2019-09-28, 17:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-Astra
Denna "olycka" fick sin förklaring så fort Sara Hedrenius berättade om att hon sett militärt material ombord på Estonia.

Case closed.

Att våran lögnaktiga regering fortsätter att försvara sina mordiska handlingar är landsförräderi och det vet dom.

* Ett modernt fartyg som inte ens klarar vindar på 18-20 m/s. Tydligen för att "bogvisiret lossnat", trots att vittnen hävdar att det fanns kvar vid den aktuella tidpunkten.

* Fartyget fraktade hemlig militär utrustning.

* Regimen försökte bokstavligen att lägga locket på, genom att täcka över fartyget med betong.

* Det är förbjudet att dyka ned till vraket. På grund av en "gravfrid" som inte gäller några andra fartyg.

Vad konstigt att folk inte köper regimens lögner.
Citera
2019-09-28, 17:50
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
För vuxna människor är inte liken något problem, det dykarna oroar sig för är att de är inne i trånga utrymmen 80 meter under ytan, mycket kan gå fel, de kan fastna, utrustning kan gå sönder osv. Liken är det minsta problemet.

Nä. Inte sant. Utrustningen och vrakpenetrering kan man träna för. Dykare som dyker med navelsträng, med professionell träning, oroar sig inte för utrustningen. Att stöta på lik är däremot något som är svårt att träna för, alla reagerar olika. Många har dessutom ett väldigt stort mått av omsorg för en död kropp, att inte störa den.

Vi dök ett vrak en gång i Norge, där det låg skelettdelar kvar. Jag dök med en av Norges mest erfarna grottdykare (det är ungefär så kallsinnig och disciplinerad man kan bli som dykare) och han blev hispig över en stövel med ett ben kvar i. Jag fick kämpa emot att kräkas, och en tredje ville bara stanna kvar och lägga tillbaks det exakt där det skulle vara i förhållande till resten av...ja, resterna.
Citera
2019-09-28, 17:56
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag tvivlar på att svenska marinens dykare är utbildade till dom djupen. Visst, det går att ta sig ner på dom djupen med mixgaser men bottentiden blir väldigt begränsad för att hinna göra en acceptabel inspektion som krävs av en sån olycka.
Det klippet jag sett har dom använt sig av mättnadsdykare (hörs på dykarens röst då dom andas en blandning av ren syre och helium). Tvivlar på att svenska marinen ens har båtar utrustade för mättningsdykning.

Gällande bärgningen av Estonia så vore det givetvis en stor projekt men absolut inget som var omöjligt på den tiden och synnerligen inte idag. Blåsa upp lite hävballonger och fästanordningar kopplade till ett par större kranar/vinschar så hade Estonia varit bärgat inom nån månad och en mer kvalificerad utredning hade kunnat göras tryggt i en hamn men att regeringarna ville så fort glömma bort katastrofen tyder på att Estonia inte bara fraktade civila utan något mer hemligtstämplat.
En vanlig röjdykare är utbildad ned till 60m djup, och vissa ännu djupare. Tycker det känns väldigt uppenbart att marinen hade dykare där nere när man kollar på dykfilmerna. I någon av dem nämns att det är fler dykare där nere av dykledningen. Det hade med största sannolikhet något att göra med det militärmateriel som fraktades på Estonia.
Citera
2019-09-28, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
* Ett modernt fartyg som inte ens klarar vindar på 18-20 m/s. Tydligen för att "bogvisiret lossnat", trots att vittnen hävdar att det fanns kvar vid den aktuella tidpunkten.

* Fartyget fraktade hemlig militär utrustning.

* Regimen försökte bokstavligen att lägga locket på, genom att täcka över fartyget med betong.

* Det är förbjudet att dyka ned till vraket. På grund av en "gravfrid" som inte gäller några andra fartyg.

Vad konstigt att folk inte köper regimens lögner.

Varför är det så viktigt att mörka att ryssarna har sänkt en färja?

Varför inte bara bärga skeppet vissa att ryssarna gjort det och sen få tillgång eller forsla bort det militära materialet efteråt?
Senast redigerad av painkiler 2019-09-28 kl. 18:00.
Citera
2019-09-28, 17:59
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Jag tvivlar på att svenska marinens dykare är utbildade till dom djupen. Visst, det går att ta sig ner på dom djupen med mixgaser men bottentiden blir väldigt begränsad för att hinna göra en acceptabel inspektion som krävs av en sån olycka.
Det klippet jag sett har dom använt sig av mättnadsdykare (hörs på dykarens röst då dom andas en blandning av ren syre och helium). Tvivlar på att svenska marinen ens har båtar utrustade för mättningsdykning.

Gällande bärgningen av Estonia så vore det givetvis en stor projekt men absolut inget som var omöjligt på den tiden och synnerligen inte idag. Blåsa upp lite hävballonger och fästanordningar kopplade till ett par större kranar/vinschar så hade Estonia varit bärgat inom nån månad och en mer kvalificerad utredning hade kunnat göras tryggt i en hamn men att regeringarna ville så fort glömma bort katastrofen tyder på att Estonia inte bara fraktade civila utan något mer hemligtstämplat.

Vi har tidigare haft program för djupdykning, med halvslutna och slutna system (AGA:s design med läderlunga med scrubbers i, samt ett annat halvslutet som jag inte kommer ihåg vad det heter). Jag är osäker på om vi har det nu, men på 80 och 90 talet absolut. Dessutom har vi reservare som är yrkesdykare i det civila.

Belos har tryckkammare, och förut (kanske fortfarande) hade man portabla kammare också. Förut hade man lite annan syn på mättnadsdykning, då man fick lov att komma upp till havsnivå, för att sedan gå in i en kammare och "tryckas tillbaks" till djupare atmosfärer. Så gör man nog inte längre, annat än i nödfall, men då trimix var i sin linda hade man allt möjligt sådant för sig.

20 min bottentid på 80m är inga problem, speciellt om man accepterade att ligga i kammare efteråt, dom var brukligt på den tiden.
Citera
2019-09-28, 18:05
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nä. Inte sant. Utrustningen och vrakpenetrering kan man träna för. Dykare som dyker med navelsträng, med professionell träning, oroar sig inte för utrustningen. Att stöta på lik är däremot något som är svårt att träna för, alla reagerar olika. Många har dessutom ett väldigt stort mått av omsorg för en död kropp, att inte störa den.

Vi dök ett vrak en gång i Norge, där det låg skelettdelar kvar. Jag dök med en av Norges mest erfarna grottdykare (det är ungefär så kallsinnig och disciplinerad man kan bli som dykare) och han blev hispig över en stövel med ett ben kvar i. Jag fick kämpa emot att kräkas, och en tredje ville bara stanna kvar och lägga tillbaks det exakt där det skulle vara i förhållande till resten av...ja, resterna.

Men man skickar knappast ner någon som aldrig sett ett vattenlik tidigare till Estonia.
Citera
2019-09-28, 18:12
Medlem
Citat:

Ja, det verkar så, hemlig last, eller kanske t.o.m. spioneri av något slag. Den som har rent mjöl i plastpåsen , ni vet...
Citera
2019-09-28, 18:13
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Men man skickar knappast ner någon som aldrig sett ett vattenlik tidigare till Estonia.

Sant. Britterna har dessutom en hel del folk som varit ute på mer tuffa jobb än Sverige.

Men ärligt talat. Det verkar ju ha kryllat av dykare på vraket de första dagarna. Som de flesta andra konspirationsteorier faller det för mig på:

"Hur i all världen kan man få så många att hålla käft så länge?"

Han svenska dykaren som påstår sig ha dykt Estonia bara några dagar efter att hon sjönk verkar ju dessutom vara en snacksalig jävel, som gillar att sätta sig själv i centrum (även om han kanske inte faktiskt varit i centrum). Läste igenom utskriften från hans intervju, och det är ett sabla babblande om vad han pysslar med i finansvärlden, sina familjeförhållanden, etc etc. en riktig hot-shot big swinging Dick, men så har han tydligen plötsligt slutat prata om Estonia. Märkligt.
Citera
2019-09-28, 18:15
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Den mannen förespråkar ett auktoritärt styre som påminner om nazism. Han vill ha: ”en stark nationalism som alla måste underordna sig” och ”ett starkt repressivit styrelseskick med begränsade rättigheter för människor”.

Vad gäller hans erfarenheter från sjön och arbetet som lägre tjänsteman (föredragande) på Sjöfartsverket så väger de lätt mot expertisens.

Så bara för att man har en annorlunda politisk uppfattning så är man ute och cyklar oavsett ämnen. Hederlig argumentation.

Vilken expertis? Det är få som ställer sig bakom den offentliga förklaringen.
Citera
2019-09-28, 18:15
Medlem
Wajis avatar
Kände flera som dog den här dagen för 25 år sedan. Mest besviken att vi vänner och nära anhöriga inte fått sanningen vad som verkligen hände. Tragiskt.
Citera
2019-09-28, 18:20
Medlem
Hade besättningsmän på Estonia vit uniform
med vit huvudbonad den natten ?
Hur såg de ut ?
Var bogvisiret trasigt, försökte någon sätta fast det ?
Finns det beskrivning av vad de säkert vet hände ?
Citera
2019-09-28, 18:24
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Vem ska släppa vadå, vad har jag missat?

I detta inlägget (FB) M/S Estonias förlisning Så påstås det att något ska släppas inatt. Mer än så vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in