2019-09-19, 17:42
Medlem
Stör mig mest oå folk som inte kan använda blinkers, tex blinkar vänster när de svänger ut ur en cirkulationsplats till höger. idiots...
Citera
2019-09-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Stör mig mest oå folk som inte kan använda blinkers, tex blinkar vänster när de svänger ut ur en cirkulationsplats till höger. idiots...
Vad är grejen med detta? Känns som var och varannan lyckas med att blinka vänster ur rondell.. Det är ju högerblinken som är lagstadgad medan vänster bara en rekommendation.
Citera
2019-09-19, 18:27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

Jag blev alltså omkörd trots att jag blinkade och började lägga mig i mitten + bonus att det var 30 vid den tiden p g a skola / dagis
Du ska lämna företräde till bilar som befinner sig i den fil du tänker använda.
Citera
2019-09-19, 18:29
Medlem
Jag är en "slö trafikant". Jag bromsar i kurvor - tycker det är läskigt att köra snabbare än 80 km/h - vill köra sakta i tunnlar - gillar inte när folk håller på att pressar och ligger nära.

Har varit med i noll olyckor
Citera
2019-09-19, 18:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Jag irriterar mig inte över andra i trafiken, åtminstone aldrig i den mening att jag skulle tappa något av humöret i mer än 10 sekunder, vilket dock är extremt sällsynt. Jag tycker det är viktigt att visa när någon uppenbart gör något olämpligt i trafiken. Därför tutar jag ganska ofta, snittar säkert över "1 tut-session per 100km". Detta för att göra mitt lilla för att åtminstone ge vederbörande ett hint att det den gjorde inte var så lämpligt. Visst är sannolikheten att de ändrar sitt beteende just på grund av mitt tutande lågt, men den finns! Och ju fler som tutar av dessa anledningar, desto bättre feedback får man som trafikant i trafiken om man gör något andra anser vara olämpligt. Jag har lagt märke till att fler börjar göra som mig.

Att förhålla sig apatiskt till hur andra beter sig i trafiken är naturligtvis fullt tillåtet och naturligtvis mycket bekvämt för sin egen del, men det bidrar inte till att andra ges en möjlighet att lära sig av sina fel. Det är dock ett klassiskt svenskt förhållningssätt. Man vill ju inte riskera hamna i en mikro-konflikt. Det hade ju varit hemskt! Bättre att bara blunda och vara passiv!

Det är roligt hur svenskar ofta tycks tro att man automatiskt måste vara extremt förbannad och stressad om man tutar på någon. De blir ofta förvånade om de sedan ser mitt ansikte att jag ler och verkligen inte är personligen arg på de och kanske till och med vinkar lite trevligt till de, medan de själva tycks vara jättetjuriga.

De: Men va? Är du inte arg på mig och förbannad? Du tutade ju!
Jag: Nej, jag är inte arg på dig. Jag är bara lite besviken... Men du tycks vara jättearg på mig? Tråkigt för dig!

Det är liksom inte en krigsdeklaration
Jag blir mest irriterrar när jag måste bromsa hårt för att rädda någon och mig.
Då kan jag tuta till. Det hände en gång tidigare i år, ingen förra året.
Jag tror min körstil gör att jag inte behöver tuta så ofta.
Citera
2019-09-19, 18:48
Bannlyst
generellt så gillar jag att köra lugnt och avslappnat och se mig omkring, men är man stressad så påverkar det ens körstil också, och det är lätt att tunnelseendet åker på för många. Fan passa på att njut av landskapet istället och bli lite mer turist i vardagen och lev i nuet. Tänk att man har semester varje dag och inte fan stressar man på semestern! Då har man ju missat hela poängen.

Bilarna av idag är för kraftfulla och det är för lätt att dra på mer än lagligt. Politikerna borde sätts käppar hjulen för biltillverkarna så det inte är fysiskt möjligt att köpa en ny bil som kan köras över rådande max hastighet. Inför kontroller av bilarna så de inte manipuleras. Plombera skiten och höj böterna för alla trafikbrott rejält.
Citera
2019-09-19, 18:52
Medlem
JohnDillingers avatar
Det värsta som finns är lastbilar som ska köra om andra lastbilar med 1meter per minut snabbare.
Hade en bussjävel idag som bestämde sig för att ligga i vänsterfilen i över 5 kilometer på E4an och köra förbi allt och alla. Saktade in, kollade föraren i ögonen och började svära och vifta med armarna. Jävla cp kvinna med rosa tuppkam och glasögon bakom ratten.

Eller bilar som bestämmer sig att köra om precis innan man själv är förbi och tvingar en att bromsa hårt. Noll jävla spelförståelse. Varför ska man göra en sån sak när man ser att en bil kommer mycket snabbare? Varför bara inte vänta 2-3 sekunder och sen bilen är borta och sen kan man köra om i 111 km/h.

Folk som ligger i vänsterfilen när det inte behövs... Sen blir upprörda när man kör om i högerfilen.

Är så många där ute som inte ska ha körkort. Ja jag blir upprörd i trafiken men det är för att det finns så många idioter som kör dåligt som riskerar andra människors liv. Sen ska samma usla förare tro att dem kör så bra och gnälla över "fartdårar". Det är sniglarna utan hjärna som är den största faran ute i trafiken.
Citera
2019-09-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Inte ett dugg missnöjd med mig själv =)

För övrigt gäller då uppenbarligen samma sak dig - det finns inget som antyder att du är bra på att köra. Att du är omdömeslös vet vi.

Kommer ALLTID att störa ut skitstövlar i trafiken som du.

Mumma!

Tror fortfarande på att det egentligen handlar om att du är en sopa på banan - sen tar du ut din frustration på dom som kör snabbt på vägarna. Så klassiskt för er moralkärringar att bortförklara det med att man är "omdömeslös" för att inte ni själva vågar köra lika snabbt.

Men det är ju väldigt "omdömesfullt" att bidra till en olycka som dessutom drabbade en oskyldig (den bilen han du blockerade, körde in i arslet på)...

Citat:
Ursprungligen postat av deman
generellt så gillar jag att köra lugnt och avslappnat och se mig omkring, men är man stressad så påverkar det ens körstil också, och det är lätt att tunnelseendet åker på för många. Fan passa på att njut av landskapet istället och bli lite mer turist i vardagen och lev i nuet. Tänk att man har semester varje dag och inte fan stressar man på semestern! Då har man ju missat hela poängen.

Bilarna av idag är för kraftfulla och det är för lätt att dra på mer än lagligt. Politikerna borde sätts käppar hjulen för biltillverkarna så det inte är fysiskt möjligt att köpa en ny bil som kan köras över rådande max hastighet. Inför kontroller av bilarna så de inte manipuleras. Plombera skiten och höj böterna för alla trafikbrott rejält.

Nu visar du verkligen vad trångsynt och dum i huvudet du är. DU gillar inte att köra snabbt - då ska man tvinga alla andra också att köra långsamt. Ungefär lika korkat som den som skrivit dom här artiklarna (som jag såg för ett tag sen). Han är inte bilintresserad - då ska man förbjuda Sveriges största bilträff:
https://www.vlt.se/artikel/varfor-st...ga-summer-meet
Citera
2019-09-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dmdryg
brukar alltid hålla lite lägre än skyltarna, har inga problem att köra fortare om det behövs, behöver inte jäkta

däremot så kommer det mycket folk som håller 10-30 Km/t för fort som ställer till en hel del dumheter

det är ingen skyldighet att hålla hastigheten på skyltarna

den ända gången jag blivit sur var på e4'an i snöfall som var bara sådär, hadde 100m sikt på ett ungefär
kom ifatt en bil som hölla 40 på 110väg, alla andra höll 80 -90 förutom någon som ändå körde fortare

hann inte bromsa kontrollerat då det tog 50 m innan jag förstod att bilen framför höll riktigt låg hastighet, men gjorde en omkörning som inte kändes helt ok, nycket mera snö på vänstefilen

Du bryter mot reglerna och skapar farliga situationer.

Du kör under 70 på 70 väg.
Vi säger att du kör 65.
Om din bil är som min så visar den 6km/h för mycket så i verkligheten håller du 59km/h på 70-väg..?

Det står i trafikens grundregler att man inte får störa eller hindra övrig trafik i onödan.
Att köra långt under hastighetsbegränsningen (givet goda förhållanden. Väglag, sikt, fordon osv) är väl just att störa övrig trafik?

Eftersom jag inte tänker finna mig i att köra 10km/h under hastighetsbegränsningen för att du och dina gelikar ska försöka visa sig duktiga genom ”att inte ha bråttom” så skapar du och dina gelikar bara onödiga omkörningar.
Citera
2019-09-19, 20:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanhalslampa
Du bryter mot reglerna och skapar farliga situationer.

Du kör under 70 på 70 väg.
Vi säger att du kör 65.
Om din bil är som min så visar den 6km/h för mycket så i verkligheten håller du 59km/h på 70-väg..?

Det står i trafikens grundregler att man inte får störa eller hindra övrig trafik i onödan.
Att köra långt under hastighetsbegränsningen (givet goda förhållanden. Väglag, sikt, fordon osv) är väl just att störa övrig trafik?

Eftersom jag inte tänker finna mig i att köra 10km/h under hastighetsbegränsningen för att du och dina gelikar ska försöka visa sig duktiga genom ”att inte ha bråttom” så skapar du och dina gelikar bara onödiga omkörningar.
Skapar onödiga omkörningar
Oavsett hastighet kommer din typ att köra om, helt onödiga omkörningar, så rätt.

Citera gärna den lag som säger att du inte får köra 59 knyck på en 70väg.
Citera
2019-09-19, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C20

Nu visar du verkligen vad trångsynt och dum i huvudet du är. DU gillar inte att köra snabbt - då ska man tvinga alla andra också att köra långsamt. Ungefär lika korkat som den som skrivit dom här artiklarna (som jag såg för ett tag sen). Han är inte bilintresserad - då ska man förbjuda Sveriges största bilträff:
https://www.vlt.se/artikel/varfor-st...ga-summer-meet
och ditt oerhört genomtänkta beteende är fullt jämförbart med att en vapenintresserad tar sig rätten att övningsskjuta på villatomten eller i stadsparken. Båda utsätter andra för livsfara med sina respektive vapen. Bilen är inget vapen i sig, men du säger att använder den som ett.

Men jag begriper självklart att du inte kör som du säger. Du vill bara provocera och trolla för att väcka känslor. Du e så genomskinlig och sorglig. Allt annat än den tuffing du vill få oss att tro.
Citera
2019-09-19, 20:50
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Tror fortfarande på att det egentligen handlar om att du är en sopa på banan - sen tar du ut din frustration på dom som kör snabbt på vägarna. Så klassiskt för er moralkärringar att bortförklara det med att man är "omdömeslös" för att inte ni själva vågar köra lika snabbt.

Men det är ju väldigt "omdömesfullt" att bidra till en olycka som dessutom drabbade en oskyldig (den bilen han du blockerade, körde in i arslet på)...

Buhu.

Att köra snabbt på vägarna tyder bara på avsaknad av konsekvenstänk samt att det är vetenskapligt bevisat att det oftast är någon med liten kuk och hjärna som gör detta.

Alla "vågar" köra snabbt på allmän väg, de flesta fattar att det inte är lämpligt.

Undrar hur många olyckor du har bidragit till eller kommer att vara orsak till? Dessutom kommer den att vara rejäl när du med ditt cuckego kommer blåsandes i 200.

Det är väldigt enkelt.

Ju mer du skriver desto säkrare blir jag på att du är en rätt kass chaufför som förmodligen hade sugit duktigt i ett riktigt race så du får försöka kompensera det med att köra fort när alla andra kör sakta "För då verkar jag så himla snabb och häftig"...

Jag kommer garanterat att fortsätta med att hindra dig och de som är som du, dvs dumma i huvudet.

Jag hoppas att du kommer till insikt och den dagen ska jag överväga att acceptera din ursäkt, intill dess - försvinn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in