2019-09-29, 09:42
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Belastningsregister för HOL har varit uppladdat men är numera borttaget. Som sagt mycket irriterande!
Ok. Det var en nyhet. Hade varit intressant att se. Någon som kan återge på ett ungefär vad det stod där?
Och ja, det är irriterande att det tas bort så snabbt. Hann väl knappt gå en timme innan det försvann igen igår.
Citera
2019-09-29, 09:50
Avslutad
Det är för mycket surr i kring FO och KL. Vi kommer ingen vart med hur dessa har träffats. Vi vet att FO bankar på tjejer och har fått fängelse för dito. Finns en uppgift i närtid i tråden att KL skulle ha varit på en restaurang och blivit blåslagen av en person. FO?. Vad är deras gemensamma nämnare? Knark?
God man?.
Citera
2019-09-29, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Karin sa väldigt bestämt att det inte var Fredrik. Om det inte är han så vet jag ingen annan runt henne som passar på beskrivningen. Ni andra som känner henne, finns det någon mer än Fredrik som passar in på beskrivningen?

Kände du till innehållet i FOs belastningsregister redan innan skjutningen?

Jag ställde samma fråga igår.
Citera
2019-09-29, 10:02
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
HOL:s belastningsregister? Har han ett sådant, inte hört förut. Eller menar du FO:s?

Instämmer.

Förlåt, jag har tydligen inte vaknat riktigt. Det var Fredriks belastningsregister, helt rätt av dig.
Citera
2019-09-29, 10:05
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Eller så är det ytterligare en av hennes lögner. Om det är så att polisen har bevis mot FO som skytt är det ju en uppenbar lögn från Karin.

Ja, det är otroligt dumt av henne att säga att han är oskyldig i det här läget men, "ord mot ord" verkar vara hennes grej. På något skruvat sätt kanske hon vill att HOL ska veta vem som ligger bakom skjutningen, det ska bara inte gå att bevisa i rätten.
Citera
2019-09-29, 10:22
Avslutad
När det gäller FO kan jag inte bidra med så mycket. Dock kan man se att Tallidsvägen är återkommande.

Från folkbokföringen 1990.

Olafsen, Dan Fredrik

Tallidsv 8 B, nb /Adenberg/
131 37 Nacka

Mantalsskriven i Nacka (Nacka kn, Stockholms län, Södermanland), fastigheten Sicklaön 108:1.

Född 8/11 1977 i Boo (Stockholms län, Uppland).

Pojke under 18 år.

Källor:
Mantalslängd 1991, Stockholms län

Jämförelsevis med detta utskick:
STOCKHOLMS TINGSRÄTT
Avdelning 4
DOM (DELDOM)
2018-09-27
meddelad i
Stockholm
Mål nr: B 7489-18

PARTER (Antal tilltalade: 1)
Tilltalad
Dan FREDRIK Olafsen, 19771108
Frihetsberövande: Häktad
Tallidsvägen 7 Lgh 1805
131 37 Nacka
Medborgare i Norge
Senast redigerad av sherlocksnake 2019-09-29 kl. 10:29.
Citera
2019-09-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
När det gäller FO kan jag inte bidra med så mycket. Dock kan man se att Tallidsvägen är återkommande.

Från folkbokföringen 1990.

Olafsen, Dan Fredrik

Tallidsv 8 B, nb /Adenberg/
131 37 Nacka

Mantalsskriven i Nacka (Nacka kn, Stockholms län, Södermanland), fastigheten Sicklaön 108:1.

Född 8/11 1977 i Boo (Stockholms län, Uppland).

Pojke under 18 år.

Källor:
Mantalslängd 1991, Stockholms län

Jämförelsevis med detta utskick:
STOCKHOLMS TINGSRÄTT
Avdelning 4
DOM (DELDOM)
2018-09-27
meddelad i
Stockholm
Mål nr: B 7489-18

PARTER (Antal tilltalade: 1)
Tilltalad
Dan FREDRIK Olafsen, 19771108
Frihetsberövande: Häktad
Tallidsvägen 7 Lgh 1805
131 37 Nacka
Medborgare i Norge
Han uppgav sin mors adress om jag minns rätt. Han är inte folkbokförd där.
Citera
2019-09-29, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han uppgav sin mors adress om jag minns rätt. Han är inte folkbokförd där.
Ja, har även läst det. Någonstans måste vi börja. Vilken skola kan han ha gått i om han nu bott i Nacka.?
Citera
2019-09-29, 10:55
Medlem
hejsan07s avatar
Egentligen vad vi bara vet om brottet är:
Vi vet att han angreps fysiskt i tumult, vi vet att skott avfyrades som träffade ickedödligt.
GM var en bilburen man.

Vi vet inte:
Från vems vapen, advokatens?, angriparens,? ..eller kaliber eller helmantlat osv.. bara antar vi att det var svag kaliber med tanke på det låga skadeläget. Inte en "vanlig" skjutning med andra ord.

Vi vet inte:
Hur många fiender han har.

Lite vinklar, kom igen flashback lite nya spekulationer måste det ju gå att kunna spekulera i. Släpp K.L tjatet en stund.

Här mina spekulationer:
1 En advokat har rätt att begära förskott på sitt arvode. Vissa klienter luras. Någon ville ha tillbaka pengar och ville göra inbrott. Vilka hade fått betala advokaten för dåligt jobb alt. överpris. ?
Har arbetstimnarna man begärt betalt för motsvarat verkligheten.? Nägon med tips?

2. Whitecollar crime klienter
männisor som kan ha kommit i kläm alternativt människor som letar viss för dem obehaglig bevisning eller annat som de bedömt kan finns i lägenheten. Kanskeet var det ett planerat inbrott där GM, skickad av sin chef på uppdrag och som felaktigt trodde att advokaten skulle bli rädd och samarbeta och inte börja brottas och gå till attack .

3. Advokaten har omedvetet, Skrytit, flashat, antytt att han har något värdefullt. Rånare som tänkte att han som advokat skulle vara ett lätt byte.

4. Finns det något i lägenheten gömt som någon känner till och vill ha tillvaka för att det egentligen tillhör denne och som på oklara sätt gömts där pga klient etc.

Om förövaren varit ute för att döda är platsen och sättet helt baklänges, så motivet tror jag inte var att döda, kanske ville personen prata, men blev attackerad av HOL, kanske slogs personen för sitt liv mot HOL, kanske kom vapnet upp i slagsmålet, vi vet ju fortfarande inte om det var en liten minirevolver eller vems den var.

I samtliga fall utgår jag från att den andra dvs GM inte kände advokaten HOL och missbedömde dennes fightingibstinkt och försvarsvilja.

Var han kanske beredd HoL på att få besök från någon som ville ha tillbaka något?

Vill man bara skjuta någon måste det ju vara lättare ute och i bakhåll tänker jag som hobbydetektiv.

Flashback gräv!
Senast redigerad av hejsan07 2019-09-29 kl. 11:02.
Citera
2019-09-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ja, har även läst det. Någonstans måste vi börja. Vilken skola kan han ha gått i om han nu bott i Nacka.?

Nacka och Värmdö gymnasium ligger närmast Tallidsvägen. Om han inte gick nån special som frisörlinjen typ som kanske inte finns där...
Citera
2019-09-29, 11:03
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Det måste finnas andra spår, det är några som bestämt sig för ett spår och som färgar inlägg efter inlägg med sin tolkning av olika protokoll utan att ens titta på andra protokoll är skittråkigt och för lätt.

Det finns massor att gräva i för de som kan se andra möjliga spår än den "onda häxan spåret" det finns inget som på något sätt framkommit som är nytt, bara ett evigt tjat på "bränna häxan på bål" nivån och "jag vet minsann att hon är skurken för att.. älta älta älta...

Egentligen vad vi bara vet om brottet är:
Vi vet att han angreps fysiskt i tumult, vi vet att skott avfyrades som träffade ickedödligt.
GM var en bilburen man.

Vi vet inte:
Från vems vapen, advokatens?, angriparens,? ..eller kaliber eller helmantlat osv.. bara antar vi att det var svag kaliber med tanke på det låga skadeläget. Inte en "vanlig" skjutning med andra ord.

Vi vet inte:
Hur många fiender han har.

Lite vinklar, kom igen flashback lite nya spekulationer måste det ju gå att kunna spekulera i. Släpp K.L tjatet en stund.

Här mina spekulationer:
1 En advokat har rätt att begära förskott på sitt arvode. Vissa klienter luras. Någon ville ha tillbaka pengar och ville göra inbrott. Vilka hade fått betala advokaten för dåligt jobb alt. överpris. ?
Har arbetstimnarna man begärt betalt för motsvarat verkligheten.? Nägon med tips?

2. Whitecollar crime klienter
männisor som kan ha kommit i kläm alternativt människor som letar viss för dem obehaglig bevisning eller annat som de bedömt kan finns i lägenheten. Det var ett planerat inbrott där förövaren, skickad av sin chef på uppdrag och som felaktigt trodde att advokaten skulle bli rädd och samarbeta och inte börja brottas och gå till attack .

3. Advokaten har omedvetet, Skrytit, flashat, antytt att han har något värdefullt. Rånare som tänkte att han som advokat skulle vara ett lätt byte.

4. Finns det något i lägenheten gömt som någon känner till och vill ha tillvaka för att det egentligen tillhör denne och som på oklara sätt gömts där pga klient etc.

Om förövaren varit ute för att döda är platsen och sättet helt baklänges, så motivet tror jag inte var att döda, kanske ville personen prata, men blev attackerad av HOL, kanske slogs personen för sitt liv mot HOL, kanske kom vapnet upp i slagsmålet, vi vet ju fortfarande inte om det var en liten minirevolver eller vems den var.

I samtliga fall utgår jag från att den andra dvs GM inte kände advokaten HOL och missbedömde dennes fightingibstinkt och försvarsvilja.

Var han kanske beredd HoL på att få besök från någon som ville ha tillbaka något?

Flashback gräv!

Dina teorier är lite väl inspirerade av amerikanska filmer. Vi gräver ju allt vi kan. Det kan inte bara vara en ren slump att exfrun hörts efter de tre försöken att skada HOL. Det kan inte bara vara en slump att attackerna sker så snart efter förlorade tvister.

Det är tre gånger vi talar om. Tre gånger på ett antal år. OM inte exfrun ligger bakom attackerna ska han alltså ha retat upp två-tre andra personer så pass att de vill döda honom? Nej, jag tror inte på det. Det är ett privat agg som ligger bakom. Ett agg som växt under åren.

Karin har verkligen förlorat allt. Vad har hon kvar? ingenting. Varken barn, bostad, arbete eller anseende. I hennes huvud är det HOL som tagit allt från henne. Hon ser inte sin egen del i detta. Hon har inget att förlora längre, ingenting. Det tror jag är motivet.
Senast redigerad av Combival 2019-09-29 kl. 11:08.
Citera
2019-09-29, 11:04
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Förlåt, jag har tydligen inte vaknat riktigt. Det var Fredriks belastningsregister, helt rätt av dig.
Tänkte väl.
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Belastningsregister för HOL har varit uppladdat men är numera borttaget. Som sagt mycket irriterande!
Se ovan. Bra om du ändrar till FO i ditt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Ja, det är otroligt dumt av henne att säga att han är oskyldig i det här läget men, "ord mot ord" verkar vara hennes grej. På något skruvat sätt kanske hon vill att HOL ska veta vem som ligger bakom skjutningen, det ska bara inte gå att bevisa i rätten.
Hon verkar helt skruvad. En otroligt besvärlig (minst sagt) människa som inte går att resonera med och som man undviker kontakt med om man kan. Många kan inte det då man stöter på sådana här människor i sitt arbete då och då. För den som är anhörig är det också svårt. När hon inte själv inser sina problem och absolut inte vill ha hjälp.

Tar upp det här med hunden Ester igen om ni ursäktar, som jag tror att Pson0787 var först med att nämna tidigt i tråden, jag tycker att det är en sådan bra beskrivning på hur hon fungerar. Vet att facebookinlägget har nämnts flera gånger senare av andra också så ni får hoppa över om det känns ointressant.

(FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019

Texten från facebookinlägget som skrevs 17 feb 2016 igen då alltså (finns kommentarer i närtid också):
Citat:

Vår hund Ester är stulen
Den 25 jan vart Ester stulen i butiken. Ska försöka göra historien kort.

Ester kom till oss i februari 2015. Dåvarande ägaren hade haft henne i ca 2mån och bad oss från början att vara hundvakt i 1 vecka. Efter någon vecka kom hon hem till oss och förklarade att hennes familje situation var kaos och att hon inte kunde behålla Ester. Vi fick även ägarbevis, stamtavla, veterinär besiktning och alla andra papper. Sen gick hon upp i rök.

Ester hade bott hos oss i 11 mån när hon plötsligt ringer och först bara vill träffa Ester för att se att hon har det bra. Hon får ta med sig Ester hem i några timmar på fredag för att barnen ska få träffa henne. Efter 2 dagar ändrar hon totalt beteendet. Helt plötsligt ville hon ha tillbaka alla papper för att hon behöver visa dom till veterinären för att kunna vaccinera Ester samtidigt som hon gav bort Esters gamla bädd och foder till oss. Dubbla budskap. Hon fick inte papperna.

Ester vart jätte orolig över att bli hämtad och lämnad av dom varje dag och på 4 dagar fick hon kraftig diarré, slutade leka med sina vänner och började morra åt alla som kom nära. Då satte jag ner foten. Vi hade flera långa samtal, både i telefonen, ansikte mot ansikte och via mail där jag förklarade att det här inte fungerade. Antingen får dom ta tillbaka Ester och ersätta oss för allt vi har lagt ut samt inackorderingsavgift för 11 mån eller så måste hon skriva över Ester på oss så får dom komma hit och hälsa på. Trots samtalen tog det bara 1 dag så ringde hon och frågade igen. Efter 1 vecka förstod jag att hon mådde mycket sämre än jag trodde. Hon verkade inte minnas eller förstå våra tidigare samtal. Trots att jag förklarade vid flera tillfällen att Ester mådde dåligt så ringde hon och tjatade ändå och spelade på ”känslomässiga utpressningskortet”. Enligt henne var hennes dotter självmordsbenägen och Ester var hennes ända ljusglimt. Vi bestämmer att ha ett möte alla 3, jag , hon och hennes dotter där jag skulle förklara till dottern varför dom inte kan komma och hämta Ester varje dag.

Dom kommer till butiken och dottern tar Ester och ska gå utanför för att inte höra när vi pratar. Hon säger då rakt ut att hon inte kan planera flera veckor fram men att dom måste träffa Ester just NU. Trots mina varningar att Ester mår dåligt så säger hon att det är så här det måste vara. Hon ska stå som ägare, vi ska ta hand om Ester, uppfostra henne och stå för alla kostnader och sen ska dom komma och hämta henne när det passar dom. Jag förklarar att det är orimligt för oss och att Ester är en hund, ingen leksak. När jag sen får en kund passar hon på att sticka och sen är dom borta.
3 dagar senare kastar dottern in Esters sele och koppel i butiken och sticker. Jag åker in till stan och hittar dom av en slump. Dom slänger in Ester längst in i bilen och binder fast henne i ratten. När jag försöker ta henne blir jag knäad, biten och slagen och dom är 3 personer mot mig.

Händelsen är polisanmäld men med tanke på polisens redan tunga arbetsbelastning kommer det här ta tid. Jag ringde 3 ggr när jag vart attackerad och ingen kom. Då fick jag även höra vad hon sa till polisen och vad hon antagligen har sagt till barnen. Att vi bara hade varit hundvakt i 5 mån och att hon nu hade hämtat tillbaka sin hund?? Det är bara att kolla våra foton här på facebook, första fotot vi la ut på Ester var från april.

Det här är en kvinna vars liv är totalt koas. Hon har åkt in och ut på psyket sista åren, är bostadslös (bor just nu i 3:e hand), inkomstlös och ligger i en kraftig vårdnadstvist. Hon förklarade själv 10 min innan dom tog Ester att hon inte hade möjlighet att ha henne, varken ekonomiskt, tidsmässigt eller känslomässigt. Jag tror att hon upptäckte efter någon dag att när hon hade Ester ville barnen umgås med henne.. Sen har hon ljugit för dottern och sagt att Ester är deras och att hon har ringt och hälsat på oss under hela tiden vi har ”tagit hand” om henne så jag kan förstå dotterns beteende som har blivit totalt lurad.

Dom kommer behålla henne i några månader, sen kommer dom dumpa henne igen någon annanstans. Ester är uppvuxen med oss, vi är hennes familj och vi vill nu ha hjälp att få tillbaka henne. Jag kommer inte ge mig för än hon är tillbaka hos oss.

Det ännu mer att säga enligt den som skrev facebookinlägget, detta är bara en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in