2020-09-12, 18:22
Medlem
Jotunheimrs avatar
Man vet ju inte exakt när aktern slog i men det var nog ännu tidigare än 01:35 då klockan på bryggan stannade vid just 01:35.

Man vet ju i alla fall genom vittnesmål att hon gick ner med aktern först efter att ha slagit runt nästan 180 grader.
Citera
2020-09-12, 20:10
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jotunheimr
Man vet ju inte exakt när aktern slog i men det var nog ännu tidigare än 01:35 då klockan på bryggan stannade vid just 01:35.

Man vet ju i alla fall genom vittnesmål att hon gick ner med aktern först efter att ha slagit runt nästan 180 grader.

Ok. Får kolla lite, men vad var det för klocka? Vanlig batteridriven, eller gick den på elektricitet från skeppets nät?
Citera
2020-09-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi335
Hur vet du att ingen brytt sig om att kolla upp det?

Motfrågan är då vem säger att man har gjort det då?
Citera
2020-09-14, 17:39
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Bra svarat!

Jag tror ju att det gick till ungefär som den officiella versionen , problemet är ju att saker o ting inte stämmer riktigt.

Sillaste tex , om han sagt så kunde han ju inte varit nere i maskin till 01:32. Om han inte hört det via radion men då borde han ju hört orsaken till varför man börjar göra iordning livbåtarna eller så tiger han om den saken.

Jag väljer o tro på honom och Kadank när de säger att de sett vatten spruta in genom fören. Och då måste ju bogborten varit borta och vattnet kommit in genom ytterrampen.

Men enligt rapporten så drogs ju ytterrampen ned när bogviseret åkte av för att sen åka upp igen till nästan uppfällt läge när hon lagt sig på botten?

Varför gör inte bryggan ngt? Kan det va så att de inte fattade att visiret va borta? Att den där lampan som skulle indikera det inte hade slitits med?

Ni som tror på hål under vattenlinjen , vad tror ni hände med bogvisiret? Har ngn makt "klippt" av det o lagt på lämplig plats eller har den åkt av så som det sägs pga av att krafterna tillslut blev förstora?

Är det ryssarna som skulle ha placerat ut en bomb isf för att militärt materiel fraktades på Estonia?

Problemet är fortfarande allt hemligstämplande och dykförbud och alla andra märkliga omständigheter som kastar tvivel över allt som kommer från officiellt håll.
Du kan välja att tro på rapporterna men de är inget värda om uppgifterna inte får kontrolleras. Så varför ska du lita på rapporterna?
Citera
2020-09-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Motfrågan är då vem säger att man har gjort det då?

Nja , du säger ju att ingen har brytt sig om att kollat upp det. Så jag frågar hur du vet det? Du bör då först svara på det och sen ställa en motfråga.
Citera
2020-09-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Problemet är fortfarande allt hemligstämplande och dykförbud och alla andra märkliga omständigheter som kastar tvivel över allt som kommer från officiellt håll.
Du kan välja att tro på rapporterna men de är inget värda om uppgifterna inte får kontrolleras. Så varför ska du lita på rapporterna?

Jag litar ju inte på de officiella rapporterna fullt ut då det finns saker som inte stämmer. Det är ju det jag vill diskutera och du är den ( enda ) som svarat kreativt på mina funderingar.

Mina åsikter och teorier är en samlad bedömning utifrån den information jag har kommit över genom åren. Så jag vill diskutera detta och väcka liv i tråden igen då jag tycker detta är mkt intressant och har läst det mesta som går att läsa om Estonia.

Dock så tror jag att bogvisiret gick av under resans gång och att det är anledningen till att hon sjönk. Men denna förklaring har en mängd obesvarade frågor. Jag tror inte heller att grabbarna i maskin var kvar sålänge som de påstår men jag tror att de tog den vägen de beskrivit och att de kom ut genom skorstenen ( som de påstår ). Varför? Jo för att vittnen har sagt att plötsligt dyker det upp folk från skorstenen och berättar att det är vatten på bildäck, vittnen som jag väljer att tro på.

Jag tror inte på ubåtar och dåligt svetsade fenstabilatorer utan endela har det gått till ungefär som man säger eller så har det varit en bomb eller annat som gjort ett hål under bildäck. Men att då en statsmakt har åkt dit o lossat bogvisiret och flyttat det till den aktuella upphämtningsplatsen tror jag inte en sekund på.
Och det verkar vara den förklaringen som ges av de som tror att hon sprängdes.
Citera
2020-09-15, 20:50
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Jag litar ju inte på de officiella rapporterna fullt ut då det finns saker som inte stämmer. Det är ju det jag vill diskutera och du är den ( enda ) som svarat kreativt på mina funderingar.

Mina åsikter och teorier är en samlad bedömning utifrån den information jag har kommit över genom åren. Så jag vill diskutera detta och väcka liv i tråden igen då jag tycker detta är mkt intressant och har läst det mesta som går att läsa om Estonia.

Dock så tror jag att bogvisiret gick av under resans gång och att det är anledningen till att hon sjönk. Men denna förklaring har en mängd obesvarade frågor. Jag tror inte heller att grabbarna i maskin var kvar sålänge som de påstår men jag tror att de tog den vägen de beskrivit och att de kom ut genom skorstenen ( som de påstår ). Varför? Jo för att vittnen har sagt att plötsligt dyker det upp folk från skorstenen och berättar att det är vatten på bildäck, vittnen som jag väljer att tro på.

Jag tror inte på ubåtar och dåligt svetsade fenstabilatorer utan endela har det gått till ungefär som man säger eller så har det varit en bomb eller annat som gjort ett hål under bildäck. Men att då en statsmakt har åkt dit o lossat bogvisiret och flyttat det till den aktuella upphämtningsplatsen tror jag inte en sekund på.
Och det verkar vara den förklaringen som ges av de som tror att hon sprängdes.

Talar du om vittnesmål i officiella rapporter eller talar du om vad personer har sagt i mer andra sammanhang?
Citera
2020-09-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Talar du om vittnesmål i officiella rapporter eller talar du om vad personer har sagt i mer andra sammanhang?

Både ock. Men i de flesta fall har jag ju hört vittnesmålen på tv eller lyssnat på dom via estoniasamlingen och då har man en större chans att värdera trovärdigheten i dessa vittnesmål. I livlinan som brast tex säger ju ett vittne att det kom ut folk från skorstenen och det är enligt min mening ingen lögn. Däremot när Sillaste får frågan om han sett lampan som skulle indikera om bogvisiret sitter på eller ej så menar jag att han ljuger. Han har inte lagt märke till det , sista gången han va uppe på bryggan för att avrapportera.

Hur vet jag då det? Det vet jag inte men han låter ju allt annat än trovärdig utan mer less på att känna sig utpekad. Som att ngt skulle varit hans fel.

Mikael Öun tex känns väldigt trovärdig enligt mig. Saker o ting kanske inte gick till som han upplevde det men jag tror inte att han ljuger.
Citera
2020-09-16, 12:54
Medlem
Troians avatar
Lite om den kommande dokumentären, som går under namnet Estonia - Fyndet som ändrar allt:

Citat:
- När vi först började undersöka detta fall blev vi alltmer övertygade om att den oro som både överlevande och anhöriga uttryckt faktiskt var befogad. I synnerhet slutsatserna kring hur och varför Estonia sjönk var av särskilt intresse - och absolut nödvändigt för oss att utreda närmare. Med den här dokumentärserien vill vi belysa vad som verkligen hände med M/S Estonia och ge de drabbade flera svar som i sin tur kan ge ett bidrag till den globala sjösäkerheten.

https://press.discoverynetworks.se/pressweb/560a54348db56/post/ny-dokumentarserie-om-estoniakatastrofen-avslojar-nya-fynd

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=aYNQYSLTw3s
Citera
2020-09-16, 15:29
Medlem
Pyssling67s avatar
Är det en Svensk dokumentär den här gången?
Jag tycker bäst om filmen Baltic Storm!
Det här ser ut att bli en serie.
Citera
2020-09-16, 15:33
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Är det en Svensk dokumentär den här gången?

Den är norsk tror jag.
Citera
2020-09-16, 17:05
Medlem
Tyvärr låst artikel
Någon som har tillgång?

Förre DT-fotografen hävdar nya fynd i Estoniadokumentär – åtalas efter dyk ner till vraket: ”Vill belysa vad som verkligen hände”
https://www.dt.se/artikel/forre-dt-fotografen-havdar-nya-fynd-i-estoniafilm-atalas-efter-dyk-ner-till-vraket-vill-belysa-vad-s om-verkligen-hande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in