Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Vet inte, men skillnaden kan vara att jag har studerat termodynamik och värmeöverföring på universitetsnivå, läst några doktorandkurser i ämnenavoch arbetat med sådant under några tiotal år.
Det låter som en utmärkt bakgrund. Mycket bra. Och då borde du inte ha några problem att få fram bevis för växthusgasers förmåga att höja temperatur hos en värmekälla utan att tillföra någon extra energi, genom att gasen vid låg temperatur absorberar strålvärme från värmekällan. I experimentform, laboratoriemiljö. Du borde också veta hur du ska hitta belägg för "återstrålad" "värme" från kall gas, och hur den kan mätas.
Du borde även redan ha kollat upp hur energibalansen beräknas med medelvärden för yttemperatur och effektiv utstrålning i förhållande till solstrålnings intensitet, i växthushypotesen. Den bör gå att förenkla till TSI=T⁴_surface+ T⁴_effective.
Dessutom, anser du att den dubbelt så stora ytan hos en hemisfär som är ensidigt värmd av ett värmebad, absorberar mer värme än en platt disk ensidigt utsatt för samma värmebad?
Eftersom du debatterar växthuseffekten här, så bör du redan ha informerat dig om en del av ovanstående? Om inte, kan du för min skull göra det och återkomma. Skulle vara mycket intressant att få veta vad du med din bakgrund kan presentera. Den typen av bakgrund har varit helt frånvarande i tråden, och något jag eftersökt.
Kom ihåg bara vad det är du letar efter. Experiment som visar att koldioxid kan värma upp en varm solid yta genom att passivt värmas av ytan. Och mätningar av "backradiation" vid den varma ytan. Försök också gärna hitta en ekvation som beskriver hur mycket energi som överförs från kall luft till en värmekälla som värmer luften, för det påstås hända i växthuseffekten.