Citat:
Ursprungligen postat av
Energizer666
För att man var vän med LW betyder det att man inte får umgås med andra?
Än så länge är ingen dömd, det kan bli annorlunda när någon blir det
Att umgås med
andra?
Det är stor skillnad att umgås med de misstänkta i offentligt ljus med bilder och loggar (jag förmodar att det är så man vet det?) än att umgås i det privata.
Jag kan förstå att det inte är lätt att ta till sig att någon man känner kan vara de/de skyldiga. Och svårt att från att ha varit i en umgängeskrets (nu vet jag inte hur mycket de umgås sedan tidigare) plötsligt ta avstånd.
Det blir ett etiskt dilemma för var och en som man själv behöver ta ställning till.
Däremot att offentligt lägga upp bilder och texter när man umgås, kan för många uppfattas som att man tagit ställning på det vis att man ställer upp för dessa personer. Så skulle jag tänka.
Om det var min vän som var misstänkt, skulle jag förklara att jag ville ligga lågt med detta öppet (om jag nu ändå inte ville avsluta vänskapen) utan att vi kunde umgås på andra sätt.
Sedan är det naturligtvis annorlunda med mycket nära vänner, hur mycket man vet om dom, hur nära man känner dom och hur mycket man litar på och älskar dom.
Extremt svårt.
Och är SD skyldig, ja då är jag väldigt säker på att han är lögnernas lögnare.
Han har duperat både en och två.
Jag håller med Blessedfruit, tre psykopater, då är det förgiftat vatten i Örebro.
Eller så är detta ett väldigt intressant fenomen, hur vi människor kan påverkas.
Påverkas av varandra, av flocken.
Av flockledaren.
Vem är flockledaren???
Hallå???
Finns det en visselblåsare i det där gänget???
Man kan fundera över:
Hur sekter kan bildas.
Hur en människa som blir misshandlad ändå stannar kvar i ett destruktivt förhållande som leder till döden.
Hur ungdomar stannar kvar i en klubb trots att tränaren kränker dom.
Hur normen för hur standarden för hur en trädgård ska se ut i ett villaområde bestäms.
Vi är flockdjur...
Vi tror att vi tänker så väldigt fritt.
Men vi påverkas otroligt mycket av varandra.
Av flocken.