2019-09-19, 20:51
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undrarson
Jag är en "slö trafikant". Jag bromsar i kurvor - tycker det är läskigt att köra snabbare än 80 km/h - vill köra sakta i tunnlar - gillar inte när folk håller på att pressar och ligger nära.

Har varit med i noll olyckor
Jag är din totala motsats, har haft körkort i över ett decennium och ca 20 000 mil under bältet. Inte en endaste olycka.

Du om någon kommer skapa olyckor pga att du inte känner dig bekväm med att köra över fjuttiga 80km/h (antar du syftar på landsväg/motorvägsleder/motorväg), vill du verkligen leva med ett eller flera dödsfall på ditt samvete?
Citera
2019-09-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Jag är din totala motsats, har haft körkort i över ett decennium och ca 20 000 mil under bältet. Inte en endaste olycka.

Du om någon kommer skapa olyckor pga att du inte känner dig bekväm med att köra över fjuttiga 80km/h (antar du syftar på landsväg/motorvägsleder/motorväg), vill du verkligen leva med ett eller flera dödsfall på ditt samvete?

Jag har tagit körkort i sverige och i två olika amerikanska stater.
Citera
2019-09-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
och ditt oerhört genomtänkta beteende är fullt jämförbart med att en vapenintresserad tar sig rätten att övningsskjuta på villatomten eller i stadsparken. Båda utsätter andra för livsfara med sina respektive vapen. Bilen är inget vapen i sig, men du säger att använder den som ett.

Men jag begriper självklart att du inte kör som du säger. Du vill bara provocera och trolla för att väcka känslor. Du e så genomskinlig och sorglig. Allt annat än den tuffing du vill få oss att tro.

Om man t ex skjuter prick med en sandhög bakom bakom (om absorberar energin hos skott som missar) och säkerställer att man inte har hus och annat precis bakom, så ser jag egentligen inget problem med det heller.
Men många skulle nog slarva med det (vilket ju gör det betydligt farligare) och sen ses det ju över lag som "värre" hos allmänheten än att bara köra för fort.

Och det finns ju lite filmer på när jag kör:
https://www.youtube.com/watch?v=j-feYfw8MiY&t=6s
Och här är en annan - i (enl mina referenser) lugnt tempo, med mer trafik:
https://youtu.be/kw3__NaDDuA?t=90
Citera
2019-09-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Buhu.

Att köra snabbt på vägarna tyder bara på avsaknad av konsekvenstänk samt att det är vetenskapligt bevisat att det oftast är någon med liten kuk och hjärna som gör detta.

Alla "vågar" köra snabbt på allmän väg, de flesta fattar att det inte är lämpligt.

Undrar hur många olyckor du har bidragit till eller kommer att vara orsak till? Dessutom kommer den att vara rejäl när du med ditt cuckego kommer blåsandes i 200.

Det är väldigt enkelt.

Ju mer du skriver desto säkrare blir jag på att du är en rätt kass chaufför som förmodligen hade sugit duktigt i ett riktigt race så du får försöka kompensera det med att köra fort när alla andra kör sakta "För då verkar jag så himla snabb och häftig"...

Jag kommer garanterat att fortsätta med att hindra dig och de som är som du, dvs dumma i huvudet.

Jag hoppas att du kommer till insikt och den dagen ska jag överväga att acceptera din ursäkt, intill dess - försvinn.

Vetenskapligt bevisat - my ass. Länka till någon undersökning som visar sambandet mellan storleken på kuken och hastighet. Dina kärring-åsikter är liksom inte riktigt relevanta
Och vad för olyckor skulle jag bidragit till menar du? Jag har aldrig sett någon krocka framför eller bakom mig eller själv aldrig varit inblandad i en olycka. Men du har ju bevisligen bidragit till en olycka som du här sitter och skryter om.
Och jag kör inte snabbt för att vara häftig - att du ens tror det säger ju mer om dig än om mig. Jag kör snabbt för jag gillar det och för att det blir roligt att köra.

Man vänjer sig ju också vid farten, när man kör fort ofta och då blir det fan outhärdligt att köra lagligt. Också av den anledningen, tror jag knappast du är särskilt bra varken på banan eller på väg. Att du tycker det är ok att t ex ligga i 70 på en stor trafikled - så till den grad att du vill hindra andra från att köra fortare, borde ju tyda på att du inte är van vid höga farter. Således är du förmodligen ganska kass på att köra fort också.
Eller så är du bara en rabiat moralkärring som "tvingar" dig själv att sitta och köra lagligt och "duktigt". Väldigt få personer, som verkligen uppskattar fartens njutning borde ju gilla att sitta och köra så förbannat sakta som man måste göra om man ska vara laglig - sen dessutom "sitta och pissa" på andra som vill köra snabbare...
Senast redigerad av C20 2019-09-19 kl. 22:00.
Citera
2019-09-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du ska lämna företräde till bilar som befinner sig i den fil du tänker använda.

Trollar du eller är du bara puckad ?
Citera
2019-09-19, 22:11
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Vetenskapligt bevisat - my ass. Länka till någon undersökning som visar sambandet mellan storleken på kuken och hastighet. Dina kärring-åsikter är liksom inte riktigt relevanta
Och vad för olyckor skulle jag bidragit till menar du? Jag har aldrig sett någon krocka framför eller bakom mig eller själv aldrig varit inblandad i en olycka. Men du har ju bevisligen bidragit till en olycka som du här sitter och skryter om.
Och jag kör inte snabbt för att vara häftig - att du ens tror det säger ju mer om dig än om mig. Jag kör snabbt för jag gillar det och för att det blir roligt att köra.

Man vänjer sig ju också vid farten, när man kör fort ofta och då blir det fan outhärdligt att köra lagligt. Också av den anledningen, tror jag knappast du är särskilt bra varken på banan eller på väg. Att du tycker det är ok att t ex ligga i 70 på en stor trafikled - så till den grad att du vill hindra andra från att köra fortare, borde ju tyda på att du inte är van vid höga farter. Således är du förmodligen ganska kass på att köra fort också.
Eller så är du bara en rabiat moralkärring som "tvingar" dig själv att sitta och köra lagligt och "duktigt". Väldigt få personer, som verkligen uppskattar fartens njutning borde ju gilla att sitta och köra så förbannat sakta som man måste göra om man ska vara laglig - sen dessutom "sitta och pissa" på andra som vill köra snabbare...

Yada, yada, bla-bla.

Självkontroll verkar inte vara din starka sida.

ADHD?
Citera
2019-09-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Yada, yada, bla-bla.

Självkontroll verkar inte vara din starka sida.

ADHD?

Och där börjar argumenten ta slut...
Jävla sopa!
Citera
2019-09-19, 22:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Trollar du eller är du bara puckad ?
Du har ansvar att se till att din vänstersväng är säker.

En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan
ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma
riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

http://www.trafiksakerhet.se/ansvar-...-vanstersvang/

Den som svänger måste alltid förvissa sig om att det kan ske ”utan fara eller onödigt hinder” för bakomvarande trafik. Att vara förvissad om något innebär att man ska vara helt säker på sin sak. Det ska inte finnas något tvivel om saken

Tror du det är fritt att svänga vänster bara du blinkar?
Citera
2019-09-19, 23:21
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Jag tycker det är viktigt att visa när någon uppenbart gör något olämpligt i trafiken. Därför tutar jag ganska ofta, snittar säkert över "1 tut-session per 100km".

Ditt sätt att använda signalhornet är olagligt. Det är inte till för att förare ska uttrycka sin ilska, otålighet eller sitt ogillande över andra trafikanter. Ingen är tacksam över dina klagoljud och det hjälper garanterat ingen att bli en bättre förare.

Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Det är roligt hur svenskar ofta tycks tro att man automatiskt måste vara extremt förbannad och stressad om man tutar på någon. De blir ofta förvånade om de sedan ser mitt ansikte att jag ler och verkligen inte är personligen arg på de och kanske till och med vinkar lite trevligt till de, medan de själva tycks vara jättetjuriga.

Det kan däremot upplevas som stressande och irriterande att bli tutad på, särskilt om man anser det oberättigat. Kan du gå med på det? Och att det inte är bra för dig och mig med stressade och irriterade medtrafikanter ur trafiksäkerhetssynpunkt?

Exempel: Nyligen stod jag vid en stoppskyllt. Rätt mycket trafik - vilket gjorde att jag blev stående ett par minuter - men något gles. En mer egoistisk och risktagande förare hade säkert valt att kasta sig ut i en för liten lucka och tvingat ankommande bilar att bromsa in för att inte köra upp i bakluckan. Jag är dock inte en sådan förare, utan tar det säkra för det osäkra och försöker köra på ett sätt som inte kräver att andra förare måste kompensera för min dåliga körning. Föraren i bilen bakom mig var dock av en annan åsikt, utan satte igång och tuta frenetiskt och vifta med armarna när han tyckte att jag skulle köra. Jag ignorerade honom så klart, och körde först när jag bedömde det som säkert, men en liten nervös tant hade kanske i den situationen blivit så stressad/rädd att hon mot sin vilja kört iväg och vållat en olycka på kuppen. Tål att tänka på!
Citera
2019-09-20, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ditt sätt att använda signalhornet är olagligt. Det är inte till för att förare ska uttrycka sin ilska, otålighet eller sitt ogillande över andra trafikanter. Ingen är tacksam över dina klagoljud och det hjälper garanterat ingen att bli en bättre förare.

Det kan däremot upplevas som stressande och irriterande att bli tutad på, särskilt om man anser det oberättigat. Kan du gå med på det? Och att det inte är bra för dig och mig med stressade och irriterade medtrafikanter ur trafiksäkerhetssynpunkt?

Exempel: Nyligen stod jag vid en stoppskyllt. Rätt mycket trafik - vilket gjorde att jag blev stående ett par minuter - men något gles. En mer egoistisk och risktagande förare hade säkert valt att kasta sig ut i en för liten lucka och tvingat ankommande bilar att bromsa in för att inte köra upp i bakluckan. Jag är dock inte en sådan förare, utan tar det säkra för det osäkra och försöker köra på ett sätt som inte kräver att andra förare måste kompensera för min dåliga körning. Föraren i bilen bakom mig var dock av en annan åsikt, utan satte igång och tuta frenetiskt och vifta med armarna när han tyckte att jag skulle köra. Jag ignorerade honom så klart, och körde först när jag bedömde det som säkert, men en liten nervös tant hade kanske i den situationen blivit så stressad/rädd att hon mot sin vilja kört iväg och vållat en olycka på kuppen. Tål att tänka på!

Om bakomvarande tutar på dig vid stoppskylt anar jag att det funnits gods möjligheter att åka iväg?

Du vet att det rätt bra acceleration i moderna bilar?

Du låter som en sådan som kan hålla 65 ut på motorvägen trots riktigt accelerationsfält och först efter att de i motorvägstempo fått bromsa in/börjat köra om drar du på?

Jag anar att du inte skulle fixa en uppkörning. Absolut inte för mc för där får allt dra på för att klara sig. En mc ska aldrig vara ett hinder hette det när jag tog kortet.

Du gör precis ingen en tjänst genom att göra konstpauser i trafiken.

Som vanligt är allt så jävla svart eller vitt.
Man kan faktiskt köra defensivt men ändå hålla hastighetsbegränsningar och vara lite vaken och kvick i andra situationer.

Var uppmärksam, håll avstånd.
Stressa inte, sega inte.
Citera
2019-09-20, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svanhalslampa
Om bakomvarande tutar på dig vid stoppskylt anar jag att det funnits gods möjligheter att åka iväg?

Du vet att det rätt bra acceleration i moderna bilar?

Du låter som en sådan som kan hålla 65 ut på motorvägen trots riktigt accelerationsfält och först efter att de i motorvägstempo fått bromsa in/börjat köra om drar du på?

Jag anar att du inte skulle fixa en uppkörning. Absolut inte för mc för där får allt dra på för att klara sig. En mc ska aldrig vara ett hinder hette det när jag tog kortet.

Du gör precis ingen en tjänst genom att göra konstpauser i trafiken.

Som vanligt är allt så jävla svart eller vitt.
Man kan faktiskt köra defensivt men ändå hålla hastighetsbegränsningar och vara lite vaken och kvick i andra situationer.

Var uppmärksam, håll avstånd.
Stressa inte, sega inte.

Exakt. Bra sagt. +1

Det är absolut inte i trafiksäkerhetens intresse att en del bilister är orimligt försiktiga. Så de som kör orimligt trögt kan liksom inte dra det kortet "jag gör det för allas säkerhet".
Senast redigerad av 235711 2019-09-20 kl. 07:45. Anledning: Felstavning
Citera
2019-09-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du har ansvar att se till att din vänstersväng är säker.

En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan
ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma
riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

http://www.trafiksakerhet.se/ansvar-...-vanstersvang/

Den som svänger måste alltid förvissa sig om att det kan ske ”utan fara eller onödigt hinder” för bakomvarande trafik. Att vara förvissad om något innebär att man ska vara helt säker på sin sak. Det ska inte finnas något tvivel om saken

Tror du det är fritt att svänga vänster bara du blinkar?

Du har rätt, men kör du om någon som blinkar vänster och polisen ser dig kan de ta kortet direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in