2019-09-18, 02:57
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ja - men inte om bilen bredvid kör i t ex 97. Då får man fan va beredd på att man kan behöva öka lite ifall någon annan vill förbi. Det är tiden man ligger jämsides som är problemet - inte vad man har för hastighet vid själva omkörningen.

Ni är ju flera som skriver här att ni ligger kvar för att jävlas - men ute på vägen är det sällan så det går till. Några envisa jävlar finns det ju som ligger kvar oavsett - dom kanske gör det för att jävlas i en del fall - svårt att avgöra alla gånger eftersom man inte vet hur just dom skulle betett sig ifall man legat med större avstånd.
Men det är helt klart att jämför man hur det är i dom flesta fall när man kommer ikapp en snigel i vänsterfilen, så är det betydligt fler som skiter i att flytta sig ifall man snällt lägger sig t ex 3 sek bakom, jämfört med om man fortsätter upp i arslet på dom.
Allra effektivast är dock att bromsa in sent precis bakom.

Kör man om så kör man om såklart. 97 är ju ok om det är en lastbil som kör i 90 man kör om t ex. Ligga bredvid och knappt köra om kan jag hålla med om är störigt... På 70-väg är det en annan femma när filkörning gäller, då ligger jag i den filen som passar mig bäst. Men även om man ligger i 80-90 får man någon tätt bakom alltid... Så övar mig på att skita i dem. Hur som helst verkar väldigt få förstå och acceptera att det är OLAGLIGT SOM FAN att ligga tätt bakom en annan bil och stressa. Böter på flera tusen.
Citera
2019-09-18, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Kör man om så kör man om såklart. 97 är ju ok om det är en lastbil som kör i 90 man kör om t ex. Ligga bredvid och knappt köra om kan jag hålla med om är störigt... På 70-väg är det en annan femma när filkörning gäller, då ligger jag i den filen som passar mig bäst. Men även om man ligger i 80-90 får man någon tätt bakom alltid... Så övar mig på att skita i dem. Hur som helst verkar väldigt få förstå och acceptera att det är OLAGLIGT SOM FAN att ligga tätt bakom en annan bil och stressa. Böter på flera tusen.

Jag menade ju såklart att om bilen man kör om kör 97 och så ska man ändå köra om utan att ens tillfälligt gå över 100 prick (för så är ju en del).
Ligger du i 80-90, utan att ligga jämsides med en bil, så är det ju den som lägger sig nära som är puckad (för på såna vägar är det ju t o m tillåtet att köra om till höger) - men ligger du jämsides med en annan bil och blockerar under en längre sträcka, så har du ju dig själv att skylla (man ska generellt reglera sin position och fart så att andra kan komma förbi).
Citera
2019-09-18, 04:16
Medlem
De stör mig inte alls. Självklar är en del människor inte så vana i trafiken. De kanske precis har tagit körkort, sällan kör bil eller vad som helst. Har de klarat körkortsprovet och inte direkt bryter mot trafikregler så har de rätt att finnas på vägarna de också.

I allmänhet är de nog lyckligare och har mer liv än de män i yngre medelålder vars enda "claim to faim" i livet är att de kör mycket bil och (oftast) överskattar sin enorma skicklighet. Det är liksom inte rocket science att bli en rätt bra bilförare. Det är bara att köra mycket.

Normalt beteende är att försöka hjälpa till snarare än att hetsa upp sig om man ser att någon har problem. Men det bygger förstås på att man har ett liv som består i mer än att anse sig vara guds gåva till mänskligheten för att man har körvana...

Du växer nog ur din frustration när du blir äldre.
Citera
2019-09-18, 05:36
Medlem
Kan hantera det bra när jag själv kör. Det är svårare att hantera när jag åker bil med min mamma som kör precis som du beskriver men ändå hävdar att hon är en bra förare (för att hon aldrig har krockat) hur jag hanterar det? Sitter mest och skäms i passagerarsätet, muttrar, surar och försöker förklara för henne att hon fan inte alls kör bra ”hur kan du ens tro det??” Att hon alltid total ignorerar mig när jag säger det gör mig ännu mer förbannad, blir förbannad bara av att skriva om det...

Åkte med henne i förrgår, vi var påväg mot en rondell och hon hade blicken rakt fram på vägen medans jag kollade in i rondellen som normalt folk. Såg en lucka och sa ”du kan köra” sakta rullade hon ut mitt framför en bil, höll på krocka och vart arg på mig för att jag sa att de var grönt... men dedär ”du kan köra de kommer ingen bil” har som ett utgångsdatum på någon sekund men de verkade ju hon inte förstå... herregud.
Citera
2019-09-18, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Vad är det vi gör som är så respektlöst? Vi vill ju bara komma förbi er sniglar så smidigt som möjligt. Underlättar ni för oss så slipper ni ju ha oss i arslet - men det gör ni ju inte det minsta.
Ställ den frågan till dig själv istället.

Underlättar du för andra och håller säkerhetsavstånd och slutar hetsa så ska du se att även du kan få komma fram. Låt folk köra om på sitt sätt och i sina lagliga hastigheter - det tror jag e en bra början till att få vänlighet tillbaka eftersom det är detta du vill att andra ska visa mot dig. Ett rätt klassiskt kristet förhållningssätt - gör inget mot andra som du inte vill att andra ska göra mot dig.
Citera
2019-09-18, 15:34
Medlem
mensverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
En viss skillnad mellan en laglydig bilist och slappt jävla arsel som inte kan hålla hastighetsbegränsningen med noll koll på trafikmärken. Kör du trettio på 40kms väg oxå?

Okej kanske inte samma sak men blir ju ett stressmoment ändå. Folk som måste komma fram fort för att tjäna in 1-2 minuter.
Ibland när man kommit ut från mindre avskild väg på en landsväg och ingen hastighetsskylt finns till syner blir man ofta omkörd fast man håller 70 per automatik.
Citera
2019-09-18, 15:47
Medlem
ormbitens avatar
Ganska underligt egentligen...

Den som kör sakta och inte har bråttom verkar äga en rätt att gnälla på den som kör fort och har bråttom... Men den som kör fort och har bråttom verkar inte ha någon rätt alls att gnälla på den som kör sakta....??
Citera
2019-09-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjaXYS
Åkte med henne i förrgår, vi var påväg mot en rondell och hon hade blicken rakt fram på vägen medans jag kollade in i rondellen som normalt folk. Såg en lucka och sa ”du kan köra” sakta rullade hon ut mitt framför en bil, höll på krocka och vart arg på mig för att jag sa att de var grönt... men dedär ”du kan köra de kommer ingen bil” har som ett utgångsdatum på någon sekund men de verkade ju hon inte förstå... herregud.

1s låter låter som ganska tight marginal, räcker ju att någon gör någon oväntad manöver så är det klippt?
Citera
2019-09-18, 18:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Den som kör sakta och inte har bråttom verkar äga en rätt att gnälla på den som kör fort och har bråttom... Men den som kör fort och har bråttom verkar inte ha någon rätt alls att gnälla på den som kör sakta....??
Jag har för mig att du också gillar att köra fort, precis som c20.

C20 har definitivt inte bråttom han vill bara köra i sitt eget tempo, fortare än alla andra, det är kul, hlt enkelt.
Det finns ingen som är så tidsnödig att han alltid behöver köra i 150knyck.

Det är svepskäl.
Det händer även mig att det går för fort, men då har jag tröttnat på att köra och vill bara komma fram.
Jag har gasat till tåget en gång för många år sedan.
Citera
2019-09-18, 18:57
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatmanDrunk
Som sagt, hur hanterar ni med snabbare hjärnprocessor bilister med slöa hjärnor som bidrar mest till kaos och långa köer, folk som tar fem gånger längre tid att byta fil, efterblivna som inte accelererar på motorvägsinfarter och tvingar en att bromsa mycket för att sedan accelerera igen, folk som bromsar in innan infart i en tunnel, eller dom som kör 20-30 kmt på 50 väg, folk som på en 70 väg inte kör 70 och använder 5:ans växel utan går ner till 60 kmt och tvingar alla att köra i 4:ans växel på en 70 väg.

"i dagens samhälle" är dessa vardagliga händelser. För att det var inte så för 15-20 år sedan. Det är fler tjejer
i trafiken idag så det förklarar en hel del.

Hur hanterar ni dagens slöa i trafiken? Blir ni inte förbannade? Vid det här läget så fungerar jag att ge upp bilen och åka kollektivt istället. Balansera lite universum, nu när slöa köper bilar tack vare billiga krediter och inte längre åker buss.
Håll avSTÅND så ordnar det sjej
Citera
2019-09-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Precis så är det ju.
Det är ett jävla gnäll på att vi som kör fort inte visar hänsyn mot dom som kör långsamt. Men dom själva ska inte behöva visa den minsta hänsyn själva - det är helt ok att t ex blockera vänsterfilen en kvart om man så önskar

Det är nog samma fjantar som tutar och blinkar bara för man kör om dom. Hände idag på en väg som går förbi en byggarbetsplats (dock ingen som jobbar i närheten av vägen - för det är inget vägarbete, utan nya hus som byggs), med byggstaket på ena sidan och en betongmur mot järnvägen på andra. Så har dom satt sjukt löjlig 30-gräns där.
Idag då när jag kom ut från rondellen i början av sträckan, så hamnade jag bakom en moralkärring i en sketen Toyota som låg och höll skiten - men det var fritt från mötande, så jag bara körde om direkt och gasade upp i ca 100 km/h - då började föraren i den bilen tuta och blinka med helljusen
Citera
2019-09-18, 20:35
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det händer även mig att det går för fort, men då har jag tröttnat på att köra och vill bara komma fram.

Det är väl egentligen också bara ett svepskäl? Det ultimata målet här i livet - är väl att bli begraven - förr eller senare. Varför ha så "bråttom"? Är man inne i ekorrhjulet är det svårt att se skogen för alla träd, typ... eller så, nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in