Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Det som står i bibeln står i bibeln. Allt annat är åsikter.
Om du omöjligt kan förstå att det du uppfattar "står i bibeln" är din egen tolkning och inget annat är du barnsligt dum.
Det du anser "står i bibeln" är alltså din åsikt. Det är din förståelse, inte författarens mening.
Citat:
VVS uppstod ur människans uppfinningsförmåga och har inget med religion att göra
Precis som att religion uppstod ur människans uppfinningsförmåga för att senare utvecklas till vetenskap.
Citat:
Det finns alltså inte slump på kvantnivå? Det får du gärna bevisa.
Det är inget som går att bevisa innan vi känner till formen på mekanismen som framstår "slumpmässigt".
Kvantmekaniken följer sin 'kvantlogik', den är inte "slumpmässig" som vissa vill förstå den idag.
Citat:
Och jag säger att det är egot som väljer.
Vad är "egot" om inte en funktion av ditt medvetande?
Citat:
Ja, mitt ego tar de besluten.
Alltså kan ditt ego påverka naturens fortgång.
Citat:
Fri vilja är alltså en illusion.
Precis. Däremot är 'fantasin' relativt fri, och 'viljan' fullt potent och existerande.
Citat:
Känner du till Libetexperimenten? Vi är slavar under våra hjärnor. Normala vuxna kan bli mördare och pedofiler om de får en hjärntumör tex. Neurovetenskapen av idag beskriver hjärnan som ett fysiskt system som alla andra och säger att vi inte kan styra vår hjärna mer än vi kan styra vårt hjärta.
Den samtida vetenskapliga bilden av mänskligt beteende är en bild av neuroner som skjuter, som får andra neuroner att skjuta och som orsakar våra tankar och gärningar, i en obruten kedja som sträcker sig tillbaka till vår födelse och bortom. I princip är vi därför helt förutsägbara. Om vi kunde förstå någon individs hjärnarkitektur och kemi tillräckligt bra, kan vi i teorin förutsäga den enskildes svar på en given stimulans med 100 procent noggrannhet.
Denna forskning och dess konsekvenser är inte ny. Det nya är emellertid spridningen av fri vilja-skepsis utöver laboratorierna och in i mainstream. Antalet rättsfall, till exempel, som använder bevis från neurovetenskap har mer än fördubblats under det senaste decenniet - mest i samband med att tilltalade hävdar att deras hjärna fick dem att göra det.
Kognitionsvetenskapen och forskningen gör enorma framsteg, men de är långt ifrån så säkra på sin sak som du verkar vara.. Resultatet av experiment är att man insamlar data och i bästa fall fått material till en ny förklaringsmodell.
Man hittar alltså inte en objektiv sanning, utan man får möjlighet att revidera sina beskrivningar.
Visst styrs kroppen av sin hjärna, men mekanismer i hjärnan tillåter påverkan av uppfattningsförmågan och således också besluten. Du har en vilja och den påverkar dig. Poängen är att medvetanden kan påverkar världen.
Citat:
Rationellt vet jag inte. Att behöva döda sin som för att kunna förlåta andra människor låter inte så rationellt.
Vad vet du om rationalitet!?
Du talar alltså nu om någon annans fantasi ur ditt partiska perspektiv?
Vem säger att man behöver döda sin son för att förlåta människor?
Tror du att du förstår innebörden och meningen med en sådan fantasi?
Citat:
Isf är det väl naturen som har en agenda vilken sköts via slump.
Det tror jag. Att naturlagen är agent för naturens existens och fortgång.
Tror dock inte på "Slumpen" utan istället på att Naturen har sin speciella logik särskild från vår syn på logik.
Citat:
Det går bara att räkna på fysiska objekt.
Vilka objekt i universum är inte fysiska menar du?
Citat:
Nej, inte religiös moral iaf.
Vad skiljer 'religiös moral' från 'icke-religiös moral'?
Citat:
Det där vet vi ju inte eftersom det inte är falsifierbart. Finns inget som säger att vi inte skulle ha haft vetenska utan kyrkan.
Jo, FAKTUM säger det. Hur kan du vara materiell determinist och samtidigt tro att verkan föregår orsak? Av 'slump' eller?
Citat:
Definiera "god moral".
En moral som gynnar populationens utveckling och livskvalité.
Citat:
Alla de där samfunden och lärorna står still eller hur? De har olika tolkningar av samma texter men de förändrar inte sina tolkningar. Då och då kommer en utbrytargrupp som tolkar annorlunda och som låser sig vid sin tolkning.
Nej, din idiot. Detta är en syn du har därför att du inte ser längre än näsan räcker.
Om samfunden stod still skulle inga nya uppstå, det är elementär logik. Förstår du inte ens 1+1?
Citat:
Jag tar dagen som den kommer för att jag har mitt på det torra. Jag behöver inte planera.
Du har ditt på det torra därför att dina förfäder utvecklade förstånd att ta hand om sin potential.
Välfärdsstaten Sverige är byggt med bibeln i handen. Du får förneka historien om du vill, men inse då att du är en ignorant idiot.
Citat:
Det fattar jag också, jag trodde det var en slamkrypare eller något. Eftersom "orsak" är en effekt av en annan "verkan". Att du var ute efter "first cause". Att orsak kommer före verkan vet alla, konstig fråga.
Det är därför konstigt att du tror att något som utvecklats i nutid skulle kunna ha uppstått i historien utan giltig orsak.
Det var det som var min poäng. Försök att förstå istället för att försvara din uppfattning.
Citat:
Senaste millenniet....tja nästan. Kyrkans järngrepp släppte väl runt förrförra sekelskiftet, i början på 1900-talet, och sedan dess har forskningen gjort större framsteg än hela tiden innan.
Utvecklingen hade inte existerat alls utan sina orsaker, orsaken till vetenskap är religion.
Tro det om du vill, eller ignorera logiken i självklara händelsekedjor och förbli en ignorant halvman.
Citat:
Vetenskap är en sak, religion en annan.
Vilken kom först?
Citat:
Jag förstår att du tycker att du har rätt.
Tala du för dig själv.