Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
De som kommer ha råd med avreglerad hyresrätt kommer vara samma personer som redan har råd med en BRF. Så vad är det man försöker uppnå genom att avreglera?
Jag slipper gärna kåkstäder i Sverige. Vissa tycker säkert annorlunda men jag kan acceptera en skattehöjning för att slippa dem.
Jag slipper också gärna kåkstäder, men jag ser ingen annan utväg. Så länge det ges gratis boende och pengar så kommer det vara attraktivt att bosätta sig här. Hur mycket kan man beskatta människor innan de ledsnar? Jag skiter i att jobba extra trots att det skriks efter mina kunskaper, för jag vill inte betala vare sig 56 eller 50% i inkomstskatt. Jag vill heller inte trycka in mer pengar i en socialförsäkring som är i princip värdelös för mig.
När Sverige var en homogen nationalstat med rejäla gränskontroller gick det kanske att motivera välfärdsstaten, men den är ju avskaffad nu. Bara skatterna är kvar.
Vill man ha en avreglerad migration, ja då får man se till att avreglera arbetsmarknaden OCH bostadsmarknaden! Att endast avreglera den ena leder till katastrof!