2019-09-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Endast påvisa är vad vi alltid har gjort.

Finns det någonting du kan bekräfta i ditt liv, eller om vetenskap?

Påvisa hur stor åverkan mänskligheten utgör, väldigt enkel fråga?
Är väl en bekräftelse i mitt liv att det inte kan påvisas?
Citera
2019-09-20, 17:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric

Dra dit då. Det är du som motsäger de fysiska lagarna för värme, och motsäger plank och Prevost

https://archive.org/details/theoryofheatradi00planrich/page/6

Det står klart och tydligt vad som gäller, en växthuseffekt kan inte existera för den motsäger vad Planck skriver där.

Men har du då fortfarande inte tittat på exemplen från andra himlakroppar?

Ärligt talat förefaller du vara helt förryckt, som förnekar atmosfärers påverkan på klimat.

Vad du sysslar med är en form av extrem gruvbrytning, där någon teknisk parameter trumfar allt annat.

Det är ett typiskt tecken på en sektmedlem och en konspirationsteoretiker.
Senast redigerad av goseigen 2019-09-20 kl. 17:54.
Citera
2019-09-20, 17:51
Medlem
Citat:
Jag får ge dig rätt här, jag läste in lite för mycket attack i förra svaret jag gav. Värme är rörelser i molekyler, eller snarare orsaken till rörelser i molekyler. 0K, ja, intressant. Det visar ju att värme är det som får molekyler att röra sig i ökande grad tills att de delvis förgasas. Vilket betyder att mängd gas bestäms av mängd värme, vilket ger att mängd koldioxid beror på temperaturen, så att en ökande halt rimligtvis är resultatet av en stigande temperatur och inte tvärtom.

Mängd koldioxid beror på kolcykeln.

Tillför vi kol från fossila källor kommer mängden kol att öka. I luft som koldioxid, i vatten som kolsyra, i växter och djur som olika kolföreningar.

Och där snurrar kolatomerna runt serru.

Fast du tror väl inte på kolets kretslopp gissar jag? tror du på fotosyntesen?
Citera
2019-09-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Källa är vilken grundläggande kursbok i fysik eller naturkunskap för gymnasium eller högstadium som helst.

Visst, men ge en källa OCH ett specifikt citat. Många missar ord och deras betydelse. Det kan inte vara svårt att hitta?

Citat:
Värmeenergi är just molekylär rörelse. När man kom på det, kom man på att det måste finnas en absolut nollpunkt som är -273,15 grader teoretiskt. Man har kommit mycket nära experimentellt. Hypotesen verkar stämma.

Nja, värmenergi flödar genom massa enligt ∆T, och då accelereras/vibrerar molekylerna. Värme kan ju dock existera utanför massa, som strålning. Så egentligen handlar det om att eliminera mängden värme som absorberas av molekylerna för att få dem att sluta röra sig.

Citat:
Inte för att jag själv läst jättemycket fysik, jag är enkel civilingenjör maskin. Så termodynamik har jag läst en del och liknande ämnen. Det var länge sedan.

Bästa förutsättningen, applicera det du redan vet och kan fräscha upp på "varm yta" i kontakt med "snorkall luft".

Vad händer med temperaturen hos en sten som värmts till tusen grader och sedan placeras på grusgången i -18°C? Samma sak som med jordytan.

Citat:
Men jag ser inte det som min roll att försvara teorin om växthuseffekt och klimatförändring. Det för den akademin själva göra. Min roll är att skaffa mig en egen uppfattning från befintliga källor. Du verkar okunnig om din egen okunskap, och du verkar sakna den ödmjukhet som krävs för att faktiskt lära dig saker. Så du går bort som trovärdig källa.

Jag har upptäckt att provokation är nödvändigt för att få fårskocken att formulera sig precist angående fysiken bakom växthuseffekten. Det är också en motreaktion mot den nedvärderande retoriken mot kritiker.

Ödmjukhet har jag inför mina egna beräkningars resultat och relevans, inte för groteska hypoteser som står i motsats till fysiska lagar, helt utan bevis. Där har jag förakt.
Citera
2019-09-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Mängd koldioxid beror på kolcykeln.

Tillför vi kol från fossila källor kommer mängden kol att öka. I luft som koldioxid, i vatten som kolsyra, i växter och djur som olika kolföreningar.

Ändå, vi vet inte hur mycket som tas upp och utgasas.

Citat:
Och där snurrar kolatomerna runt serru.
Fast du tror väl inte på kolets kretslopp gissar jag? tror du på fotosyntesen?

Det är väl inte en fråga om tro. Men klimatforskare har haft fel i precis allt, och allt ska ifrågasättas.
Citera
2019-09-20, 18:04
Medlem
Citat:
Inte ett ord om bevis för att koldioxid kan värma upp något. Många fysiker gick ur Aps efter det där. Det var inte förankrat hos medlemmarna utan ett initiativ med ultimatum, ni är med, eller emot. Härlig gammal fascism.

Jag ger länkar och citat hela tiden. Du läser dem aldrig va? På med skygglapparna!

Det handlade om ett uttalande där de gav stöd åt teorin om att växthusgaser, inklusive koldioxid, orsakar uppvärmning. Tvärtemot vad du anser. Menar du alltså att Usas främsta sällskap inom fysik inte fattar något? Enkel fråga, du behöver inte posta några länkar eller köra ditt vanliga ordbajsande.
Citera
2019-09-20, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men har du då fortfarande inte tittat på exemplen från andra himlakroppar?

Vilka? Jag tittar just nu på ett nytt projekt som sätter temperatur på Venus Mars och Titan vid 1 bar, enbart TSI och temperatur. Inga växthuseffekter.

Citat:
Ärligt talat förefaller du vara helt förryckt, som förnekar atmosfärers påverkan på klimat.

Vad du sysslar med är en form av extrem gruvbrytning, där någon teknisk parameter trumfar allt annat.

Det är ett typiskt tecken på en sektmedlem och en konspirationsteoretiker.

De fysiska lagarna trumfar allt annat, att du inte vet det är ditt problem. Inga fysiker håller med dig.

Sekterism kännetecknas av att man ignorerar dessa lagar, som du gör. Istället för att lita på Planck mfl. så vänder du dig till en domedagssekt.
Citera
2019-09-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Det handlade om ett uttalande där de gav stöd åt teorin om att växthusgaser, inklusive koldioxid, orsakar uppvärmning. Tvärtemot vad du anser. Menar du alltså att Usas främsta sällskap inom fysik inte fattar något? Enkel fråga, du behöver inte posta några länkar eller köra ditt vanliga ordbajsande.

Jag menar att det fanns mycket kritik och avhopp pga den där skrivelsen. Många höll inte med. Att det finns politik och korruption i klimatvetenskap som utövar påtryckningar med hot mot organisationer och företag är känt. I USA så har de tom försökt åtala skeptiker, men han som ledde det åkte fast för sadistiska våldtäkter

Eric Schneidermannn. Snyggt lag ni har.
Citera
2019-09-20, 18:14
Medlem
Citat:
Jag menar att det fanns mycket kritik och avhopp pga den där skrivelsen. Många höll inte med. Att det finns politik och korruption i klimatvetenskap som utövar påtryckningar med hot mot organisationer och företag är känt. I USA så har de tom försökt åtala skeptiker, men han som ledde det åkte fast för sadistiska våldtäkter

Eric Schneidermannn. Snyggt lag ni har.

Har du något bevis för ditt påstående gällande detta uppror inom APS efter uttalandet?
Citera
2019-09-20, 18:21
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Från 2004 dessutom, klimatanhängare borde snart initieras som en religiös samordning.
Precis som på medeltiden kan dem troende köpa avlatsbrev i klimatkyrkan, som på 2000-talet döpts om till utsläppsrätter. Deras påve Michael Mann är en kopia av Alexander VI (1492-1503) som styrde med lögn, nepotism och intriger... History repeats itself...
Citera
2019-09-20, 19:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Planck visar alltså två gånger om i samma stycke att du har fel om strålning. Mot den bakgrunden, vad är det du tror att du vet mer än mig om strålning?
Vet inte, men skillnaden kan vara att jag har studerat termodynamik och värmeöverföring på universitetsnivå, läst några doktorandkurser i ämnenavoch arbetat med sådant under några tiotal år.
Citera
2019-09-20, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Har du något bevis för ditt påstående gällande detta uppror inom APS efter uttalandet?

Har är exempel, med länkad lista på 160 pers. Rätt hårda ord.

https://wattsupwiththat.com/2009/11/02/160-physicists-send-letter-to-senate-regarding-aps-climate-position/

"We know of no evidence that any of the “leaders” of the scientific community who signed the letter to you ever asked their memberships for their opinions, before claiming to represent them on this important matter."

"We also note that the American Physical Society (APS, and we are physicists) did not sign the letter, though the scientific issues at stake are fundamentally matters of applied physics. You can do physics without climatology, but you can’t do climatology without physics."

Det verkar alltså som att APS ledning gick ut med detta utan att förankra det hos medlemmarna. Fysiker är de främsta kritikerna av klimathotet, jag förstår att de blev förbannade.

While substantial concern has been expressed that emissions may cause significant climate change, measured or reconstructed temperature records indicate that 20th 21st century changes are neither exceptional nor persistent,

Det där låter som en total avskrivning av klimathotet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in