2019-09-25, 13:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Intressanta spekulationer och teorier! Jag har idag även funderat på om ägarförhållanden vad gäller bilen (jag funderade kring i mitt inlägg) kan ha varit ett känsligt ämne för någon? Gissar att det var Forden (vilken SD numera står som ägare på) som togs i beslag av polisen då SD och HD reste till USA? Om så var fallet borde ju bilen vara väl genomsökt av utredarna, kan man tycka. Hoppas ALLT kring fordonet är kontrollerat.

Jag tänkte också på bilen och att du tog upp att den tillhörde både SD och HD.
När bilen beslagtogs och eventuella fynd som blodiga kläder hittades så antog i varje fall jag att det hade med SD att göra. Men om nu HD också använt bilen lika flitigt så kan fynden därifrån tillhöra henne fast det borde polisen redan tänkt på förstås.

Om SD cyklade på mordkvällen så kanske HD var den som nyttjade bilen vid tiden för mordet?
Citera
2019-09-25, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tänkte också på bilen och att du tog upp att den tillhörde både SD och HD.
När bilen beslagtogs och eventuella fynd som blodiga kläder hittades så antog i varje fall jag att det hade med SD att göra. Men om nu HD också använt bilen lika flitigt så kan fynden därifrån tillhöra henne fast det borde polisen redan tänkt på förstås.

Om SD cyklade på mordkvällen så kanske HD var den som nyttjade bilen vid tiden för mordet?

EGT verkade tidigt tvärsäker på att HD hade bilen när SD anhölls den 15 maj. Om det stämmer innebär det att de inte kan ha buggat bilen då.
Citera
2019-09-25, 13:52
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Kan någon vara rädd att vi ska upptäcka
att SD och HD fortfarande äger villan
50/50 och att hennes föräldrar äger
bostadsrätten?

Jag hittade detta gamla inlägg angående HD:s nuvarande bostad:

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
HD:s nuvarande bostad köptes 2018-03-06. HD folkbokfördes där 2018-03-21. Ägaren/ägarna innan verkar ha köpt bostaden 2013-09-20. Samma mäklare har förmedlat dessa två försäljningar/köp, verkar det. Hen har dock bytt arbetsplats mellan de två förmedlingarna.

Följande personer har inte bott på adressen:

HD:s syster
HD:s mamma eller pappa
SD:s 2 bröder eller syster
SD:s mamma eller pappa

Jag finner det lite märkligt att ingen i tråden (av de som bor i området vill säga) verkar ha en aning om vem HD köpte bostaden av. Hursomhelst så spelar det väl ingen som helst roll vad gäller LW:s ohyggliga öde, tänker jag. Jag (och säkert många med mig?) får lägga detta till handlingarna nu och glädjas åt att HD och barnen har någonstans att bo.

Jag avslutar tydligen inlägget med att jag inte tänker forska mer kring denna bostadsrätt. Fast jag erkänner att jag egentligen fortsatt att med jämna mellanrum förundrats över hur HD klarade av att bo så nära LW. Var inte ytterligare en bostadsrätt liknande LW:s till salu någon gång efter mordet? Jag kan minnas fel.
Citera
2019-09-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag vill helst tro som du. Att en tredje ”psykopat” ska in i leken känns så exotiskt att jag närmast börjar fundera på om det är något med vattnet i Örebro. Någon har hällt psykopatframkallande droger i vattnet?

Det måste vara fråga om att han har lagt alla sina ägg i SD-korgen och trott stenhårt på vad SD har sagt!? Redan det att ha två förmodade psykopater inblandade är lite svårt att omfamna, men tre... No way!

Precis, JellyGrey är nog ingen SteelyGrey. Han är nog bara en väldigt snäll och hjälpsam vän som låtit sig luras, men det kan nog kosta honom en veckas utredningshäktning om han inte varit helt uppriktig i tidigare förhör... sen blir han nog en god informatör. Om han inte redan är det.
Citera
2019-09-25, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nu ligger jag ”bara” <300 sidor back.
Det verkar som om farten i tråden lugnat ner sej en del, kanske/antagligen pga/maa att vissa har semester...

Tänkte adressera @notknapparen som gjort ett (av många) tänkvärda inlägg.
Nu hittar jag inte det, men det var funderingar om varför just detta fall engagerar oss så mycket.

Jag tror att du slog huvet på spiken genom att gissa att just möjligheten att följa och lära känna (?) LW via insta, blogg och inte minst GC, gör att man väl sällan eller aldrig fått en så levande (ursäkta uttrycket) bild av ett BO.

Hennes öde berör även oss som aldrig träffat henne, genom att vi ändå fått ta del av så mycket, stort som smått, från hennes liv.

När det sen gäller motiv så kan jag inte släppa tanken på att LW visste något som skulle kunna fördärva inte bara SDs och HDs äktenskap, utan även hela familjen.
Typ.
Jag har svårt att se SD och/eller HD hämnas ”bara” för kärleks skull, om man säger.

Jag tror att det ligger mera bakom det hela.

Gamla synder kastar långa skuggor.

Tror jag.

Gamla synder kastar långa skuggor, det var ett bra uttryck!
Jag sätter också som sannolikt för att det måste finnas någon mer hook för att mörda. Intressant det som börjar spekuleras nu iom bodelnings vara eller icke vara, iscensatt skilsmässa, vem äger hus, BR osv..heja heja!
Citera
2019-09-25, 14:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Precis, JellyGrey är nog ingen SteelyGrey. Han är nog bara en väldigt snäll och hjälpsam vän som låtit sig luras, men det kan nog kosta honom en veckas utredningshäktning om han inte varit helt uppriktig i tidigare förhör... sen blir han nog en god informatör. Om han inte redan är det.
Det var förtjänstfullt skrivet Ulanna. Håller med.. man ska inte krångla till det i onödan.
Citera
2019-09-25, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det har skrivits ett flertal gånger i tråden, att någon ringde
till SD på morgonen, förmodligen efter det att UW + barn
tillkallats, när det upptäcktes att LW var borta.

Kan ju vara så att ett av barnen, Ar*n, som vi väl vet säkert
sov därför inför sitt födelsedagsfirande, eller om något av
de två andra barnen sov hos LW (oklart om EW och/ eller NW
också sov där, olika uppgifter har framkommit) - kan ha hört
och känt igen SD:s röst i hemmet på måndagskvällen.

Kanske även sett honom i huset? Eller genom fönstret från
ovanvånigen sett mamman och SD stå utanför huset och
samtala?

Att man av den anledningen kontaktade SD för att ev få
vetskap om han visste något av värde gällande försvinnandet,
för att han kunde vara den siste som träffat LW i livet?

Du har en poäng där Ozzie, sonen kan ha hört SD umgås med LW innan han somnade, det stämmer väl överens med att SD också kontaktat LW sent på kvällen, eventuellt även sista kontakt?

Så fick han ut LW själv ur lägenheten, fixa en cache till sonen eller möjligtvis planerat detta innan?
Kan HD stått bakom planket, utan att SD visste något eller planerat med SD?
Eller var det någon helt annan än HD som spanade vid planket, OM nu någon nu stod vid planket?
Visst kan de blivit överrumplade båda två, det går inte utesluta och SD blir rädd och springer hem, fast är han så liten och rädd som jag tänker nu, det beror kanske på vad och vem de mötte där bakom planket kanske? Lämnade de själva dörren öppen för de snabbt skulle tillbaka, eller var det en blodig GM som gick in i LW bostad och lämnade massor av spår, eller var det SD som gick tillbaka till LW bostad medan GM slog ihjäl LW, eller var det ingen alls som gick in i LW bostad efter att hon mördats?

Det här att SD är skäligen misstänkt för mordet ställer frågor.
De motsägelsefulla uppgifterna om att de slutat umgås för längesen, andra att de smög med det och varför de i så fall skulle smyga med det, för vems skull i så fall? För HD skull som inte verkade bry sig om vad SD gjorde och med vem, eller vad det bara vad hon sa och faktiskt brydde sig extremt mycket?
Har HD haft en ny relation eller någon vid sidan om, frågan är relevant av den anledningen att hon inget skulle märkt av vad som pågick i över sex år?
Skulle inte du märka något om din partner hade någon annan, jag vet att jag skulle märka det alla fall, och jag tror att de flesta håller med mig där, man märker även om man inte vet.
Så vad är det som säger att inte HD hade någon och därför SD umgicks med LW så intensivt, förvatt göra HD svartsjuk men sex år tar det inte att bli svartsjuk förstås...så märkligt allt detta är, är det någon som ser den röda logiska tråden någonstans i allt detta?
Alla uppgifter är så motsägelsefulla att det leder till nya frågor hela tiden, nya frågor men inga svar...
Citera
2019-09-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
För att man var vän med LW betyder det att man inte får umgås med andra?
Än så länge är ingen dömd, det kan bli annorlunda när någon blir det

Förvisso blir det annorlunda när ni inte kan krama SD längre, han är ju inlåst.
Men att umgås med någon som är misstänkt för mord på ens vän... ja det vänder sig i magen på mig.

Kan bli... men då har man alltså ingen egen uppfattning eller moral.

Tur man inte bor i Örebro!
Citera
2019-09-25, 14:13
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
De där tilltagen gör det väl mer intressant för dig att kontakta Lantmäteriet för att få fram uppgifter om ägare m m om SD/HD-fastigheterna på Betesv. o Färdemansg? Du har kanske redan mailat kundcenter@lm.se eller ringt för att begära ut uppgifterna?

Jag känner idag tyvärr ingen större motivation att kontakta Lantmäteriet. De kan säkert ha intressanta uppgifter om SD:s och HD:s hus men sitter de även på information om HD:s bostadsrätt tro? Lantmäteriet har diskuterats tidigare, vill jag minnas. Då har jag för mig att jag trodde att någon annan eventuellt skulle kontrollera detta. Jag kan minnas helt fel, viktigt att klargöra.
Citera
2019-09-25, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
JG har betett sig märkligt. Jag tror dock att det inte sträcker sig längre än att han, som vän till SD, inte trott att SD har mördat LW. Han valde att stå på SD:s sida. Men från det och att vara inblandad i modet, känns för mig som att förvandla äpplen till päron. Om man drar den slutsatsen så bör ju alla andra som står på SD:s sida också vara inblandade i mordet.

Om du har en gammal vän som du litar blint på, och dennes älskarinna försvinner plötsligt spårlöst..skulle du misstänka att din vän var inblandad på något sätt då?

Några dagar senare hittas din gamla väns älskarinna mördad, skulle du då börja ana att din vän kan vara inblandad i mordet eller skulle du fortfarande tro på din vän?

Jag tror att det är väldigt individuellt hur man skulle resgera, allt beror på många omständigheter, om de varit osams, våld förekommit osv.....och det fanns två anmälningar från LW.
Så fundera en stund på JG agerande...han visste en hel del som hänt tidigare, han själv var dessutom riktigt pisst off på LW...vad döljer mannen JG?
Citera
2019-09-25, 14:22
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:

Det är sant. Det tänkte jag inte på. Men det kan ju också hända att han bara har sagt vad han själv tror på grund av vad han har fått höra och att han senare har upptäckt att det inte stämmer?
Citera
2019-09-25, 14:27
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ville47
Haha ja filmen får ses som en dokumentär över ett bortkastat liv.
Att LW s kompisar är mjäkiga och konflikträdda är sant. Men det är likadant åt andra hållet, alla Geocachare verkar vara ryggradslösa besatta människor.
Järngänget som vägrar fördöma SD, Pete* N*ren och hans kompisar som bevittnar ett överfall av SD och inte ingriper.

JG som lyder minsta vink hans ledare gör. Swegrim, stmellosa, karmansbo, Joikarainen som smilar upp sig brevid mördaren och vägrar ta avstånd.
DE tycker tydligen alla att det är OK att bedra sin fru, misshandla LW och mörda henne... någon annan slutsats kan inte jag dra.

Nej JG är så trofast att man beundrar honom, jag menar det är ju oerhört det JG gör.
Han måste ha lämnat hjärnan hemma i staterna.
Att han är utskämd och att det hatas bakom hans rygg vet han, men låtsats inte om det!
Nu gör det ju ingenting för alla andra låtsats också!

HD gör helt rätt i att försaka barnen och jaga burkar som en dåre, hon kommer snart få ägna sig åt fängelse caching på hinsan.

Jag kommer iaf att besöka denne underbara kvinna och ta med en burk eller två...

Ville - du har då verkligen ett hjärta av guld och själ av stål, eller om det var tvärt om

Kanske tog hon bara vad hon tyckte tillhörde henne? Och nu ska hon minsann ta tillbaka allt som LW fingrat på, ta över hela hennes plats i gänget. Här ska det suddas ut...

HannaFantastico
Det är nåt speciellt med henne. Måhända det är de senaste årens hat och bitterhet som gjort henne hård, och få henne att se så kall ut? Nåt i den blicken gillar jag inte. Som något som inte är riktigt sunt eller friskt, alltså utöver geocachingbesattheten.

Nu verkar det som om hon bokstavligen försöker ta över LWs plats i andras liv, och även imitera LW. Och med Papegojan inlåst och i säkert förvar, börja ta över reviret, rivalens geovänkrets. Evertebratgänget döper jag dom nu till...I brist på en champisflaska så får det bli en flaska öl

Som en dålig Lena-kopia?
Jag tycker att det ser ut som om hon försöker imitera LWs frisyr och stil, vilket gör att det hela känns såväl lite väl som stalking och besatthet

Och så den Rosa jackan ideligen...hur länge har den varit hennes ”signum” ?
Den Rosa (Syster)Häxan..

Och jag tycker nog faktiskt att hon t.o.m börjat se lite segerrusigt hånleende ut , precis som sin lilla burfågel.

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/3e6e1553-d9d3-4cd5-9797-bdaabbe68d02_l.jpg

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/fabe076e-0765-48b7-9f26-6245847c4d00_l.jpg
Senast redigerad av T34Panzer 2019-09-25 kl. 14:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in