2019-09-29, 02:49
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sålt vapen? Estonia gick från Tallin till Stockholm. Saker vi anordnat från Sovjet alltså. Tecken ja denna röjdykare ger oss tecken. Order från Must och han ser att något sprängts. Vad mer tecken behöver du?
Jag såg nu lol. Okej, kul grej. Man vill väl antagligen inte erkänna att svenska staten medverkade i 501 svenska dödsfall och samtidigt inte behöva betala skadestånd till familjerna?
Skulle jag gissa är främsta orsak till varför man inte tar på sig att man fraktade vapen under natten då skeppet kapsejsa
För om det är redan erkänt att Sverige har fraktat vapen på Estonias sedan tidigare är det hög sannolikhet att dom gjorde det natten till dagen
Tänkte främst att det lät så osannolikt men hittade källan
Senast redigerad av bergsdal 2019-09-29 kl. 02:57.
Citera
2019-09-29, 02:50
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autismus-maximus
Frågar du mig är det helt enkelt hur regeringen/etablissemanget har behandlat ämnet som gör det intressant. Jag vet inte vad som hänt, men jag tror att det ligger en hund begraven där på botten. Det är självklart att man ska undersöka ämnet mer.

Intressant dokumentär:
https://www.youtube.com/watch?v=4oLYxqjokSs

Edit:
Vill tillägga en fråga. Varför har den här tråden hamnat på aktuella-ämnen igen? Det verkar talas om något som ska publiceras i tidigare inlägg. Stämmer det? Kan någon länka? Är det bara swebbtv's avsnitt?

Rykten om att det tyska dykarteamet skulle släppa nånting inatt.
(Natten till söndagen 190929)
Citera
2019-09-29, 02:53
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"vem skulle tjäna på det?"
Ryssar?

Det är märkligt att etablissemangstrollen som gärna beskyller ryssar för allt möjligt inte pekar ut dem i det här fallet. Jag menar, att stoppa smuggling av ryskt försvarsmateriel är ju faktiskt ett ganska rimligt motiv.

I alla fall i förhållande till sinnessjuka teorier som att Trump är en rysk agent, att Fria Tider finansieras av Kreml eller att alla regimkritiker är ryska troll.

Och vem skulle stoppa en eventuell smuggling av Ryskt försvarsmateriel?

Jag antar att du menar att det fanns/finns en sida i Ryssland som inte ville se sitt materiel försvinna ur Ryssland och sänkte fartyget? Eller var det en ren olycka?

Tro mig, jag har lika mycket tillit till Sveriges regering och statsapparat som till Obama och MSM.
Citera
2019-09-29, 02:56
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Och vem skulle stoppa en eventuell smuggling av Ryskt försvarsmateriel?

Jag antar att du menar att det fanns/finns en sida i Ryssland som inte ville se sitt materiel försvinna ur Ryssland och sänkte fartyget? Eller var det en ren olycka?

Tro mig, jag har lika mycket tillit till Sveriges regering och statsapparat som till Obama och MSM.
Förmodligen ren olycka där en explosion skedde, förmodligen någon bomber eller liknande och där svenska staten medverkade. Man ville väl inte behöva betala skadestånd till dom 501 relaterade familjemedlemmar som dog i skeppet och rädda lite så kallade public relation likaså internationellt och dom övriga 300+ som dog samt relaterad skadestånd till dom familjerna också + möjligtvis skadestånd till regeringar i Finland/Estland osv?

Om det visar sig att svenska staten smugglade in eller ut bomber/vapen och sagda bomber orsakde att skeppet kapsejsa så är det ju internationell katastrof och skadestånd som skulle kunna nå flera hundra miljoner?
Senast redigerad av bergsdal 2019-09-29 kl. 03:02.
Citera
2019-09-29, 03:03
Medlem
bergsdals avatar
Var det någon på Estonia som hörde en explosion?
Citera
2019-09-29, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
* Det är förbjudet att dyka ned till vraket. På grund av en "gravfrid" som inte gäller några andra fartyg.

Jag gillar konspirationsteorier, sådana som vänstern har "anklagat" USA hållt på med enda sen 2:a världskriget.
Jahopp, Snowden bevisade oss rätt!

Dock med gravfrid kan jag köpa, för rätta mig om jag har fel, Estonia är väl en de värsta båt-katastroferna i modern tid? Känsligt ämne.

Tex:
Titanic var över 100 år sen, och då hade man ju inte direkt tid för moraliska saker som "gravfrid" utan koncentrera sig på att utrota judar och andra människor...

Men köper dina andra punkter.
Har hört detsamma men ej någon förklaring direkt.
Finns det någon bra dokumentär om detta?
SVT lär ha gjort något?
Citera
2019-09-29, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det vore väldigt lätt. För att krossa de konspirationsteorier som finns men icke. Man förbjuder alltså alla som ens försöker göra något sådant. Att ens dokumentera. Att det är en grav och det gäller. Om jag dött eller någon när och kär dött skulle jag skita i det. Den sk gravfriden skit i den. Gör allt för att få veta exakt som hände istället.
Om jag inte minns fel så var Socialdemokraterna väldigt snabba att klassa det som en grav och täckte över med stora stenar. Då var det ändå inga problem med att ta ut lik som kunnat bli begravda på vanligt sätt. Naturligtvis skulle även annat avslöjats då.

S mörkar som de alltid gör när de har något att dölja. Allt kommer att avslöjas inom tid men det vore ju bra om de som levde, känner själv folk som hade anhöriga som dog då, när det hände fick reda på vad som verkligen hände!
Citera
2019-09-29, 03:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Jag såg nu lol. Okej, kul grej. Man vill väl antagligen inte erkänna att svenska staten medverkade i 501 svenska dödsfall och samtidigt inte behöva betala skadestånd till familjerna?
Skulle jag gissa är främsta orsak till varför man inte tar på sig att man fraktade vapen under natten då skeppet kapsejsa
För om det är redan erkänt att Sverige har fraktat vapen på Estonias sedan tidigare är det hög sannolikhet att dom gjorde det natten till dagen
Tänkte främst att det lät så osannolikt men hittade källan

Nej det är väl kärnan. Erkänna att det sket sig. Om vi säger att det var en Must-operation anno 1994 (Sverige var vid den tiden fortsatt mer militariserat än Nordkorea) så är det kanske högst 10 pers som visste om det. Dagens anställda vid Must vet inte om det. Finns inget sparat om det. Ledningen på den tiden fick dock information om att det här ska vi inte gräva alltför mycket i. Därav snabbt övertäckande, glöm och gå vidare. Så funkar det när det gäller statshemligheter.
Citera
2019-09-29, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
S mörkar som de alltid gör när de har något att dölja. Allt kommer att avslöjas inom tid

Vet du ens vem som var statsminister vid denna tid?
Hur får du in sossarna här när det var Kalle som styrde landet?
Citera
2019-09-29, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerM
Vet du ens vem som var statsminister vid denna tid?
Hur får du in sossarna här när det var Kalle som styrde landet?
Nu tog S över styret endast 9 dagar efter "olyckan" så det var nog S som styrde och ställde likväl.
Citera
2019-09-29, 03:39
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu tog S över styret endast 9 dagar efter "olyckan" så det var nog S som styrde och ställde likväl.

Är det inte sossarna så är det ändå sossarna.
Citera
2019-09-29, 03:52
Medlem
Mekkys avatar
Finns det någon info om vilken hamn som Fritz Reuters gick till efter det avslutat dyken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in