2019-09-28, 15:36
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det ser ut som ett ansikte. Fast det kan vara en illusion också.

Läser man kommentarerna längre ner, så ser man att folk tittat om och om igen och fastställt att det var delar av en kropp...
Har för mig dykare firman som utförde detta uppdrag att filma och leta efter loggboken var Holländsk men kan ha fel.
Citera
2019-09-28, 15:43
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Hur kommer det sig att fler inte överlevde? Varför gick inte bara alla ut och kastade sig i havet?

Allt skedde helt oväntat och väldigt snabbt: efter ett par plötsliga krängningar hamnade hon plötsligt på sidan. Du kan tänka dig hur människor och inredning for över till den sidan. Hur många som redan då dog eller skadade sig. De nere i hytterna var så gott som chanslösa, men även för människor där uppe var det svårt att komma ut på däck i och med lutningen. Sedan ut i havet, mitt i natten i full storm i september. Efter en halvtimme gick hon till botten. Ett värre helvete kan jag inte tänka mig.
Citera
2019-09-28, 15:51
Medlem
Imagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Dumheter. Det finns åtskilligt som kan leda till att fartyg sjunker, men ofta en kombination av tekniska fel/handhavandefel och dåligt väder.

För övrigt byggdes Estonia på 70-talet, så att hen ska kallas modern är väl tveksamt.

70-talet, kan man säga, men det var på gränsen.
"Fartyget byggdes enligt ett kontrakt som slutits mellan skeppsvarvet Meyer Werft i Papenburg och Rederi Ab Sally (en av delägarna i Viking Line) den 11 september 1979. Fartyget byggdes under 1979–1980 och fick namnet M/S Viking Sally. Efter sjösättningen trafikerade hon sträckan Stockholm–Mariehamn–Åbo för Viking Line. Vid leveransen var hon den näst största passagerarfärjan som trafikerade Östersjön. Fartyget byggdes på ovanligt kort tid. Alla hytter var inte färdigbyggda vid leveransen den 29 juni 1980."
Citera
2019-09-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Sd-Thorsell som också är klimatförnekare menar du? Ska du inte åberopa Juri Lina också?

Det finns väl inte en konspirationsteoretiker som inte skrivit om Estonia. De flesta av ”författarna” har en historik av andra konspirationsämnen och ett fritt förhållningssätt till vetenskap, logik och bevisvärdering.
Fel fel fel.
Den svenska staten förfogar över otaliga nyttiga idioter. Som gärna papegojar lealöst mumbojumbo.
Torsell är inte en i detta trista gäng, 1994 jobbade han visst på sjöfartsverket i norrköping. Dessförinnan som sjöman, även sjökapten.
Sådana herrar, liksom Anders Björkman i Frankreich, lurar man inte i vad som helst!
Citera
2019-09-28, 16:20
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Fel fel fel.
Den svenska staten förfogar över otaliga nyttiga idioter. Som gärna papegojar lealöst mumbojumbo.
Torsell är inte en i detta trista gäng, 1994 jobbade han visst på sjöfartsverket i norrköping. Dessförinnan som sjöman, även sjökapten.
Sådana herrar, liksom Anders Björkman i Frankreich, lurar man inte i vad som helst!

Den mannen förespråkar ett auktoritärt styre som påminner om nazism. Han vill ha: ”en stark nationalism som alla måste underordna sig” och ”ett starkt repressivit styrelseskick med begränsade rättigheter för människor”.

Vad gäller hans erfarenheter från sjön och arbetet som lägre tjänsteman (föredragande) på Sjöfartsverket så väger de lätt mot expertisens.
Citera
2019-09-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der Richter (old)
De borde plocka upp färjan och undersöka.
Betalar du?
Citera
2019-09-28, 16:36
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det ser ut som ett ansikte. Fast det kan vara en illusion också.
Jag tycker också det. Ser nästan ut som han drar ut en del av en mycket illa nedbruten överkropp ink. huvud i håret. Lyssnar man till hans andning tycks den öka, kanske för att han inser vad det är han drar ut.
Citera
2019-09-28, 16:45
Medlem
midvintermorkers avatar
Utan att avslöja för mycket kan man ju undra om tyskarna som dök vid Estonia för några dagar sedan passade på att analysera styrbord front med en side-scan sonar?

Jag antar att vi får veta det i natt

Jag undrar hur sossarna kommer att ta detta.
Senast redigerad av midvintermorker 2019-09-28 kl. 17:18.
Citera
2019-09-28, 16:46
Medlem
Denna "olycka" fick sin förklaring så fort Sara Hedrenius berättade om att hon sett militärt material ombord på Estonia.

Case closed.

Att våran lögnaktiga regering fortsätter att försvara sina mordiska handlingar är landsförräderi och det vet dom.
Citera
2019-09-28, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Henning Witte har intervjuat en Svensk röjdykare som varit nere i tjänst. Tyvärr är ljudet kasst men värt att lyssna igenom det ändå tycker jag

https://youtu.be/soephyqFFcw

Jag tvivlar på att svenska marinens dykare är utbildade till dom djupen. Visst, det går att ta sig ner på dom djupen med mixgaser men bottentiden blir väldigt begränsad för att hinna göra en acceptabel inspektion som krävs av en sån olycka.
Det klippet jag sett har dom använt sig av mättnadsdykare (hörs på dykarens röst då dom andas en blandning av ren syre och helium). Tvivlar på att svenska marinen ens har båtar utrustade för mättningsdykning.

Gällande bärgningen av Estonia så vore det givetvis en stor projekt men absolut inget som var omöjligt på den tiden och synnerligen inte idag. Blåsa upp lite hävballonger och fästanordningar kopplade till ett par större kranar/vinschar så hade Estonia varit bärgat inom nån månad och en mer kvalificerad utredning hade kunnat göras tryggt i en hamn men att regeringarna ville så fort glömma bort katastrofen tyder på att Estonia inte bara fraktade civila utan något mer hemligtstämplat.
Citera
2019-09-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Vem ska släppa vadå, vad har jag missat?

Undrar jag också? Vad ska släppas inatt? Tacksam för svar.
Citera
2019-09-28, 17:30
Medlem
Svensk Webbtelevision som de heter numera har ett riktigt bra reportage om Estonias förlisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in