2019-09-28, 18:23
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Miniräknare låter som ett tekniskt hjälpmedel av normalgraden. Däremot anser jag att smartphones och era extremt små öronsnäckor är att klassa som avancerade tekniska hjälpmedel.

Enligt polisen var det helt vanliga magneter som de hade i öronen.
Citera
2019-09-28, 18:39
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Om du ställer hjälpmedlen som använts till kontext med tillåtna hjälpmedel som blyertspennor och linjaler framstår hjälpmedlen som använts vid fusk som synnerligen avancerade.
”Kalle döms för grov stöld genom att ha tagit sig in i den lokala kiosken, brottet ska bedömas som grovt eftersom han använde en avancerad elektrisk borrmaskin för att ta sönder låset.”

Klart mer avancerat än en borrsväng men ett urdåligt argument, han tog sig in med ett handhållet verktyg i båda fallen.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-09-28 kl. 18:50.
Citera
2019-09-28, 18:53
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
”Kalle döms för grov stöld genom att ha tagit sig in i den lokala kiosken, brottet ska bedömas som grovt eftersom han använde en avancerad elektrisk borrmaskin för att ta sönder låset.”

Klart mer avancerat än en borrsväng men ett urdåligt argument, han tog sig in med ett handhållet verktyg i båda fallen.

Såklart det är grovt brott, med en nyckel som är det enda tillåtna hjälpmedlet framstår borrmaskinen som högst avancerad. Speciellt om den hade chuck, chuck låter avancerat nämligen.
Citera
2019-09-28, 18:58
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Såklart det är grovt brott, med en nyckel som är det enda tillåtna hjälpmedlet framstår borrmaskinen som högst avancerad. Speciellt om den hade chuck, chuck låter avancerat nämligen.
Tänk om borrmaskinen använde ett litiumbatteri. Eller ”Li-ion” som det ibland förkortas. Där kan man snacka high tech.

Man blir nog dömd till förberedelse av grovt rån bara av att man har en sån i garaget.
Citera
2019-09-28, 21:30
Medlem
Citat:
I vilken lag eller förordning finns detta förskrivet?

Sen när är en telefon ett avancerat tekniskt hjälpmedel?
Telefonen började väl användas någon gång runt 1870 vill jag minnas. Då såg man det nog som ren magi men i dagens samhälle är det knappast någon som blir särskilt imponerad av att man kan prata med någon på avstånd. Fuskarna har inte använt den till något annat än telefonsamtal så vilken typ av telefon det rör sig om spelar inte heller någon roll.

Du har alltså inte koll på att högskoleförordningen anger att underskrift "på heder och samvete" krävs för att provet skall anses giltigt och för att provpoäng skall erhållas?! Läs på isåfall!

Nu är det inte telefonen i första hand. Man har använt sig av mycket små öronsnäckor, tillsammans med mobiltelefoner. I vissa fall inducerande halsband. Vilket definitivt är att anse som avancerad teknisk utrustning. Du måste hålla isär juridiskt språkbruk och hur lekmän "ser på saker".

Som vid stöld; och du tar med dig en kasse preparerad med metallfolie för att störa ut larmapparatur.
Varken kassen eller aluminiumfolie är speciellt avancerat hemmaledes. Men när du tar med ditt till en butik för att stjäla så anses det vara avancerad teknisk utrustning. Har sett flertalet domar när det gäller det.
Citera
2019-09-28, 21:41
Medlem
Citat:
Enligt internet så är denna typ av hörsnäcka gjorda av två delar neodymium, 14 delar järn och en del bor.
Enligt internet började denna legering användas 1950.

Men herregud! Är du dum?
Tingsrätten har att bedöma huruvida dessa ting är avancerade sett till sammanhanget!
Öronsnäckor är inte konstigt om du jobbar på Säpo. Men på ett Högskoleprov är en öronsnäcka, stor som en tredjedel av en fingertopp att betrakta som avancerat tekniskt hjälpmedel.

Jag är genom min profession stammis i rättssalen titt som tätt som sakkunnig. Om det är något jag vet så är det just den saken - tingsrätten bedömer sett till sammanhanget, uppsåtet och innebörden.

Och sett till sammanhanget, uppsåtet och innebörden så är en pytteliten öronsnäcka att betrakta som avancerat tekniskt hjälpmedel i en sal där inga tekniska hjälpmedel får användas. Därtill har merparten varit utrustade med speciellt halsband/band för att kunna använda snäckan.
Senast redigerad av blueberrycake 2019-09-28 kl. 21:52.
Citera
2019-09-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Bekymmersamt är när man (ofta lekmän som inte förstår bättre) välkomnar en dom för det känns bra. Hovrätten har kommit fram till en bedömning och den ska följas om inget nytt framkommer som skiljer domarna åt.

Hur dumt det än låter så har Fraktaz rätt i sak. Du får genomföra fusk på Högskoleprovet från början till slut sålänge du inte skriver på försäkran. Det finns inga förutsättningar att bedöma fusk som ett brott i nuläget.
Som Regeringen skrev när man införde den nya förordningen:
"Ett krav på heder och samvete skulle verka preventivt då det blir frågan om ett brott i lagens mening. "

Mig veterligen har åtalade skrivit under "på heder och samvete".
Citera
2019-09-28, 22:56
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
"Ett krav på heder och samvete skulle verka preventivt då det blir frågan om ett brott i lagens mening. "

Det är ingen som ifrågasätter att osann försäkran är ett brott.
Det är brottsligt att ljuga om man skriver under på heder och samvete, förutsatt att det är förskrivet i lag eller förordning och om det förekommer fara i bevishänseende. Tror jag fick med alla förutsättningarna nu, inte läst paragrafen på länge.

Det är därmed brottsligt att ljuga om att man inte använt otillåtna hjälpmedel.

Att ljuga är dock inte samma sak som att fuska. Man kan fuska bäst man vill, men om man lovar att man inte gjort det så begår man ett brott.

Citat:
Du har alltså inte koll på att högskoleförordningen anger att underskrift "på heder och samvete" krävs för att provet skall anses giltigt och för att provpoäng skall erhållas?! Läs på isåfall!
Du verkade ha bra koll på läget och det var länge sen jag läste. Men du har så rätt så!
Senast redigerad av 23-aringen 2019-09-28 kl. 23:23.
Citera
2019-09-28, 23:07
Medlem
Citat:
Att ljuga är dock inte samma sak som att fuska. Man kan fuska bäst man vill, men om man lovar att man inte gjort det så begår man ett brott.

Självfallet.

Just därför underskrift krävs för att provet skall vara giltigt, och för att provpoäng skall erhållas.

Jag tror det är ytterst få som skriver provet och sedan skiter i att skriva under och ej kunna erhålla ett resultat. Speciellt bland de som köper fusk.

I detta fallet spelar ju detta ingen roll; fusket är konstaterat. Fusket är i och med den nya förordningen (som ger UHR rätt till utökade föreskrifterna) ett brott i juridisk mening, precis som Regeringen angett.

Kort och gott; är det någon av de åtalade som ej skrivit under? Annars är detta en icke-fråga.
Citera
2019-09-28, 23:29
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Självfallet.

Just därför underskrift krävs för att provet skall vara giltigt, och för att provpoäng skall erhållas.

Jag tror det är ytterst få som skriver provet och sedan skiter i att skriva under och ej kunna erhålla ett resultat. Speciellt bland de som köper fusk.

I detta fallet spelar ju detta ingen roll; fusket är konstaterat. Fusket är i och med den nya förordningen (som ger UHR rätt till utökade föreskrifterna) ett brott i juridisk mening, precis som Regeringen angett.

Kort och gott; är det någon av de åtalade som ej skrivit under? Annars är detta en icke-fråga.
Det är att ljuga som är brottsligt. Inte att fuska. Det framgick av HP-Hjälpens hemsida.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-09-28 kl. 23:34.
Citera
2019-09-29, 07:05
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:

Det är också regeringen som därefter genomfört den omfattande utredningen på 300 sidor som kommer fram till att de hade fel och att det inte är brottsligt att använda otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt fuska på högskoleprovet. Källa: SOU 2019:37.
Senast redigerad av Fraktaz 2019-09-29 kl. 07:10.
Citera
2019-09-29, 08:35
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
SOU och lag sammanfaller inte alltid. Som i detta fall.

Teori och praktik.

Du påstår här att regeringens egen utredning har fel.

Citat:
Självfallet.

Fusket är i och med den nya förordningen (som ger UHR rätt till utökade föreskrifterna) ett brott i juridisk mening, precis som Regeringen angett.

Fast här påstår du att regeringen har rätt?

Du menar alltså att regeringens tidigare påstående har högre tillförlitlighet än den djupgående utredning som regeringen själv tillsatt och bekostat.

Jag tycker att dina resonemang är märkliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in