2019-09-18, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ganska underligt egentligen...

Den som kör sakta och inte har bråttom verkar äga en rätt att gnälla på den som kör fort och har bråttom... Men den som kör fort och har bråttom verkar inte ha någon rätt alls att gnälla på den som kör sakta....??
och varför tror du att det är så då?

kan det va för att bakomvarande kör in i någons säkerhetszon kanske? 3-sekundersregeln.

Själv håller jag inte med om din tes. Det är alltid bakomvarande som klagar för att han ligger längre bak i omkörningskön eftersom han är en otålig idiot. Ungefär lika puckat som att hetsa nån i Ica-kön att han före ska lägga upp varorna på bandet snabbare och sen betala och packa på 2 röda. Allt för att han själv har psykproblem och noll självinsikt.

Det är då vi medvetna väcker dåren och hjälper honom tillrätta genom att visa rätt moraliskt och respektfullt beteende. I bilen är kan man inte säga åt dåren med ord så då får man visa istället.
Citera
2019-09-18, 22:39
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det är väl egentligen också bara ett svepskäl? Det ultimata målet här i livet - är väl att bli begraven - förr eller senare. Varför ha så "bråttom"? Är man inne i ekorrhjulet är det svårt att se skogen för alla träd, typ... eller så, nåt.
Det är något med hjärnan.
Citera
2019-09-18, 23:03
Medlem
Jag kör dagligen på en sträcka som är 30 50 70 50 30 det är så många idioter som håller 60 konstant och sen blir sura när man blåser om dom på 70 sträckan som varar i ca 1 mil idioter.

Brukar titta på människa och skaka på huvudet ibland blir det fingret när dom tutar när man kör om (Inga farliga omkörningar).

Lite OT men unga tjejer på mopedbilar eller vespor verkar inte heller fatta att 30 även gäller dom.

Vart omkörd om en jävla vespa i typ 45 på 30 väg vid dagis när jag blinkade och skulle svänga vänster det var nära olycka tror dock inte kjoltyget fattade vad hon gjorde för fel .
Senast redigerad av Rabiate Runar 2019-09-18 kl. 23:08.
Citera
2019-09-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
och varför tror du att det är så då?

kan det va för att bakomvarande kör in i någons säkerhetszon kanske? 3-sekundersregeln.

Själv håller jag inte med om din tes. Det är alltid bakomvarande som klagar för att han ligger längre bak i omkörningskön eftersom han är en otålig idiot. Ungefär lika puckat som att hetsa nån i Ica-kön att han före ska lägga upp varorna på bandet snabbare och sen betala och packa på 2 röda. Allt för att han själv har psykproblem och noll självinsikt.

Det är då vi medvetna väcker dåren och hjälper honom tillrätta genom att visa rätt moraliskt och respektfullt beteende. I bilen är kan man inte säga åt dåren med ord så då får man visa istället.

Det är ju rätt jämförbara exempel faktiskt.
Självklart kan man inte begära folk framför ska "betala och packa på 2 röda"
- men vi har väl alla någon gång hamnat bakom ett mähä i kassan också - som typ ställer sig och räknar mynt eller så kommer dom t ex på att dom glömt något och går iväg långt in i butiken för att hämta det, medans alla andra får stå bakom och vänta. Detta är ju fan lika irriterande som folk som fis-kör i vänsterfilen...

Självklart kan ju inte jag komma i 200 och begära alla bara ska "vika åt sidan" så jag inte behöver sakta ner. Men man kan begära inte omkörningen ska dra ut på tiden allt för mycket. Att köra om på det sätt du gör, är är ju fullt jämförbart med dom där irriterande jävlarna som sölar sig i onödan i kassan, så folk bakom får stå vänta.
Citera
2019-09-19, 00:16
Medlem
Varför är detta så provocerande för folk?

Man känner ju riktigt vreden i tråden. Har ni svårt att låta någon köra om eller? Är ni bäbisar?
Citera
2019-09-19, 06:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C20

Självklart kan ju inte jag komma i 200 och begära alla bara ska "vika åt sidan" så jag inte behöver sakta ner. Men man kan begära inte omkörningen ska dra ut på tiden allt för mycket. Att köra om på det sätt du gör, är är ju fullt jämförbart med dom där irriterande jävlarna som sölar sig i onödan i kassan, så folk bakom får stå vänta.
och hur vet du hur jag kör om?

Jag kör om i den takt som passar mig där och då. På motorväg - med farthållare, på landsväg - oftast utan för att inte ligga i mötande längre än nödvändigt. Sällan över max tillåtna hastighet

men sen kan det hända att jag provoceras av ett hetsmongo bakom och då gäller helt andra regler. Då jävlas jag tillbaka.
Citera
2019-09-19, 08:25
Medlem
Jag tycker inte man generellt bör säga att det är slöa bilister som är problemet, utan snarare
  • Osäkra bilister, de som inte vågar ta ett beslut.
  • De som inte visar sina intentioner.
  • Fartsdårar som får 190/130 i blodtryck så fort de utsätts för en situation där de temporärt hindras från att köra 40km/t eller mer över hastighetsbegränsningen
  • De som inte kan trafikreglerna.
  • De som inte anpassar farten efter rådande omständigheter (detta går åt båda hållen)

De som accelererar lämpligt i accelerationsfältet, men ändå inte ens tycks överväga svänga vänster före det är 10 meter kvar av accelerationsfältet, om ens det. Skulle det då komma mycket trafik just då blir de tvingade att antingen köra i vägrenen ett tag, göra ett farligt filbyte eller klassikern; tvärnita i accelerationsfältet och sen bli stående där länge efter som de nu får det riktigt svårt att hitta en lucka stor nog i trafiken för att kunna ta sig ut från stillastående. Allt detta i en situation där de hade en eller flera riktigt bra möjligheter att göra filbytet långt innan accelerationsfältet tog slut.

Följande situation. Det är 2/1-väg och 100km/ och du ligger i ett tåg bestående av 9 bilar bakom en långtradare som kör i 75km/t. Det är 5 bilar mellan dig och lastbilen. Sen blir det äntligen 2-filer i en kortare sträcka. Bil 1 kör om lastbilen omgående och gasar upp i dryga 100 och är förbi på nolltid. Bil 2 däremot, en grön bil som man vet har mer än nog hästkrafter, väljer att göra omkörningen väldigt långsamt. Jojo där kom den upp i 80km/t och där i 85km/t faktiskt, wow. Nu ser vi som ligger bakom hur denna klassiska 400m kvar till det bara blir en fil skylten närmar sig oroväckande snabbt oroväckande långsamt.

Äntligen! Bil 2 börjar blinka in till höger och är nu uppe i 90km/t. Bil 3, som inte kommer få problem att hinna att fullföra omkörningen, gasar upp till "400km/t" som en slags manifestation och kör förbi både lastbilen och bil 2 utan problem.

Bil 4 gasar dock knappt upp, då den ser att den kommer hinna. Så den ligger kvar i dryga 90km/t. Bil 5 ligger nu ganska nära bil 4, dels för att uppmana bilen att gasa på lite, samtidigt som det kan bli direkt nödvändigt för att hinna förbi lastbilen. Äntligen blinkar nu bil 4 in till höger och bil 5 gör nu en kraftig acceleration och provar ta både lastbilen och bil 4 och bil 2. Jag, som nu ligger på höjd med hytten till lastbilen, gasar också på, men inser att jag inte på ett säkert kan passera bil 2. Jag kommer bara hinna lastbilen och bil 4. Jag (bil 6) blinkar in så fort jag passerat bil 4 och då är det kanske 150 meter kvar till pilarna kommer. Lägger mig på ett ansvarsfullt avstånd bakom bil 2. Bil 7 kör också om lastbilen och chansar lite olämpligt på att även ta bil 4, men det går bra.

Bil 8 och 9, orkade inte ligga i en rätt tät kö i vänsterfilen och de gav ganska tidigt upp idén att komma förbi när den såg hur långsamt en del av bilarna hade tänkt köra. Det hade naturligtvis gått helt utmärkt om bara alla bilarna accelererat normalt från 75km/t till åtminstone 95km/t.

Sen när det blir en fil ligger alltså bil 2 framför mig och bil 7 sedan lastbilen bakom mig. Det är nu miraklet händer, plötsligt accelererar bil 2 upp från ca 95km/t till 115km/t. Då jag ofta kör något över hastighetsbegränsningarna när det är bra förutsättningar gasar också upp i 115km/t, men man kan ju inte undvika ställa frågan

Jaha, så din bil kan accelerera ganska rejält, snabbare än min faktiskt, och du har inget problem med att köra över hastighetsbegränsningarna heller? Hade du bara gjort det från första början hade bil 8 och 9 också kommit förbi lastbilen.

Sen är det 9km till nästa ställe det blir 2 filer, vilket innebär att bil2s agerande försenade bil 8 och 9 med drygt två minuter vardera om man antar att lastbilen fortsatte i 75km/t och bilarna bak, om de hade fått köra om, hade legat i 105km/t.

Detta förstår jag varför folk blir irriterade på!

Senast redigerad av 235711 2019-09-19 kl. 08:28.
Citera
2019-09-19, 11:08
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Jag kör dagligen på en sträcka som är 30 50 70 50 30 det är så många idioter som håller 60 konstant och sen blir sura när man blåser om dom på 70 sträckan som varar i ca 1 mil idioter.

Brukar titta på människa och skaka på huvudet ibland blir det fingret när dom tutar när man kör om (Inga farliga omkörningar).

Lite OT men unga tjejer på mopedbilar eller vespor verkar inte heller fatta att 30 även gäller dom.

Vart omkörd om en jävla vespa i typ 45 på 30 väg vid dagis när jag blinkade och skulle svänga vänster det var nära olycka tror dock inte kjoltyget fattade vad hon gjorde för fel .
Du vet väl att det är du som har ansvaret för en vänstersväng.
Citera
2019-09-19, 11:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Jag tycker inte man generellt bör säga att det är slöa bilister som är problemet, utan snarare
  • Osäkra bilister, de som inte vågar ta ett beslut.
  • De som inte visar sina intentioner.
  • Fartsdårar som får 190/130 i blodtryck så fort de utsätts för en situation där de temporärt hindras från att köra 40km/t eller mer över hastighetsbegränsningen
  • De som inte kan trafikreglerna.
  • De som inte anpassar farten efter rådande omständigheter (detta går åt båda hållen)

De som accelererar lämpligt i accelerationsfältet, men ändå inte ens tycks överväga svänga vänster före det är 10 meter kvar av accelerationsfältet, om ens det. Skulle det då komma mycket trafik just då blir de tvingade att antingen köra i vägrenen ett tag, göra ett farligt filbyte eller klassikern; tvärnita i accelerationsfältet och sen bli stående där länge efter som de nu får det riktigt svårt att hitta en lucka stor nog i trafiken för att kunna ta sig ut från stillastående. Allt detta i en situation där de hade en eller flera riktigt bra möjligheter att göra filbytet långt innan accelerationsfältet tog slut.

Följande situation. Det är 2/1-väg och 100km/ och du ligger i ett tåg bestående av 9 bilar bakom en långtradare som kör i 75km/t. Det är 5 bilar mellan dig och lastbilen. Sen blir det äntligen 2-filer i en kortare sträcka. Bil 1 kör om lastbilen omgående och gasar upp i dryga 100 och är förbi på nolltid. Bil 2 däremot, en grön bil som man vet har mer än nog hästkrafter, väljer att göra omkörningen väldigt långsamt. Jojo där kom den upp i 80km/t och där i 85km/t faktiskt, wow. Nu ser vi som ligger bakom hur denna klassiska 400m kvar till det bara blir en fil skylten närmar sig oroväckande snabbt oroväckande långsamt.

Äntligen! Bil 2 börjar blinka in till höger och är nu uppe i 90km/t. Bil 3, som inte kommer få problem att hinna att fullföra omkörningen, gasar upp till "400km/t" som en slags manifestation och kör förbi både lastbilen och bil 2 utan problem.

Bil 4 gasar dock knappt upp, då den ser att den kommer hinna. Så den ligger kvar i dryga 90km/t. Bil 5 ligger nu ganska nära bil 4, dels för att uppmana bilen att gasa på lite, samtidigt som det kan bli direkt nödvändigt för att hinna förbi lastbilen. Äntligen blinkar nu bil 4 in till höger och bil 5 gör nu en kraftig acceleration och provar ta både lastbilen och bil 4 och bil 2. Jag, som nu ligger på höjd med hytten till lastbilen, gasar också på, men inser att jag inte på ett säkert kan passera bil 2. Jag kommer bara hinna lastbilen och bil 4. Jag (bil 6) blinkar in så fort jag passerat bil 4 och då är det kanske 150 meter kvar till pilarna kommer. Lägger mig på ett ansvarsfullt avstånd bakom bil 2. Bil 7 kör också om lastbilen och chansar lite olämpligt på att även ta bil 4, men det går bra.

Bil 8 och 9, orkade inte ligga i en rätt tät kö i vänsterfilen och de gav ganska tidigt upp idén att komma förbi när den såg hur långsamt en del av bilarna hade tänkt köra. Det hade naturligtvis gått helt utmärkt om bara alla bilarna accelererat normalt från 75km/t till åtminstone 95km/t.

Sen när det blir en fil ligger alltså bil 2 framför mig och bil 7 sedan lastbilen bakom mig. Det är nu miraklet händer, plötsligt accelererar bil 2 upp från ca 95km/t till 115km/t. Då jag ofta kör något över hastighetsbegränsningarna när det är bra förutsättningar gasar också upp i 115km/t, men man kan ju inte undvika ställa frågan

Jaha, så din bil kan accelerera ganska rejält, snabbare än min faktiskt, och du har inget problem med att köra över hastighetsbegränsningarna heller? Hade du bara gjort det från första början hade bil 8 och 9 också kommit förbi lastbilen.

Sen är det 9km till nästa ställe det blir 2 filer, vilket innebär att bil2s agerande försenade bil 8 och 9 med drygt två minuter vardera om man antar att lastbilen fortsatte i 75km/t och bilarna bak, om de hade fått köra om, hade legat i 105km/t.

Detta förstår jag varför folk blir irriterade på!

Det går inte att irritera sig på alla som man anser uppträda konstigt.
Man får ju psykbryt då och mår illa.

Nä, lyssna på en god ljudbok och njut.
Citera
2019-09-19, 11:20
Medlem
Sensationellts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Jag har kört taxi i 20 år. Jag håller mig oftast till hastighetsgränserna. Jag kör lungt som sig bör när man är en rutinerad yrkeschaufför. Om man som t ex taxichaufför kör för fort så ska man inte vara en sådan. Då hör man inte hemma här.
Jag blir ofta fruktansvärd irriterad när bilister närmar sig snabbt bakifrån och lägger sig nära för att demonstrera att man ska flytta på sig.
Jag kan berätta att jag flyttar mig inte alls. Däremot segar jag mig kvar i vänsterfilen pga beteendet som man uppvisar.
Jag håller farten. Jag bestämmer vilken hastighet jag vill köra om i. Inte du.
Det här är ett beteende som uppkommit de senaste 10 åren.
Ta det lungt! Nästa gång nitar jag. Och du åker på det! Jag bromsade bara för ett djur som sprang över vägen.
Du bär allt ansvar!
En idiot gjorde såhär när jag var på MC och i helvete heller att jag bar ansvaret. Snacka om att jag vann caset. Hade jag vart i bil hade jag gått ut och dragit dig ur din bil. Du ska inte hindra trafiken.

Okej om du segar i högerfil men i vänster ska du ligga på.
Citera
2019-09-19, 11:22
Medlem
Sensationellts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Väldigt sällan jag ser en bilist som åker segare än vägens maxhastighet.
Är det så att du egentligen är arg på att folk inte kör lika vårdslöst som dig?
När omständigheterna tillåter dig att öka farten varför skulle du inte öka den? Till exempel det är 50 väg men ingen är ute och det är fri sikt. Lägg på ett kol. Motorväg tidig morgon lite halvrusning. Varför ligga 40 på 50 vägen och bilda mer kö?
Citera
2019-09-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du vet väl att det är du som har ansvaret för en vänstersväng.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

Jag blev alltså omkörd trots att jag blinkade och började lägga mig i mitten + bonus att det var 30 vid den tiden p g a skola / dagis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in