Citat:
Ursprungligen postat av
gärningsman
Jag tvivlar på att svenska marinens dykare är utbildade till dom djupen. Visst, det går att ta sig ner på dom djupen med mixgaser men bottentiden blir väldigt begränsad för att hinna göra en acceptabel inspektion som krävs av en sån olycka.
Det klippet jag sett har dom använt sig av mättnadsdykare (hörs på dykarens röst då dom andas en blandning av ren syre och helium). Tvivlar på att svenska marinen ens har båtar utrustade för mättningsdykning.
Gällande bärgningen av Estonia så vore det givetvis en stor projekt men absolut inget som var omöjligt på den tiden och synnerligen inte idag. Blåsa upp lite hävballonger och fästanordningar kopplade till ett par större kranar/vinschar så hade Estonia varit bärgat inom nån månad och en mer kvalificerad utredning hade kunnat göras tryggt i en hamn men att regeringarna ville så fort glömma bort katastrofen tyder på att Estonia inte bara fraktade civila utan något mer hemligtstämplat.
Vi har tidigare haft program för djupdykning, med halvslutna och slutna system (AGA:s design med läderlunga med scrubbers i, samt ett annat halvslutet som jag inte kommer ihåg vad det heter). Jag är osäker på om vi har det nu, men på 80 och 90 talet absolut. Dessutom har vi reservare som är yrkesdykare i det civila.
Belos har tryckkammare, och förut (kanske fortfarande) hade man portabla kammare också. Förut hade man lite annan syn på mättnadsdykning, då man fick lov att komma upp till havsnivå, för att sedan gå in i en kammare och "tryckas tillbaks" till djupare atmosfärer. Så gör man nog inte längre, annat än i nödfall, men då trimix var i sin linda hade man allt möjligt sådant för sig.
20 min bottentid på 80m är inga problem, speciellt om man accepterade att ligga i kammare efteråt, dom var brukligt på den tiden.