2019-09-15, 16:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så vad gör man med "indata" om man inte inför det i dataprogrammet?

Jo det är det. Jag har programmerat många program där själva indata ingått i programmet, utan att någon "användare" lagt till indata.

Och senare instruerar en användare vad maskinen eller datorn ska göra genom att införa indata i programmet.

När någon trycker knappen på mikrovågsugnen på 1 minut, så programmerar användaren datorn att utföra det.

Va? Om sjuåringen skriver in 1+1 så instruerar sjuåringen självklart att miniräknaren ska göra ett visst arbete, och om sjuåringen vill att miniräknaren gör ett annat arbete, så skriver han in 5 * 5.

1+1 är ett programspråk som miniräknaren förstår.

Vad pratar du om?

Helt otroligt att du är så okunnig om programmering.

Jag skrev ju att man använder variabler för indata. Vet du inte hur variabler används? Det går inte att registrera indata om det inte finns variabler i programmet där dessa kan sparas.

Och nej, sjuåringen instruerar inte miniräknaren hur den ska räkna. Sjuåringen skriver bara in siffror och väljer redan angivna möjliga räknesätt.
Sjuåringen instruerar inte miniräknaren att tolka multiplikation som upprepad addering av samma tal ett angivet antal gånger. Den "programmeringen" finns redan i knappen "*".
Citera
2019-09-15, 16:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag skrev:

Så återigen, hur kan dessa celler fungera utan DNA, det är som en dator utan datorprogram, den sitter bara där utan att kunna gör någonting.

Visa i så fall först att de celler som jag nämnde INTE uppfyller någon funktion.
Citera
2019-09-15, 16:35
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Hahaha, seriöst?

Ett dataprogram är i princip en maskin. Är du medveten om att den första datorn var en maskin?
Du blandar ihop mjukvara (datorprogram) med hårdvara (maskinvara). Hur som helst, bägge vet man designas av människor, till skillnad från naturen som omöjligt kan bevisas vara designad. Nu kan du väl acceptera detta faktum, släppa det och gå vidare? ;-)
Citera
2019-09-15, 16:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Du blandar ihop mjukvara (datorprogram) med hårdvara (maskinvara). Hur som helst, bägge vet man designas av människor, till skillnad från naturen som omöjligt kan bevisas vara designad. Nu kan du väl acceptera detta faktum, släppa det och gå vidare? ;-)

Jo, men det roliga är att han påstår sig vara programmerare, men inte kan se den skillnaden eller skillnaden mellan "indata" och "programmering".
Citera
2019-09-15, 16:54
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast

Fast det är inte ett argument för någonting. Låg nivå.

Den induktiva tanken här är att om man ser två system som liknar varandra, så ligger det nära tillhands logiskt att de hör samman på något sätt.

Vi ser att naturen är ett system som följer regler och liknar en maskin med instruktionskod.
Vi ser också mjukvara som är ett annat system baserat på systematisk logik. Vi vet att datasystemet är medvetet designat av människor.
Induktivt så finns det anledning att misstänka att även det andra systemet är designat.
Det är dock inte bevisat att det är så, men det är en rimligt antagande i och med att inom vetenskapen så utgår man från att saker som liknar varandra-, ligger nära varandra i tid, ligger nära i placering, följer på varandra etc - hör ihop.
Det behöver inte vara så men det är mer troligt att det är så, än att saker som liknar varandra inte hör ihop.
Citera
2019-09-15, 16:57
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Och just därför är teorin missvisande. Givetvis måste allt göras från grunden, men utvecklingen kan inte ske utan skapare, helt enkelt för att det är omöjligt för en hjärnlös cell att skapa intelligent liv.
Ok, igen då. Ingen har påstått att celler skapar livet eftersom livet redan finns i cellen. Vad vi inte vet är hur den första cellen skapades. Gud skapade inte celler, han skapade Adam som en fullvuxen människa.

Citat:
Herren kan som sagt ha gjort en modell i sin egen dimension, utsatt den för tryck, som skapar olja och fossiler t ex, vilket får det att se ut som att något är miljarder år gammalt. Herren skapade tiden, och i hans dimension existerar inte tid. Därför kan vi leva för evigt som andar.
Visst. Han kan också, utan att vi vet det, ha skapat en dimension där allt består av hallonbåtar.
För gud är ingenting omöjligt.

Citat:
För att det är möjligt med en växtlampa, och det är vad som hände enligt skapelseberättelsen.
Står inget om växtlampor där. Det är din egen slutledning.

Citat:
Men du glömmer bort att Adams DNA användes för att bygga Eva. Det hade förmodligen inte blivit hamburgare heller om de inte använt celler från en ko. Herren bestämde att människor skulle föröka sig, precis som djur.
Så var kom den kvinnliga kromosomuppsättningen ifrån? Trolleri igen?
Citera
2019-09-15, 16:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Så allting kanske inte kom från den här planeten ändå?

Det är skillnad mellan livets byggstenar och liv. Minst lika stor skillnad mellan tegelstenar och ett hus.

Spelar det nån roll i sammanhanget? Varje kropp som finns på jorden består av material från jorden.
Citera
2019-09-15, 17:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Den induktiva tanken här är att om man ser två system som liknar varandra, så ligger det nära tillhands logiskt att de hör samman på något sätt.

Vi ser att naturen är ett system som följer regler och liknar en maskin med instruktionskod.
Vi ser också mjukvara som är ett annat system baserat på systematisk logik. Vi vet att datasystemet är medvetet designat av människor.
Induktivt så finns det anledning att misstänka att även det andra systemet är designat.
Det är dock inte bevisat att det är så, men det är en rimligt antagande i och med att inom vetenskapen så utgår man från att saker som liknar varandra-, ligger nära varandra i tid, ligger nära i placering, följer på varandra etc - hör ihop.
Det behöver inte vara så men det är mer troligt att det är så, än att saker som liknar varandra inte hör ihop.

Ja, men bara för att människan kan uppfinna maskiner så betyder det inte att naturen skulle kunna göra det, eller hur?

Och en fladdermus är inte ens nära att vara en fågel. Det är viktigare att kunna skilja på liknande saker som egentligen är olika än att bara klumpa ihop enbart baserat på likheter.

Att naturen verkar följa regler är en sak, att dessa regler skulle ha skapats avsiktligt snarare än bara resulterar genom "minsta motståndets lag" är en helt annan fråga.
Citera
2019-09-15, 17:09
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, men bara för att människan kan uppfinna maskiner så betyder det inte att naturen skulle kunna göra det, eller hur?
Att naturen verkar följa regler är en sak, att dessa regler skulle ha skapats avsiktligt snarare än bara resulterar genom "minsta motståndets lag" är en helt annan fråga.

Det vet man inte. Naturen är ett mer komplext system än mänskliga hjärnan.

Det är principen som är viktig. Om man ser ett kretskort som människan gjort så utgår man från att den är designad. Om man ser ett kretskort som naturen gjort . . så är det induktivt att utgå från att det också är designat . . på ett eller annat sätt.

Om det blir kretskort av att systematiskt följa minsta motståndets lag så är det logiskt system i sig.
Citera
2019-09-15, 17:15
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, men det roliga är att han påstår sig vara programmerare, men inte kan se den skillnaden eller skillnaden mellan "indata" och "programmering".
Ja, reagerade också på detta. Med en vanlig miniräknare kan vi mata in data (input), och det är naturligtvis inte samma sak som att programmera räknaren från första början. Med hans definition så skulle alla som arbetar som maskinoperatörer inom industrin t ex (trycker på knappar och styr maskiner) kunna titulera sig som programmerare ;-).
Citera
2019-09-15, 17:19
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Men du glömmer ju en gigantisk skillnad. Dom "lagarna" som datorprogrammen följer är programmerade av den människan som har gjort just det programmet, naturen följer sina egna lagar som är oberoende av om det finns något bakom.
Så din "likhet" är bara på ytan, tittar man på just det som faktiskt spelar roll i detta fallet så är det ju oceaner av skillnad.
Citera
2019-09-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Vi är ju för fan själva de rymdvarelser vi söker efter. Är vi verkligen mitt i ingenstans? Denna fråga slår mig varje gång jag är ensam och har för mycket tid att tänka. Jag bara glor på min omgivning, sjunker in i mig själv och tänker att jag antingen är en apa eller en skapad varelse. På något sätt slutar jag alltid upp hos Gud, eftersom jag helt enkelt inte begriper hur vi kan finnas utan att någon medveten agent sett till att vi är här. Jag menar, atomer och kemiska reaktioner = människa låter för mig ibland mer magiskt än att vi är manifestationer av ett medvetet universum som liknar oss. Förstår inte hur folk kan acceptrera livet som om det vore "ingenting". Vet inte hur jag ska lösa detta strul utan att det hemsöker mig förutom att sluta tänka på det momentärt, eller acceptera Gud. Jag lutar mer åt Gud men sen när jag ser en massa lidande och sadism så tänker jag ingen Gud här inte. Dessutom, om Gud finns så är vi ju de facto "påhittade" av Gud och finns inte på riktigt? Men samtidigt tänker jag att ingenting egentligen är på riktigt om det inte finns en Gud bakom det? Och så pendlar jag mellan dessa vyer utan att riktigt kunna bestämma mig. Ibland känns det som en förbannelse att vara öppensinnad och självmedveten, och hela vår existens blir en obehaglig gåta. Folk verkar ta allt för givet, eller så är det jag som är alienerad och fastnar i meningslösa tankebanor.

Någon som befinner sig i samma vågskål? Är detta existentiell kris?

Du får läsa mer filosofiska böcker av existentialister. Tex. Ligottis conspiracy agains the human race. Den boken skulle du nog tycka är riktigt intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in