2019-09-27, 17:59
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonMaco
Då får man bo ruckligt tills man har råd, som i resten av världen. Varför tror alla att Sverige är så speciellt? De enda som gillar den reglerade hyresmarknaden är de som bor där, för direkt eller indirekt är det någon annan som betalar deras billiga boende.

Om man är så bekymrad över priserna på den fungerande bomarknaden, så bör man kanske snegla på den ICKE fungerande marknaden.

Varför ska man bo ruckligt om man är produktiv? Dagens bomarknad belönar inte prestation. Den belönar tur. Att vara produktiv köper ingen bostad idag. Jag förstår att det är en lockande tanke att tro att man har varit produktiv när ens bostad har stigit i pris. Men det har man inte varit.
2019-09-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Varför ska man bo ruckligt om man är produktiv? Dagens bomarknad belönar inte prestation. Den belönar tur. Att vara produktiv köper ingen bostad idag. Jag förstår att det är en lockande tanke att tro att man har varit produktiv när ens bostad har stigit i pris. Men det har man inte varit.

Är man produktiv och uppbär en ersättning för sitt arbete så leder det allt som oftast att man har råd med kontantinsats. Krävs inga jättesummor för att köpa i dagens läge. Däremot ett stort lån och risken med det.
2019-09-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vi har redan ett system som hanterar höjningar. Kanske inte behöver pilla på det.

Ett problem med att ett nytt kontrakt ger hyresvärden en rejäl katching är att man skapar ett incitament att bli av med hyresgäster. Man får också en inlåsning eftersom ingen kan flytta utan en rejäl höjning.

Enda sättet jag kan komma på för att gräva sig ur hålet som skapas av att hyreshöjningar inte följer marknadsvärdet är att ombilda lägenheterna till ägarrätt vid önskemål. Då delar hyresgästen och fastighetsägaren på det ökade värdet. Problemet med det är att hyresrätter i centrala lägen minskar. Fast dessa är ändå inte tillgängliga för vanligt folk så det kanske inte är ett stort problem. Fastighetsägaren kan ta sin vinst och bygga nya fastigheter där han kan sätta marknadshyra initialt.

Jag menade att hyrorna successiv ska tillåtas höjas för att närma sig marknadshyror. Det vill säga mer än bara index.
2019-09-27, 20:06
Medlem
Riksbankens Henry Ohlsson gästade Börssnack-podden. Han är arbetsmarknadsexpert och verkade inte orolig för den svenska arbetsmarknaden eller konjunkturen. Full sysselsättning råder för fackligt anslutna, dvs svenssons har jobb. Precis vad jag också anser. Det är alla nykomlingar som inte jobbar.

Han fick också frågan om Riksbanken skulle kunna köpa bostadsobligationer om skiten träffade fläkten. Han avfärdade inte utan gick runt, och jag tror att de kan de definitivt göra.

Sedan tyckte jag resonemanget kring e-kronan var intressant. Har tänkt att det vid någon allvarlig kris kan bli så att vi byter från krona till e-krona, och lite lät det på honom att det skulle kunna vara ett scenario i framtiden.

Riksbankens prognoser sträcker sig max 3 år framåt. Stämmer även med andra marknadsaktörers arbetssätt. Inga 5 års planer där.

Att ha i lurarna i helgen.

https://soundcloud.com/erik-hansen-20132729/riksbanken
2019-09-27, 20:43
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Är man produktiv och uppbär en ersättning för sitt arbete så leder det allt som oftast att man har råd med kontantinsats. Krävs inga jättesummor för att köpa i dagens läge. Däremot ett stort lån och risken med det.

Jo, det krävs jättesummor. Om man lånar dem så är det fortfarande jättesummor. Men dagens bomarknad är irrationell. Som om lånta pengar var mindre värda. Det är de inte. Korrigeringen kommer. Det har den alltid gjort.
2019-09-28, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jo, det krävs jättesummor. Om man lånar dem så är det fortfarande jättesummor. Men dagens bomarknad är irrationell. Som om lånta pengar var mindre värda. Det är de inte. Korrigeringen kommer. Det har den alltid gjort.

En bostadsrätt i ett hyfsat område i våra storstäder kan man komma över för 2-2,5 miljoner. Det är en kontantinsats på runt 350tkr. Det är ingen jättedumma.
2019-09-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
En bostadsrätt i ett hyfsat område i våra storstäder kan man komma över för 2-2,5 miljoner. Det är en kontantinsats på runt 350tkr. Det är ingen jättedumma.
Hur många årslöner skuldsätter du dig? Det är vad du kan förlora. Förklara för mig varför det är bra för mig att vara skuldsatt med flera årslöner.
2019-09-28, 08:46
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

3000 kr/månaden i nästan tio år för att pynta insatsen + 2-2,5 miljoner är ingen jättesumma?

Jo tjena! Det är en jättesumma.
2019-09-28, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
3000 kr/månaden i nästan tio år för att pynta insatsen + 2-2,5 miljoner är ingen jättesumma?

Jo tjena! Det är en jättesumma.

Sparar man bara 3000kr i månaden så kanske man inte ska köpa en bostad värd över två miljoner.
2019-09-28, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Hur många årslöner skuldsätter du dig? Det är vad du kan förlora. Förklara för mig varför det är bra för mig att vara skuldsatt med flera årslöner.

Ingen har sagt att det är bra, men det är dagens situation i våra storstäder. Många vill bo i Göteborg och Stockholm, av goda anledningar. Det är där möjligheterna för studier och arbete är som bäst i landet. Det leder till ett stort tryck på bostäderna, speciellt i singeltäta Sverige. Alternativet är dyra och osäkra andrahandshyror.
2019-09-28, 08:57
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Sparar man bara 3000kr i månaden så kanske man inte ska köpa en bostad värd över två miljoner.

För en vanlig knegare är det helt enkelt för mycket pengar att pröjsa, så frågan är hur storstäderna ska klara sig utan "arbetarjävlar"?

Vem ska servera i restaurangen? Vem ska hämta soparna? Var får man tag i ngn vaktmästare etc etc....
2019-09-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
För en vanlig knegare är det helt enkelt för mycket pengar att pröjsa, så frågan är hur storstäderna ska klara sig utan "arbetarjävlar"?

Vem ska servera i restaurangen? Vem ska hämta soparna? Var får man tag i ngn vaktmästare etc etc....
I Göteborg är det meningen att de skall bo långt utanför och spendera sina liv med att pendla. Västlänken kommer inte arr göra skillnad. Innerstaden skall reserveras för de fina människorna och de som av politikerna tilldelas ett förstahandskontrakt genom att se får gå före i kön.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in