2019-09-26, 16:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag ser ingen info i Dagboksbladet att Karin låg inne 1 vecka.
Varifrån kommer den infon.

Karin kan ju inte ha varit speciellt sjuk när hon blir inlagd den 10 maj 2017 för 12 dagar senare den 22 maj 2017 blir hon LOBad igen och slåss med polisen när dom ska omhänderta henne.
Jag svarade skribenten, fråga Picasso (som inte var helt säker) men nämnde det.
Citera
2019-09-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon har inte fått en enda diagnos av mig - jag skriver att människan behöver hjälp och brister i självinsikt. Det kan till och med en blind höna se.

Vad som felar henne förutom grava alkoholproblem vete fan, men hon verkar rakt inte sund om det så är p-störning eller nåt annat.
En p7:a hade nog varit på sin plats om man fick önska fritt.
Troligen skulle hon få en diagnos om hon blev intagen på en RPU, eller en riktad undersökning under en längre tid på en psykiatrisk utvärdering på klinik. Men det krävs ju en del för att hon ska kunna underkastas det.
Citera
2019-09-26, 16:55
Medlem
Citat:
Jag svarade skribenten, fråga Picasso (som inte var helt säker) men nämnde det.
Jag fick det intrycket av dagboksblad i kombo med intyget. Inget som är bekräftat.
Citera
2019-09-26, 16:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag fick det intrycket av dagboksblad i kombo med intyget. Inget som är bekräftat.
Ok, sensmoralen är iaf att det kan få snurr på sjukvården en tid.
Citera
2019-09-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Bostad har hon ju råd med och i och med det senast beslutet finns inte längre något skäl till att vara bostadslös och skriven i den stora våningen. Arbete blir det ju lite svårare med.
Hon kan köpa en kanonfin lght för 5 mille och ha en hel det pengar kvar. Men inte med aktuell kf-skuld på 100k.
Citera
2019-09-26, 17:07
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
I dagsläget och med tidigare facit så är oddsen extremt låga för att det ska bli något åtal i detta fallet.
Bevisligen har dom ingenting och under tiden diskuteras olika gissade diagnoser och tvångsinläggningar samt tvångsomhändertagande på bilagor som är 2 till 5 år gamla. Nej, någon skytt har dom inte heller hittat trots att man skulle finna detta mycket snabbt enligt kriminologexpertisen.
Enig. Det ser i nuläget inte ut som om det här fallet är på väg att lösas, tyvärr.

Citat:
Mycket svårt om man nu inte kan ta hand om sig själv som du påstår. Inte en chans att man lyckas 3 gånger och att man inte lämnar bevis efter sig.

Förstår faktiskt inte motsättningen i att vara psykiskt label och stundtals missbrukande å ena sida, och att kunna anstifta å andra sidan. Har man (a) en mun att prata med, och (b) charm och/eller pengar, så kan man anstifta.

Sannolikheten för att ett anstiftat attentat ska vara framgångsrikt kan såklart vara beroende på anstiftarens kapacitet.

I den enklaste av världar har man kontakt med någon som sköter allt och gör det bra. Då har behöver man som anstiftare bara kunna öppna sin mun och sin plånbok.

I en lite svårare av världar har man i bästa fall kontakt med en amatör. Då kan man behöva planera mycket själv och ändå riskerar hela operationen att gå åt skogen.

Med tanke på utfallet i attentaten mot HOL så skulle sanningen kunna ligga någonstans emellan; dvs hon fick tag i en amatörmässig utförare och hade kanske inte 100 procentig förmåga att planera optimalt, vilket då förklarar varför det gick som det gick.

Eller jag kanske missuppfattar dig. Sorry i så fall. Du kanske menade att hon torde vara psykiskt stabilare än vad som spekuleras i tråden eftersom hon enligt dig har anstiftat tre gånger?
Citera
2019-09-26, 17:11
Medlem
flammers avatar
Citat:
Vilka fördomar pratar du om?
Ja, man blir ju lite fundersam. Kanske fördomar mot psykiskt instabila och/eller missbrukande personer? Jag har då inte upplevt att det handlat om fördomar i egenskap att hon skulle vara kvinna, domare eller dylikt.

Däremot känns det som om HOL fått mycket skit kastat på sig utan belägg, så där kan man ju faktiskt fundera på om det finns fördomar mot honom i egenskap av man eller advokat.

(För att mota alla ollar i grind: Nej, jag påstår inte att HOL nödvändigtvis är utan skuld. Jag påstår att i princip all skit som tillskrivs honom i tråden är långsökta spekulationer och gissningar utan underbyggd substans)
Citera
2019-09-26, 17:26
Medlem
Jofs avatar
Det skulle vara intressant att veta hur långt polisen har kommit i det här ärendet. Svårt att tänka mig att dom är lika flitiga och fantasifulle som vi här .
Citera
2019-09-26, 17:27
Medlem
smurfelina76s avatar
Citat:
Så hon åker ambulans och bara det innebär att ambulanssköterskan har bedömt att K är i behov av att åka till sjukhus. I dag får människor knappt en ambulans om det inte gäller liv och död.
K kan inte simulera en hel vecka det går inte och sjukhusplatserna måste tömmas fort eftersom det är brister sedan flera år tillbaka.

Jobbar på sjukhus , åh det finns absolut dom människor som kan fejka en v på sjukhus. Säger inte att hon gjort d, men räcker att du får ”rätt” läkare som inte känner patienten . Vissa patienter låser sina journaler så att man inte kan se tidigare sjukhusvistelser/undersökningar på andra sjukhus och då blir det svårt för en läkare att se helhetsbilden.
Haft hand om många patienter som ”legat” för länge för sina besvär . Åh andra sidan finns det patienter som blir utskrivna alldeles för tidigt för det saknas patientplatser. Vården är väldigt svajig ibland .
Citera
2019-09-26, 17:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flammer
Ja, man blir ju lite fundersam. Kanske fördomar mot psykiskt instabila och/eller missbrukande personer? Jag har då inte upplevt att det handlat om fördomar i egenskap att hon skulle vara kvinna, domare eller dylikt.

Däremot känns det som om HOL fått mycket skit kastat på sig utan belägg, så där kan man ju faktiskt fundera på om det finns fördomar mot honom i egenskap av man eller advokat.

(För att mota alla ollar i grind: Nej, jag påstår inte att HOL nödvändigtvis är utan skuld. Jag påstår att i princip all skit som tillskrivs honom i tråden är långsökta spekulationer och gissningar utan underbyggd substans)
Ja, det bör ju vidareutvecklas. Annars blir det väl ... en fördom?
Iaf ett intetsägande inlägg. Gällande HOL finns det väl knappt nåt som kommit fram och har kött på benen. Vädra-pungen-polaren går fett bort som argument (förutom att det är roligt att föreställa sig synen som då framträder via tolkningen, hahahaha).
Kommer nån upp med nåt som har bäring får det väl värderas, MEN att ifrågasätta KL och alla turer som de facto finns gör inte att han helgonförklaras per automatik. Löjligt.
Att de sen grälar/tvistar är de nog lika bra på (skilsmässan), likt andra tragiska vårdnadstvister. Men här har barnen gjort sin röst hörd likaväl och de tror jag på. Det är de som kommer i kläm. Hade de förlorat sin pappa också hade det varit förfärligt.
Citera
2019-09-26, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Tack för ett inlägg med eftertanke

En hel dag har man fått vänta

Ja du M-A... Kan hon ringa och få både flera polispatruller och ambulans till en trappa där hon ligger och påstås vara misshandlad och hon inte var det så kan hon nog ringa och få dit en ambulans en dag innan hon ska inställa sig i Hovrätten också.

”Aj aj aj jag har svimmat och slagit i huvudet och jag som måste på en viktig förhandling imorgon och allt...”.

Den där eftertanken du är inne på. Använd den lite själv innan du skriver.
Senast redigerad av Avel 2019-09-26 kl. 17:32.
Citera
2019-09-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
En vanlig medborgare hade aldrig kommit undan med allt detta men hon är ju "toppjuristen"
Inget annat än en ren skandal att hon inte får några straff eller ens utreds för vissa saker.

Kårandan inom rättsväsendet är stark... Vem vill gräva i något som kommer att rendera smuts på sina egna chefer och kollegor, eller i värsta fall sig själv... Journalister (eller deras arbetsgivare rättare sagt) vill se resultat som inbringar ekonomi i slutändan, inte ändlösa historier om snurriga rättshaverister... Finns det ens några spår för polisen att nysta i längre? Mordförsöket känns iskallt och då faller förstås allt annat som KL ställt till med i glömska....

Citat:
Det står klart och tydligt i domslutet att någon psykiatrisk sjukdom inte existerar trots att H påstår det.

Tesen är en personlighetsstörning hos KL, och formellt och klassificeringsmässigt har hon alltså inte någon (psykisk) sjukdom som kan undersökas, fastställas eller observeras utan hennes eget fulla deltagande. Så utan självinsikt så blir hon bara en i raden av galningar som får hållas.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En central fråga blir varför HOL inte direkt såg till att bli av med KL och alla konflikter kring lägenheten i samband med att han flyttade in, när han hade ägandet i fokus?

Beskriv gärna hur det scenariot skulle sett ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in