2019-09-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katt93
Har du en större lägenhet kan du låsa ett rum för att sen hyra ut resten av boendet. På det sättet kan du ta överhyra och behöver inte fråga om tillstånd. Då personen inte har tillgång till hela lägenheten. Reglerna är inte så tydliga när man hyr ut rum och inte hela lägenheten.

Sen kan du antingen hyra ut rummet som är låst till någon annan eller ha det som ett förråd.

Nja. Så är det inte. Att man undantar ett rum spelar ingen roll. Även om domskäl inte är praxis så att säga, så framgår det av en HD-dom ang förverkande från typ 2002. Analogt innebär det att detta upplägg inte lär hålla.
Citera
2019-09-24, 18:26
Medlem
Luxuss avatar
Har TS en hyresrätt eller bostadsrätt?

Låter osedvanligt ogenomtänkt ut.
Citera
2019-09-24, 18:38
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Jag kommer att hyra ut min lägehet och känner till de nya reglerna.
Men för att hyresgästen inte skall kunna kräva tillbaka överhyran så
har jag tänkt att det blir 2-3 olika kontrakt.

Ett för lägenheten där jag lägger på 15% på hyran för el, försäkring, bredband.
Ett där jag hyr ut möblerna separat. Detta för att inte hyresnämden skall kunna pröva
summan som avser just möblerna. Ett tredje kommer ev gälla för städning
av lägenheten. Nämden kan ju bara pröva det som står i Jordabalken.

Annan löptid MÖBLERNA versus hyreskontraktet.
Möbler kan hyras ut för vilket pris som helst.
Intäkterna från möblerna kommer hamna i mitt aktiebolag så det är
inte jag som juridisk person som tar del av dessa intäkter.
Det hamnar i bolaget och kvitton och allt kommer att skrivas.
Vad tror ni om mitt upplägg? Kom med era bästa tips!

Hyra kontrakt: 5000 kr
Hyra möbler: 3500 kr
Städning 4g/ månad: 2000 kr
Summa totalt: 10500 kr

Tror inte alls att det där är ett säkert upplägg. Lagen skrevs ju inte av för att man enkelt skulle kunna ignorera den.
Tänk på att det är fängelsestraff med nya lagen: https://www.hemhyra.se/nyheter/vrakn...och-overhyror/
Bättre att göra rätt (köp ett hus och hyr ut rum)...
Citera
2019-09-24, 18:41
Medlem
chimichurris avatar
Angående skatter och annat så är det inte det jag har intresse av i denna tråden.
Det handlar enbart att runda främst hyresnämnden.
Citera
2019-09-24, 18:42
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Har TS en hyresrätt eller bostadsrätt?

Låter osedvanligt ogenomtänkt ut.

Detta är mycket smart utänkt. Men försöker få till formulan korrekt.
Citera
2019-09-24, 18:43
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonafied
Nja. Så är det inte. Att man undantar ett rum spelar ingen roll. Även om domskäl inte är praxis så att säga, så framgår det av en HD-dom ang förverkande från typ 2002. Analogt innebär det att detta upplägg inte lär hålla.

Vilken HD dom hänvisar du till?
Citera
2019-09-24, 18:43
Medlem
Citat:
Detta upplägg är för att runda hyresnämnden främst. Att jag kan bli stämd i Tingsrätten
är en annan sak. Hyresnämden prövar bara enligt jordabalken. Hyrs inga möbler så blir det
inget kontrakt. Men överväger hur det skall formuleras just nu. Städning kommer att ske enligt
avtal.

Det kommer att vara en gedigen lista med möbler, tv, dator och porslin osv. Så vi pratar inte om någon pinnstol. Allt kommer noteras i inventarielistan.

Tror du är lite optimist. Om du delar upp för runda lagen och förutsättning för hyra lägenheten är de andra kostnaderna, så lär du inte ha någon vidare framgång. Lika lite som om man försöker dela upp hyra och värme. I domstol tror jag du har ännu mindre framgång. Det är inte så att Hyresnämnden prövar på annat sätt än vad en domstol förväntas göra. Och det stämmer inte att de bara prövar det som står i jordabalken. De prövar även sådant som står i exempelvis lagar kring bostadsrättsföreningar.

Men visst. Försök om du tror på det.
Citera
2019-09-24, 19:11
Medlem
Citat:
Vilken HD dom hänvisar du till?

NJA 2001 s 241, HD:s domskäl under första avgörandet.

Förtydligande: att det citerade upplägget inte lär hålla, det syftar alltså inte på TS.
Senast redigerad av bonafied 2019-09-24 kl. 20:07.
Citera
2019-09-24, 21:05
Medlem
Citat:
Angående skatter och annat så är det inte det jag har intresse av i denna tråden.
Det handlar enbart att runda främst hyresnämnden.

Du sa att du känner till reglerna. Men jag har läst detta:
”Lagen skärps också när det gäller oskälig andrahandsuthyrning för hyresrätter. Det blir tydligare hur mycket man får ta ut: sin egen förstahandshyra, plus maximalt 15 procent för möbler, plus faktiska kostnader för till exempel el och bredband. Den som lägger på mer än så på andrahandshyran tar en stor risk.”

Det stämmer ju inte med vad du skriver: ”ett för lägenheten där jag lägger på 15% på hyran för el, försäkring och bredband”.

Vilket är rätt?
Senast redigerad av ardathbey 2019-09-24 kl. 21:34.
Citera
2019-09-24, 22:36
Medlem
Citat:
Jag kommer att hyra ut min lägehet och känner till de nya reglerna.
Men för att hyresgästen inte skall kunna kräva tillbaka överhyran så
har jag tänkt att det blir 2-3 olika kontrakt.

Ett för lägenheten där jag lägger på 15% på hyran för el, försäkring, bredband.
Ett där jag hyr ut möblerna separat. Detta för att inte hyresnämden skall kunna pröva
summan som avser just möblerna. Ett tredje kommer ev gälla för städning
av lägenheten. Nämden kan ju bara pröva det som står i Jordabalken.

Annan löptid MÖBLERNA versus hyreskontraktet.
Möbler kan hyras ut för vilket pris som helst.
Intäkterna från möblerna kommer hamna i mitt aktiebolag så det är
inte jag som juridisk person som tar del av dessa intäkter.
Det hamnar i bolaget och kvitton och allt kommer att skrivas.
Vad tror ni om mitt upplägg? Kom med era bästa tips!

Hyra kontrakt: 5000 kr
Hyra möbler: 3500 kr
Städning 4g/ månad: 2000 kr
Summa totalt: 10500 kr

Du får inte lägga på 15% för el försäkring, bredband och liknande, det får bara vara de faktiska kostnaderna.
15% gäller för möbler.

Så du skulle kunna ta ut 4250kr i hyra(dragit bort 15% eftersom du vill hyra ut möbler separat). ca 640kr för möbler. Städning är separat. så visst säg 2 000kr.
Plus tillägg för vad bredband, el och liknande faktiskt kostar.

Problemet för dig är att om du har som krav att de måste hyra möbler och köpa städning för att få kontraktet så kommer det att anses som en del av hyresavtalet.
Citera
2019-09-24, 22:48
Medlem
Äh, tänkte fel.
Senast redigerad av ardathbey 2019-09-24 kl. 22:54.
Citera
2019-09-25, 00:40
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du får inte lägga på 15% för el försäkring, bredband och liknande, det får bara vara de faktiska kostnaderna.
15% gäller för möbler.

Så du skulle kunna ta ut 4250kr i hyra(dragit bort 15% eftersom du vill hyra ut möbler separat). ca 640kr för möbler. Städning är separat. så visst säg 2 000kr.
Plus tillägg för vad bredband, el och liknande faktiskt kostar.

Problemet för dig är att om du har som krav att de måste hyra möbler och köpa städning för att få kontraktet så kommer det att anses som en del av hyresavtalet.

15% Är hyran inkluderarat möbler. Här hyrs de ut via ett separat bolag. Det är en väsentlig skillnad.
Detaljer är inte det viktiga utan hur man får ihop helheten och kan maximera vinsten med minst risk.
Trots allt så måste hyresgästen får rätt i Hyresnämnden för att erhålla dessa överstålar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in