2019-09-22, 23:01
Medlem
Slipsluders avatar
Jag var rätt så sugen på den här serien. Den var bra i början. Men nu liksom bara faller den platt. Som han leksakshandlaren, där var inget direkt utmärkande i hans svar vad jag kunde se. Ändå så börjar dom prata om att han betedde sig konstigt etc.

Sen i slutet av dagens avsnitt så pratar dom om en masttömning där dom var första avsnittet. I det avsnittet kom alla deltagare dit ovetandes om vad det ens var för produktion. Då är det klart att alla har med sina mobiltelefoner... Så fort dom fick reda på vad det var för uppgift dom skulle göra i första avsnittet så började dom tänka på sina telefoner. Detta tycker jag är synnerligen dåligt gjort. Tio pers befinner sig på ett ställe där ingen mer än dom befinner sig i princip. Jo, då är det relativt enkelt att se via en masttömning om man bara plockar fast en som varit inblandad..

Nä, här är mycket som tyvärr fallerat. Hoppas den tar sig igen, men man förstår ju att alla kommer att åka fast i den här serien och då tappar man ju direkt intresset.
Citera
2019-09-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Hade dock varit ännu roligare om dom talat med Linköpingsdialekt.

Tänk Norrköping

Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Dom sa i inledningen att han tycker om att läsa om brott och polisutredningar.

Ändå har han fel i saker

Påstår att alla skor har ett unikt mönster

Nej, men alla skotyper har.

Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Var hade ni gömt pengarna om ni fick bestämma? Jag fick uppfattningen att vissa gömde dem i direkt anslutning till sina arbetsplatser vilket inte känns särskilt begåvat.

Inte där man kan bli husransakad (alltså typ hemma) men heller inte ute där folk kan hitta pengarna. Svårt det där. Bästa är att någon annan som polisen inte kan koppla en till förvarar pengarna åt en.

Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Läste en artikel, tror det var sydnärkenytt eller liknande att det varit två produktionsteam.
Ett som bara jobbat med poliserna och ett med tjuvarna. Sen finns det en producent som ser till att saker å ting sker som det ska, och att information inte "kontamineras" mellan produktionerna.

Det låter väldigt logiskt att det är så här!
Citera
2019-09-22, 23:05
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ja personer som gjort ett rån på 50 miljoner ska det daltas med
Dom andra förhörsledarna var inte så. Dessutom var det ett barn hon förhörde.
Citera
2019-09-22, 23:07
Bannlyst
Förhörsledarna verkar skickliga, eller är det gärningsmännen som är extremt dåliga.

Intressant att få se lite hur de jobbar, även om detta är fake.
Citera
2019-09-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Någon som förstår hur de får tillgång att göra en masttömning? Det är varken ett riktigt brott, riktiga poliser eller en riktig utredning. Man kan väl knappast stövla in till Telia eller vem som nu ansvarar för den här datan, och säga att man är f.d polis och vill ha en masttömning för att man är med i ett rollspel?

De kan inte göra en riktig masstömniing. Det krävs ett beslut från en åklagare och kan inte göras för fiktiva brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Precis som att de har en fejkad åklagare som "beslutar" om husrannsakan så får de väl ut en fejkad telefonlista.

Hon är en riktig åklagare. Men ja, de får en fejklista med de tjuvar som använt sina mobiler och sms.

Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Är inte detta en modern variant av ”På rymmen” som gick för 20 år sedan på tv4?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/På_rymmen

Lite så ja.
Citera
2019-09-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Som han leksakshandlaren, där var inget direkt utmärkande i hans svar vad jag kunde se. Ändå så börjar dom prata om att han betedde sig konstigt etc.

Han betedde sej ju konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Dom andra förhörsledarna var inte så. Dessutom var det ett barn hon förhörde.

Good cop, bad cop

Visst, hon vara bara 17 år, skulle snart fylla 18. Man får inte förhöra omyndiga utan vittne. Dock får man behandla omyndiga efter den förutsättning som deras ålder eller utvecklingsnivå förutsätter, så man kan behandla henne som en vuxen i förhöret. Det är inte sättet de behandlar henne på som brister, utan att det saknas ett vittne.
Citera
2019-09-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denxdam
Förhörsledarna verkar skickliga, eller är det gärningsmännen som är extremt dåliga.

Det är nog båda

Det ena utesluter ju inte det andra.
Citera
2019-09-22, 23:23
Medlem
batanuns avatar
Citat:
Påstår att alla skor har ett unikt mönster

Om skon är lite lagom sliten så är slitmönstret på den troligen så pass slumpmässig att det i det stora hela kan ses som unikt. Sen om själva skoavtrycket får med sig tillräckligt mycket av detta mönster är en annan femma.
Citera
2019-09-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batanun
Om skon är lite lagom sliten så är slitmönstret på den troligen så pass slumpmässig att det i det stora hela kan ses som unikt. Sen om själva skoavtrycket får med sig tillräckligt mycket av detta mönster är en annan femma.

Ja sant, var nog så han menade.

Jag vet dock inga mordutredningar där man fått unika slitningar på skorna, bara skoavtrycket på den typen av skor samt skostorleken så klart.
Citera
2019-09-22, 23:43
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Sen i slutet av dagens avsnitt så pratar dom om en masttömning där dom var första avsnittet. I det avsnittet kom alla deltagare dit ovetandes om vad det ens var för produktion. Då är det klart att alla har med sina mobiltelefoner... Så fort dom fick reda på vad det var för uppgift dom skulle göra i första avsnittet så började dom tänka på sina telefoner. Detta tycker jag är synnerligen dåligt gjort. Tio pers befinner sig på ett ställe där ingen mer än dom befinner sig i princip. Jo, då är det relativt enkelt att se via en masttömning om man bara plockar fast en som varit inblandad..

Jag såg det också nu och suckade djupt. Poliserna hade lika gärna kunnat kolla med SVT vilka personer som har kommit med i programmet och fått det överstökat i första avsnittet. Lite på den nivån det ligger.
Citera
2019-09-22, 23:45
Medlem
Citat:
Hon är en riktig åklagare. Men ja, de får en fejklista med de tjuvar som använt sina mobiler och sms.

Du förstår nog vad jag menade. Hon agerar inte med riktiga befogenheter i programmet, utan spelar en roll som åklagare, oavsett vad hon gör på ordinarie arbetstid. Det är inget riktigt brott som har begåtts och det finns inga beslut som kan beviljas på riktigt i ärendet.
Citera
2019-09-22, 23:48
Medlem
batanuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Jag såg det också nu och suckade djupt. Poliserna hade lika gärna kunnat kolla med SVT vilka personer som har kommit med i programmet och fått det överstökat i första avsnittet. Lite på den nivån det ligger.

Dom hade kunnat tagit med ett antal "statister", eller "icke-kriminella" deltagare. Då hade vi säkert sett några fler spår som kallnat i utredningen. Jag är övertygad om att någon av dessa oskyldiga skulle bli lika nervösa när polisen börjar fråga dom saker, och därmed bete sig lite misstänksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in