2019-09-16, 00:04
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Men du glömmer ju en gigantisk skillnad. Dom "lagarna" som datorprogrammen följer är programmerade av den människan som har gjort just det programmet, naturen följer sina egna lagar som är oberoende av om det finns något bakom.
Så din "likhet" är bara på ytan, tittar man på just det som faktiskt spelar roll i detta fallet så är det ju oceaner av skillnad.

Vad vet du om att det inte finns något "bakom"? Det vi ser är ett system som bygger på logik.
Datorer bygger på logik och är gjort av människan.
Det tyder på att att system generellt har något bakom sig. Dvs ser man 10 gula radiobilar så styrs av en förare så är sannolikheten att alla gula radiobilar gör det.
Citera
2019-09-16, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Jassaa. saa du VET varifraan?
Jag VET! gnom TRON vet jag.
Det var inte så jag menade. Tråden är på väg att handla om att gud finns. Vi vet ju att det inte finns någon gud och att tråden handlar om "Var fan kommer vi ifrån, egentligen" så jag tycker vi skall förhålla oss till det. De som förfäktar att människan skapades av en gud får naturligtvis göra det men låt det inte gå över till religion för det tjänar ingen på vad det gäller att utreda frågan: "Var fan kommer vi ifrån, egentligen".
Citera
2019-09-16, 16:36
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Kretskort består av mineraler (stenar) och energi i omlopp. Detta omvandlar energi och ordnar den.
Hela kosmos är ett enda komplext kretskort.
Det var inte vad jag efterfrågade. Jag bad dig visa ett kretskort som är designat (skapat) av naturen, och du börjar istället tala om dess innehåll?! Så jag vidhåller min ståndpunkt att du kan fortfarande inte bevisa att kretskort är designade av naturen. Vi vet däremot att människan designar dem. Ditt inlägg är således bara ett icke-svar, tyvärr.
Citera
2019-09-16, 17:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Det var inte vad jag efterfrågade. Jag bad dig visa ett kretskort som är designat (skapat) av naturen, och du börjar istället tala om dess innehåll?! Så jag vidhåller min ståndpunkt att du kan fortfarande inte bevisa att kretskort är designade av naturen. Vi vet däremot att människan designar dem. Ditt inlägg är således bara ett icke-svar, tyvärr.

Du försöker komma undan frågan genom att bokstavstolka formuleringen. Givetvis handlar det om innehållet och funktionen. Den typen av bildligt tolkande av verkligheten är lite autistiskt. "Kretskort menas exakt ett sånt som sitter i TVn"

Givetvis menar jag inte att naturen tillverkat kretskort. Alla icke-autisktiska förstår att det är en liknelse för ett komplext system av energi som regleras av materia i ett givet system.

Naturen har designat såna system och människan har designat såna system. Människan är medveten och intelligent (enligt gängse definition).
Det man då kan anta är att det som designat de andra systemet också är medvetet och intelligent.
I andra fall där saker liknar varandra är det en vetenskapligt utgångspunkt att anta att det kan ha med varandra att göra. Det behöver inte vara så men grundantagandet är att det är av samma natur innan annat bevisats.
Citera
2019-09-16, 17:31
Medlem
Citat:
Du försöker komma undan frågan genom att bokstavstolka formuleringen. Givetvis handlar det om innehållet och funktionen. Den typen av bildligt tolkande av verkligheten är lite autistiskt. "Kretskort menas exakt ett sånt som sitter i TVn"

Givetvis menar jag inte att naturen tillverkat kretskort. Alla icke-autisktiska förstår att det är en liknelse för ett komplext system av energi som regleras av materia i ett givet system.

Naturen har designat såna system och människan har designat såna system. Människan är medveten och intelligent (enligt gängse definition).
Det man då kan anta är att det som designat de andra systemet också är medvetet och intelligent.
I andra fall där saker liknar varandra är det en vetenskapligt utgångspunkt att anta att det kan ha med varandra att göra. Det behöver inte vara så men grundantagandet är att det är av samma natur innan annat bevisats.
Ja, bara du inser att samma regler gäller det medvetandet, och nästa, och nästa ....
Dessutom ser vi människor mönster och samband där inga sådana finns. Så bara för att vi kan tillverka saker betyder inte att naturen behöver vara tillverkad.
Citera
2019-09-16, 17:50
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, bara du inser att samma regler gäller det medvetandet, och nästa, och nästa ....
Dessutom ser vi människor mönster och samband där inga sådana finns. Så bara för att vi kan tillverka saker betyder inte att naturen behöver vara tillverkad.
Nej det måste inte det, men det är troligt eftersom det är så komplext och raffinerat.

Och ja . . det är är mycket intressant hur man ska definiera medvetandet. Vad räknas som medvetet och inte? Finns det något som egentligen är omedvetet? Finns det något som är medvetet?
Senast redigerad av 526 2019-09-16 kl. 17:57.
Citera
2019-09-16, 19:21
Medlem
Citat:
Nej det måste inte det, men det är troligt eftersom det är så komplext och raffinerat.

Och ja . . det är är mycket intressant hur man ska definiera medvetandet. Vad räknas som medvetet och inte? Finns det något som egentligen är omedvetet? Finns det något som är medvetet?
Ok, det är alltså troligt att varje skapare har en skapare.
Citera
2019-09-16, 19:31
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Det tror i varje fall jag också.

Alltet är möjligtvis ett verk av intet?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-16 kl. 19:34.
Citera
2019-09-17, 13:30
Moderator
Sun Rulers avatar
Rensat mycket OT, jag räknar med att ni håller er till topic nu, tack!/Moderator
Citera
2019-09-17, 16:47
Medlem
526s avatar
Citat:

Ja och det är ett vetenskaplig synsätt. Inom vetenskapen letar man i första hand efter generella principer, i andra hand avvikelser från generella principer. Tex man ser att planeter rör sig runt solen = man drar slutsatsen att den generella principen i naturen är att planeter rör sig runt stjärnorna.

Samma med skapande och kausalitet. Den generella principen är att entiteter kommer av en annan entitet. Om något skapas från "ingenting" är det en avvikelse från den generella principen.

Det faktum att vi inte har upptäck vad "allt" kommer ifrån bevisar inte att det kommer från "ingenting". Det visar bara att vi inte vet vad det kommer ifrån. Det är två helt skilda åskådningar.
Citera
2019-09-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ja och det är ett vetenskaplig synsätt. Inom vetenskapen letar man i första hand efter generella principer, i andra hand avvikelser från generella principer. Tex man ser att planeter rör sig runt solen = man drar slutsatsen att den generella principen i naturen är att planeter rör sig runt stjärnorna.

Samma med skapande och kausalitet. Den generella principen är att entiteter kommer av en annan entitet. Om något skapas från "ingenting" är det en avvikelse från den generella principen.

Det faktum att vi inte har upptäck vad "allt" kommer ifrån bevisar inte att det kommer från "ingenting". Det visar bara att vi inte vet vad det kommer ifrån. Det är två helt skilda åskådningar.
Ja, fast många tror ju skaparen/Gud skapade universum från ingenting.
Och jag går inte händelserna i förväg. Att inför en skapare utan att det finns belägg är inget för mig.
Citera
2019-09-17, 18:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ja, fast många tror ju skaparen/Gud skapade universum från ingenting.
Och jag går inte händelserna i förväg. Att inför en skapare utan att det finns belägg är inget för mig.

Det handlar inte om belägg utan vad vi observerat tidigare. Allt i naturen har skapas av något. Det är därför mest vetenskapligt att utgå från att även "alltet" har en skapare.

Det behöver inte vara så - men om det inte är så, vore det en avvikelse från den generella princip som gäller överallt annars.
Och inget tyder på att det finns avvikelse.

Om man utgår från att allt kommer av ingenting måste man först vara säker på hypotesen att vi kan se allt i naturen. Att det inte finns något okänt.
Och det är samma sak med det - historien har visat att vi upptäcker mer och mer av verkligheten och inget tyder på att vi just idag känner till allt.
Vi vet inte vad som finns bakom tex kvantlöddret. Att det "ser ut som" att saker poppar upp i verkligheten betyder inte att det inte finns något det kommer ifrån. Det betyder sannolikt att vi inte kan observera det som ligger bakom. Det betyder inte - att det inte finns.
Senast redigerad av 526 2019-09-17 kl. 18:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in