Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Det går inte att irritera sig på alla som man anser uppträda konstigt.
Man får ju psykbryt då och mår illa.
Nä, lyssna på en god ljudbok och njut.
Jag irriterar mig inte över andra i trafiken, åtminstone aldrig i den mening att jag skulle tappa något av humöret i mer än 10 sekunder, vilket dock är extremt sällsynt. Jag tycker det är viktigt att visa när någon uppenbart gör något olämpligt i trafiken. Därför tutar jag ganska ofta, snittar säkert över
"1 tut-session per 100km". Detta för att göra mitt lilla för att åtminstone ge vederbörande ett hint att det den gjorde inte var så lämpligt. Visst är sannolikheten att de ändrar sitt beteende just på grund av mitt tutande lågt, men den finns! Och ju fler som tutar av dessa anledningar, desto bättre feedback får man som trafikant i trafiken om man gör något andra anser vara olämpligt. Jag har lagt märke till att fler börjar göra som mig.
Att förhålla sig apatiskt till hur andra beter sig i trafiken är naturligtvis fullt tillåtet och naturligtvis mycket bekvämt för sin egen del, men det bidrar inte till att andra ges en möjlighet att lära sig av sina fel. Det är dock ett klassiskt svenskt förhållningssätt. Man vill ju inte riskera hamna i en mikro-konflikt. Det hade ju varit hemskt! Bättre att bara blunda och vara passiv!
Det är roligt hur svenskar ofta tycks tro att man automatiskt måste vara extremt förbannad och stressad om man tutar på någon. De blir ofta förvånade om de sedan ser mitt ansikte att jag ler och verkligen inte är personligen arg på de och kanske till och med vinkar lite trevligt till de, medan de själva tycks vara jättetjuriga.
De: Men va? Är du inte arg på mig och förbannad? Du tutade ju!
Jag: Nej, jag är inte arg på dig. Jag är bara lite besviken... Men du tycks vara jättearg på mig? Tråkigt för dig!
Det är liksom inte en krigsdeklaration