatthet. Det finns just nu inga andra spår och det är svårt att trolla fram några. Om polisen tagit Karin på allvar och följer upp hennes tips vet jag inte? Hon kanske inte har sagt mer än det vi vet, en högt uppsatt person? Det är inte mycket att gå på.
Citera
2019-09-29, 11:29
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Egentligen vad vi bara vet om brottet är:
Vi vet att han angreps fysiskt i tumult, vi vet att skott avfyrades som träffade ickedödligt.
GM var en bilburen man.

Vi vet inte:
Från vems vapen, advokatens?, angriparens,? ..eller kaliber eller helmantlat osv.. bara antar vi att det var svag kaliber med tanke på det låga skadeläget. Inte en "vanlig" skjutning med andra ord.

Vi vet inte:
Hur många fiender han har.

Lite vinklar, kom igen flashback lite nya spekulationer måste det ju gå att kunna spekulera i. Släpp K.L tjatet en stund.

Här mina spekulationer:
1 En advokat har rätt att begära förskott på sitt arvode. Vissa klienter luras. Någon ville ha tillbaka pengar och ville göra inbrott. Vilka hade fått betala advokaten för dåligt jobb alt. överpris. ?
Har arbetstimnarna man begärt betalt för motsvarat verkligheten.? Nägon med tips?

2. Whitecollar crime klienter
männisor som kan ha kommit i kläm alternativt människor som letar viss för dem obehaglig bevisning eller annat som de bedömt kan finns i lägenheten. Kanskeet var det ett planerat inbrott där GM, skickad av sin chef på uppdrag och som felaktigt trodde att advokaten skulle bli rädd och samarbeta och inte börja brottas och gå till attack .

3. Advokaten har omedvetet, Skrytit, flashat, antytt att han har något värdefullt. Rånare som tänkte att han som advokat skulle vara ett lätt byte.

4. Finns det något i lägenheten gömt som någon känner till och vill ha tillvaka för att det egentligen tillhör denne och som på oklara sätt gömts där pga klient etc.

Om förövaren varit ute för att döda är platsen och sättet helt baklänges, så motivet tror jag inte var att döda, kanske ville personen prata, men blev attackerad av HOL, kanske slogs personen för sitt liv mot HOL, kanske kom vapnet upp i slagsmålet, vi vet ju fortfarande inte om det var en liten minirevolver eller vems den var.

I samtliga fall utgår jag från att den andra dvs GM inte kände advokaten HOL och missbedömde dennes fightingibstinkt och försvarsvilja.

Var han kanske beredd HoL på att få besök från någon som ville ha tillbaka något?

Vill man bara skjuta någon måste det ju vara lättare ute och i bakhåll tänker jag som hobbydetektiv.

Flashback gräv!
Det är svårt att spekulera i när det inte finns något konkret. Dessutom om det vore en arg klient så är detta något som alla advokater borde vara i riskzonen att drabbas av i så fall. Så varför menar du (och andra) att just HOL skulle vara särskilt drabbad och dessutom gång på gång? Tycker inte att idén håller. Det mesta tyder att en och samma person ligger bakom och då ligger KL bra till att misstänka. Tror inte att det är särskilt svårt att hitta hugad spekulant med akut behov av pengar att utföra dådet mot betalning i den umgängeskrets där hon numera befinner sig.
Citera
2019-09-29, 11:31
Medlem
Citat:
Det är svårt att spekulera i när det inte finns något konkret. Dessutom om det vore en arg klient så är detta något som alla advokater borde vara i riskzonen att drabbas av i så fall. Så varför menar du (och andra) att just HOL skulle vara särskilt drabbad och dessutom gång på gång? Tycker inte att idén håller. Det mesta tyder att en och samma person ligger bakom och då ligger KL bra till att misstänka. Tror inte att det är särskilt svårt att hitta hugad spekulant med akut behov av pengar att utföra dådet mot betalning i den umgängeskrets där hon numera befinner sig.
Med tanke på att detta är det tredje försöket så känns det ologiskt att det skulle vara tre olika anstiftare.
Citera
2019-09-29, 11:32
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Exakt. Bra inlägg, vyerna behöver verkligen vidgas i tråden. Jag håller helt med.

Hur bör det gå till? Kom med några konkreta förslag som du tycker är värda att kolla upp. Men du har väl inga som vanligt?
Citera
2019-09-29, 11:32
Medlem
Citat:

Har tappat räkningen hur många inlägg av den här typen som hejsan07 skrivit i tråden nu för att hitta smuts på HOL och liknande. Jämför med Kapten Klänning...

Exempel:

(FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019
Citera
2019-09-29, 11:39
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Har tappat räkningen hur många inlägg av den här typen som hejsan07 skrivit i tråden nu för att hitta smuts på HOL och liknande. Jämför med Kapten Klänning...

Exempel:

(FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019
Jojo, har sett att Hejsan07 är pantad och skriver inlägg som passar en sådan. Det var väl dumt av mig att svara just denne.

Inlägget du länkade till är vansinnigt.
Citera
2019-09-29, 11:39
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Med tanke på att detta är det tredje försöket så känns det ologiskt att det skulle vara tre olika anstiftare.

Instämmer till fullo,och att tre olika anstiftare skulle misslyckas så fatalt finns inte på kartan inte för mej i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in