2019-09-27, 08:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Nej, det håller jag inte med om. Tillfälligt boende ja, men det som räknas är väl ändå ägande eller förstahandskontrakt. Inte heller vuxna som tvingas bo hemma hos sina föräldrar mot sin vilja p g a avsaknad av egen bostad.
Tramset med första och andrahandskontrakt är en funktion av vår hyresreglering.
Släpp hyressättningen fri och minska på regelbördan vid boende.
Vänta 20 år och bostadsbristen kommer vara ett minne blott för produktiva medborgare.
Sen måste vi givetvis stänga gränsen för blattar , om inte så kan vi lika gärna bygga kåkstäder och låta problemen vara. Ingenting kommer att hjälpa.
2019-09-27, 09:10
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vänta 20 år och bostadsbristen kommer vara ett minne blott för produktiva medborgare.
Sen måste vi givetvis stänga gränsen för blattar , om inte så kan vi lika gärna bygga kåkstäder och låta problemen vara. Ingenting kommer att hjälpa.
Släpper man hyresmarknaden fri så kommer det gnällas om att "vanligt" folk inte har råd istället. Ungefär som på BRF marknaden idag.
2019-09-27, 09:39
Medlem
DonMacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Släpper man hyresmarknaden fri så kommer det gnällas om att "vanligt" folk inte har råd istället. Ungefär som på BRF marknaden idag.

En stor del av de som inte har råd med en avreglerad bostadsmarknad, är inte och kommer aldrig att bli en del av arbetsmarknaden. Trots att utbildning är skattefinansierad upp till universitetsnivå. De kan bo i skjul istället!
2019-09-27, 09:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonMaco
En stor del av de som inte har råd med en avreglerad bostadsmarknad, är inte och kommer aldrig att bli en del av arbetsmarknaden. Trots att utbildning är skattefinansierad upp till universitetsnivå. De kan bo i skjul istället!
De som kommer ha råd med avreglerad hyresrätt kommer vara samma personer som redan har råd med en BRF. Så vad är det man försöker uppnå genom att avreglera?

Jag slipper gärna kåkstäder i Sverige. Vissa tycker säkert annorlunda men jag kan acceptera en skattehöjning för att slippa dem.
2019-09-27, 10:16
Medlem
DonMacos avatar
Citat:
De som kommer ha råd med avreglerad hyresrätt kommer vara samma personer som redan har råd med en BRF. Så vad är det man försöker uppnå genom att avreglera?

Jag slipper gärna kåkstäder i Sverige. Vissa tycker säkert annorlunda men jag kan acceptera en skattehöjning för att slippa dem.

Jag slipper också gärna kåkstäder, men jag ser ingen annan utväg. Så länge det ges gratis boende och pengar så kommer det vara attraktivt att bosätta sig här. Hur mycket kan man beskatta människor innan de ledsnar? Jag skiter i att jobba extra trots att det skriks efter mina kunskaper, för jag vill inte betala vare sig 56 eller 50% i inkomstskatt. Jag vill heller inte trycka in mer pengar i en socialförsäkring som är i princip värdelös för mig.

När Sverige var en homogen nationalstat med rejäla gränskontroller gick det kanske att motivera välfärdsstaten, men den är ju avskaffad nu. Bara skatterna är kvar.

Vill man ha en avreglerad migration, ja då får man se till att avreglera arbetsmarknaden OCH bostadsmarknaden! Att endast avreglera den ena leder till katastrof!
2019-09-27, 10:18
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Så genom avreglering kommer det att byggas mer? Är det idén med avregleringstrolleriet? Det låter lite frimarknadsreligiöst. Var ska kapitalet komma ifrån? Svenska folket har inte, vare sig genom löner, lån eller på något annat sätt, råd att finansiera något byggande. De har redan lånat sig bankrutt för årtionden framåt. De har inga pengar att pumpa in i byggande. Eller har jag missat något? Skulle ett lite effektivare utnyttjande av existerande bostäder vara tricket? Hur mycket skillnad kan det göra?
2019-09-27, 10:43
Medlem
DonMacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Så genom avreglering kommer det att byggas mer? Är det idén med avregleringstrolleriet? Det låter lite frimarknadsreligiöst. Var ska kapitalet komma ifrån? Svenska folket har inte, vare sig genom löner, lån eller på något annat sätt, råd att finansiera något byggande. De har redan lånat sig bankrutt för årtionden framåt. De har inga pengar att pumpa in i byggande. Eller har jag missat något? Skulle ett lite effektivare utnyttjande av existerande bostäder vara tricket? Hur mycket skillnad kan det göra?

Då får man bo ruckligt tills man har råd, som i resten av världen. Varför tror alla att Sverige är så speciellt? De enda som gillar den reglerade hyresmarknaden är de som bor där, för direkt eller indirekt är det någon annan som betalar deras billiga boende.

Om man är så bekymrad över priserna på den fungerande bomarknaden, så bör man kanske snegla på den ICKE fungerande marknaden.
2019-09-27, 11:05
Medlem
DonMacos avatar
Idén med en avreglerad bostadsmarknad är att du ska få välja bostad utifrån prestation, istället för korruption. Så funkar det i skolan, det sociala livet och på jobbet.

En positiv strävan breddar din valmöjlighet.

En positiv bieffekt är då att den redan befintliga marknaden för BRF och äganderätter konkurrensutsätts!

Det funkar i resten av världen.
2019-09-27, 11:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonMaco
Jag slipper också gärna kåkstäder, men jag ser ingen annan utväg. Så länge det ges gratis boende och pengar så kommer det vara attraktivt att bosätta sig här. Hur mycket kan man beskatta människor innan de ledsnar? Jag skiter i att jobba extra trots att det skriks efter mina kunskaper, för jag vill inte betala vare sig 56 eller 50% i inkomstskatt. Jag vill heller inte trycka in mer pengar i en socialförsäkring som är i princip värdelös för mig.

När Sverige var en homogen nationalstat med rejäla gränskontroller gick det kanske att motivera välfärdsstaten, men den är ju avskaffad nu. Bara skatterna är kvar.

Vill man ha en avreglerad migration, ja då får man se till att avreglera arbetsmarknaden OCH bostadsmarknaden! Att endast avreglera den ena leder till katastrof!
Socialförsäkringen gör att man slipper mycket av det sanitära problemet med uteliggare. Funkade ganska bra innan vi importerade uteliggare från EU. Men utan systemet så skulle vi få bra många fler. Man kan beskatta bra mycket högre som befolkningen får valuta för sina skattepengar.

Miljonprogrammet löste bostadsbristen en gång i tiden. Områdena är inte så estetiska men ända bra mycket trevliga och bekvämare än kåkstäder.
2019-09-27, 11:17
Medlem
Citat:
Socialförsäkringen gör att man slipper mycket av det sanitära problemet med uteliggare. Funkade ganska bra innan vi importerade uteliggare från EU. Men utan systemet så skulle vi få bra många fler. Man kan beskatta bra mycket högre som befolkningen får valuta för sina skattepengar.

Miljonprogrammet löste bostadsbristen en gång i tiden. Områdena är inte så estetiska men ända bra mycket trevliga och bekvämare än kåkstäder.
Men ideologin idag heter fri invandring med höga bidrag utan krav på motprestation och då kommer skatterna ständigt att öka och bostadsbristen ständigt vara hög tills vi når implosionspunkten där folk slutar bry sig. Man provade det här systemet i Sovjetunionen och vi vet hur det slutade. Vi kommer om 10 år att stå där med höga skatter, ingen välfärd och kåkstäder.
2019-09-27, 11:52
Medlem
DonMacos avatar
Eftersom samhällskontraktet i realiteten är brutet så vet jag inte heller om vi har en bostadsbubbla?

Efterfrågan på bostäder i relativt lugna och trygga områden har exploderat och orsaken till det kommer sannolikt inte att försvinna.

Där jag bor kommer polisen efter 5 minuter om en ynka tonårsfest spårar ur. Det är numera ett mervärde när man bor bra, eftersom polisen inte rycker ut alls på sina ställen.

Det är rent, snyggt, grannarna är pålitliga, inget stök i butiker och hela vägar.

Allt som min föräldrageneration kunde ta för givet, var de än befann sig, är nu ett mervärde. Varenda barnfamilj vill ha det mervärdet!
2019-09-27, 12:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Men ideologin idag heter fri invandring med höga bidrag utan krav på motprestation och då kommer skatterna ständigt att öka och bostadsbristen ständigt vara hög tills vi når implosionspunkten där folk slutar bry sig. Man provade det här systemet i Sovjetunionen och vi vet hur det slutade. Vi kommer om 10 år att stå där med höga skatter, ingen välfärd och kåkstäder.
Skulle vi ha fri invandring så skulle vi haft en massinvandring i nivå men Libyen. Som det är nu så hävdar man att Sverige är öppet men man låter Sydeuropa vara bad guy och håller borta horden så man kan hålla sina egna händer rena.

Vi är inte i närheten av någon form av kollaps. I Sovjet fick man inte valuta för sin insats. Som med alla totalitära samhällen så får man skenande korruption.

För att återgå till ämnet. Ska man bygga så behöver den som nyttjar bostaden betala kreditkostnaden. Gör man det via ägd bostad eller hyresrätt spelar inte så stor roll. Du kommer få gnäll från de som inte har råd oavsett hur man gör. Alternativt så får någon annan betala men då kommer de att gnälla istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in