Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Jag har redan svarat på frågan om jag skulle begå självmord eller inte, för att rädda klimatet.
Jag tror inte på klimathotet, och kommer således inte att begå självmord. Genom det svaret har jag motiverat varför jag inte är en hycklare. Jag väntar fortfarande på en motivering från dig, på varför du är en hycklare? Som tror på klimathotet men som inte skulle vilja begå självmord för att rädda klimatet. Och det verkar som om att du aldrig kommer att svara på den frågan.
Det finns en granntråd här om klimatförnekelse och motivated reasoning.
Detta var nog både det dummaste och ärligaste svaret på den frågan. "Förneka klimatproblemet eller ta självmord".
Så dumt så att klockorna stannar. Även om världen skulle vara full med klimathycklare är detta en separat fråga som inte berör de vetenskapliga argumenten bakom klimatförändringarna. Det stora hycklandet, eller självbedrägeriet är att förneka en vetenskap med stöd av egna föreställningar av att de innebär självmord. Nej, det gör det inte. Och det är ett uppenbart argumentationsfel. Problemets natur är fullständigt oberoende av vilka konsekvenser du tror att det innebär för dig.