Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-14, 20:11
Medlem
BatmanDrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jo, det fanns bromsklossar även då.
När jag tog körkort i början av 80-talet pratade vi om att det enda som var långsammare är gubbe i keps var tant i sjal.

Nej, jag blir inte förbannad.
Dessa bilister kan skapa frustration i trafiken, men det är inte de som orsakar allvarliga olyckor...

Bra för dig.

De bidrar till att människor kör om i vansinnigt vrede, känslor som få kan kontrollera efter ett tag i sådana trafikförhållanden. Men coolt att du kan, om du kom hem en dag och hittade din fru i sängen med en annan man, du kan alltid förklara det med att otrogna orsakar inte allvarliga olyckor.
Citera
2019-09-14, 20:15
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatmanDrunk
Som sagt, hur hanterar ni med snabbare hjärnprocessor bilister med slöa hjärnor som bidrar mest till kaos och långa köer, folk som tar fem gånger längre tid att byta fil, efterblivna som inte accelererar på motorvägsinfarter och tvingar en att bromsa mycket för att sedan accelerera igen, folk som bromsar in innan infart i en tunnel, eller dom som kör 20-30 kmt på 50 väg, folk som på en 70 väg inte kör 70 och använder 5:ans växel utan går ner till 60 kmt och tvingar alla att köra i 4:ans växel på en 70 väg.

"i dagens samhälle" är dessa vardagliga händelser. För att det var inte så för 15-20 år sedan. Det är fler tjejer i trafiken idag så det förklarar en hel del.

Hur hanterar ni dagens slöa i trafiken? Blir ni inte förbannade? Vid det här läget så fungerar jag att ge upp bilen och åka kollektivt istället. Balansera lite universum, nu när slöa köper bilar tack vare billiga krediter och inte längre åker buss.

Jag tycker det fanns lika många slöhögar i trafiken för 15-20 år sedan och för 30 år sedan också. Då fanns det många som uppväxta med vänstertrafik och gammal gubbar i hatt som lärt sig köra på en t-ford när det fortfarande gick runt hästar på gatorna. Idag är dessa döda. Istället har vi en ny generation pensionärer samt de som "tagit körkort" i 3:e världen.

Ärligt talat sitter jag i bilen halva dagarna och har sedan länge slutat förundras över alla märkliga bilister jag ser. Visst händer det att jag blir irriterad och undrar varför inte polisen tar körkortet från fler. Men ärligt talat hjälper det inte att bli irriterad och tuta, då blir de oftast bara mer nervösa och kör omöjligt än sämre, så jag gör oftast ingenting alls.

Oftast är de nog inte "slöa" utan snarare osäkra och rädda och tror att det är enklare att köra halva hastigheten än samma som övriga trafikanter. Men ju längre kö de får bakom sig och ju fler som tutar desto mer osäkra blir de. Men visst är det irriterande ibland att de inte lämnar in körkortet eller polisen hjälper dem med det.
Citera
2019-09-14, 20:18
Medlem
BatmanDrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, det är sådana som dig, som kör i över 70 på vägar med multipelt skarpa dolda kurvor som går höger och vänster som man oftast får i grillen på mitt fordon.

Slutade läsa efter detta, inser du inte hur efterbliven du är?

Du hittade på att jag kör över på 70 väg, och i multipelt skarpa kurvor. Ingen har sagt något om detta och om du hade lite hjärna så skulle du förstå att man märker inte en väg 70 om det innebär fara för bilister och man inte säkert kan köra 70, vad är det mer du ska hitta på?

Har du på egen hand klurat ut att kurvor går höger och vänster?

Och detta förklarar hela saken, ni som kör efterblivet är efterblivna, ska inte skratta åt detta. Ska tycka synd om er när jag ser er.
Citera
2019-09-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Såpass! Att hålla sig till den hastighet som gäller verkar också reta gallfeber på folk. Underbart att det finns människor som får psykbryt utav det

Den enda hastighetsregel som finns är följande:

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Det är den enda regel som gäller!

Framförallt:
Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Citera
2019-09-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatmanDrunk

Du hittade på att jag kör över på 70 väg, och i multipelt skarpa kurvor. Ingen har sagt något om detta och om du hade lite hjärna så skulle du förstå att man märker inte en väg 70 om det innebär fara för bilister och man inte säkert kan köra 70, vad är det mer du ska hitta på?

Ookej, du har aldrig kört på en landsväg med högsta tillåtna hastighet 70km/h där det är totalt omöjligt att hålla hastigheten? Okej, vi behöver inte diskutera mer här då du inte har erfarenhet nog att köra bil.

Ingen har heller sagt att man skall köra på en spikrak motorväg.
Citera
2019-09-14, 20:24
Medlem
dwgs avatar
Då nästa 90% slänger ut sig på motorvägen runt 70 km/h så blåser jag om på insidan och använder hela påfarten.

Ser man folk som ligger långt under hastigheten på 70-90 vägar så så får man anpassa farten så man inte behöver bromsa sen köra om. Så man kommer i full fart förbi så blir omkörning sträckan betydlig kortare och säkrare.

Aldrig roligt när bil två och tre inte vågar köra om herr snigel när man är 10-20 bilar längre bak i kön
Citera
2019-09-14, 20:27
Medlem
dmdrygs avatar
brukar alltid hålla lite lägre än skyltarna, har inga problem att köra fortare om det behövs, behöver inte jäkta

däremot så kommer det mycket folk som håller 10-30 Km/t för fort som ställer till en hel del dumheter

det är ingen skyldighet att hålla hastigheten på skyltarna

den ända gången jag blivit sur var på e4'an i snöfall som var bara sådär, hadde 100m sikt på ett ungefär
kom ifatt en bil som hölla 40 på 110väg, alla andra höll 80 -90 förutom någon som ändå körde fortare

hann inte bromsa kontrollerat då det tog 50 m innan jag förstod att bilen framför höll riktigt låg hastighet, men gjorde en omkörning som inte kändes helt ok, nycket mera snö på vänstefilen
Citera
2019-09-14, 20:33
Medlem
Trollfeeders avatar
Jag kör om vid första lämpliga tillfälle. Kör dom provocerande långsamt helt i onödan så kan det ibland bli vid ett mindre lämpligt tillfälle bara för att poängen ska gå fram - Du kör onödigt sakta nu.
Citera
2019-09-14, 20:37
Medlem
Buntar ihop dem och slår ihjäl dom. I värsta fall omringar jag dem och tar den ena och slår ihjäl den andra med.
Citera
2019-09-14, 21:34
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den enda hastighetsregel som finns är följande:

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Det är den enda regel som gäller!

Framförallt:
Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Ja och när kan man krävas att anpassa hastigheten? Endast på vintern finns som ursäkt. Under sommarhalvåret finns inga ursäkter till att inte hålla hastigheten. Vägarna är skapade för att du ska kunna hålla rätt hastighet i kurvor/svängar. Om man bygger en 120 väg så blir kurvorna mindre än på en 90 väg.

Jag stör mig på tröga idioter som vid rödljusen inte reagerar på när det blir grönt. Så att endast två bilar hinner över innan det blir rött igen. TACK SÅ MYCKET HORUNGAR.
Senast redigerad av pantherTypeG 2019-09-14 kl. 21:37.
Citera
2019-09-14, 21:35
Medlem
kukflashs avatar
Beror på situation. Kör någon långsamt och jag har möjligt att köra om så svänger jag in så nära som möjligt framför bilen och blinkar med bromsljuset. En annan gång så var det en idiot som åkte runt i en ful liten golf och skulle köra om en lastbil, det tog honom typ 2 minuter att komma förbi den och när jag skulle köra om så blev vägen enfilig och nu fick jag ligga bakom en långsam lastbil. När lastbilen hade svängt av så körde jag efter golfen, åkte om på insidan, tutade och pekade finger till snorungen som satt och körde.
Citera
2019-09-14, 21:54
Jag har kört taxi i 20 år. Jag håller mig oftast till hastighetsgränserna. Jag kör lungt som sig bör när man är en rutinerad yrkeschaufför. Om man som t ex taxichaufför kör för fort så ska man inte vara en sådan. Då hör man inte hemma här.
Jag blir ofta fruktansvärd irriterad när bilister närmar sig snabbt bakifrån och lägger sig nära för att demonstrera att man ska flytta på sig.
Jag kan berätta att jag flyttar mig inte alls. Däremot segar jag mig kvar i vänsterfilen pga beteendet som man uppvisar.
Jag håller farten. Jag bestämmer vilken hastighet jag vill köra om i. Inte du.
Det här är ett beteende som uppkommit de senaste 10 åren.
Ta det lungt! Nästa gång nitar jag. Och du åker på det! Jag bromsade bara för ett djur som sprang över vägen.
Du bär allt ansvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in