Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Källa är vilken grundläggande kursbok i fysik eller naturkunskap för gymnasium eller högstadium som helst.
Visst, men ge en källa OCH ett specifikt citat. Många missar ord och deras betydelse. Det kan inte vara svårt att hitta?
Citat:
Värmeenergi är just molekylär rörelse. När man kom på det, kom man på att det måste finnas en absolut nollpunkt som är -273,15 grader teoretiskt. Man har kommit mycket nära experimentellt. Hypotesen verkar stämma.
Nja, värmenergi flödar genom massa enligt ∆T, och då accelereras/vibrerar molekylerna. Värme kan ju dock existera utanför massa, som strålning. Så egentligen handlar det om att eliminera mängden värme som absorberas av molekylerna för att få dem att sluta röra sig.
Citat:
Inte för att jag själv läst jättemycket fysik, jag är enkel civilingenjör maskin. Så termodynamik har jag läst en del och liknande ämnen. Det var länge sedan.
Bästa förutsättningen, applicera det du redan vet och kan fräscha upp på "varm yta" i kontakt med "snorkall luft".
Vad händer med temperaturen hos en sten som värmts till tusen grader och sedan placeras på grusgången i -18°C? Samma sak som med jordytan.
Citat:
Men jag ser inte det som min roll att försvara teorin om växthuseffekt och klimatförändring. Det för den akademin själva göra. Min roll är att skaffa mig en egen uppfattning från befintliga källor. Du verkar okunnig om din egen okunskap, och du verkar sakna den ödmjukhet som krävs för att faktiskt lära dig saker. Så du går bort som trovärdig källa.
Jag har upptäckt att provokation är nödvändigt för att få fårskocken att formulera sig precist angående fysiken bakom växthuseffekten. Det är också en motreaktion mot den nedvärderande retoriken mot kritiker.
Ödmjukhet har jag inför mina egna beräkningars resultat och relevans, inte för groteska hypoteser som står i motsats till fysiska lagar, helt utan bevis. Där har jag förakt.