2019-09-15, 17:32
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är principen som är viktig. Om man ser ett kretskort som människan gjort så utgår man från att den är designad. Om man ser ett kretskort som naturen gjort . . så är det induktivt att utgå från att det också är designat . . på ett eller annat sätt.
Visa mig ett enda kretskort som naturen designat, tack! Att man drar förhastade slutsatser innebär inte att det är korrekta slutsatser. Hittar du en gammal sko ute i skogen vet du att den är designad, för skor växer inte på träd. Men kan du veta om träden är designade? Naturligtvis inte. Det är poängen, och professor Dawkins har förklarat detta så elegant det bara går, ändå vägrar troende konsekvent förstå. Och jag förstår varför.
Citera
2019-09-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Helt otroligt att du är så okunnig om programmering.

Jag skrev ju att man använder variabler för indata. Vet du inte hur variabler används? Det går inte att registrera indata om det inte finns variabler i programmet där dessa kan sparas.

Data sparas inte i variabler, data sparas i minnet, som sedan används i variabler.

Citat:
Och nej, sjuåringen instruerar inte miniräknaren hur den ska räkna. Sjuåringen skriver bara in siffror och väljer redan angivna möjliga räknesätt.
Sjuåringen instruerar inte miniräknaren att tolka multiplikation som upprepad addering av samma tal ett angivet antal gånger. Den "programmeringen" finns redan i knappen "*".

knapparna i miniräknaren används för att programmera datorn i miniräknaren med data, som miniräknaren ska exekvera, t.ex. 1+1
Citera
2019-09-15, 18:06
Medlem
Citat:
Visa i så fall först att de celler som jag nämnde INTE uppfyller någon funktion.

Nu förvränger du ursprungsfrågan, jag skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag är väldigt säker på det. Om en cell inte får instruktioner på vad den ska göra, så händer ingenting.

Vad menar du? Menar du att det finns celler som fungerar utan DNA?

Det jag menar med "fungerar" är alltså hur cellen kan utvecklas utan DNA.
Citera
2019-09-15, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Du blandar ihop mjukvara (datorprogram) med hårdvara (maskinvara).

På vilket sätt?

Citat:
Hur som helst, bägge vet man designas av människor, till skillnad från naturen som omöjligt kan bevisas vara designad.

Kan man bevisa att naturen skapat livet?

Citat:
Nu kan du väl acceptera detta faktum, släppa det och gå vidare? ;-)

Hur livet skapades är inte ett faktum.
Citera
2019-09-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Spelar det nån roll i sammanhanget? Varje kropp som finns på jorden består av material från jorden.

"då formade Herren Gud människan av jord från marken" (1 Mose 2:7 Bibel2000)

"du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden. Ty av den är du tagen, jord är du och jord skall du åter bli."(1 Mose 3:19 Bibel2000)
Citera
2019-09-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ja, reagerade också på detta. Med en vanlig miniräknare kan vi mata in data (input), och det är naturligtvis inte samma sak som att programmera räknaren från första början. Med hans definition så skulle alla som arbetar som maskinoperatörer inom industrin t ex (trycker på knappar och styr maskiner) kunna titulera sig som programmerare ;-).

Principen är programmering. Vad man socialt menar med "programmerare" vad man socialt titulerar som programmerare är en annan sak.
Citera
2019-09-15, 18:36
Medlem
Citat:
Jo, men det roliga är att han påstår sig vara programmerare, men inte kan se den skillnaden eller skillnaden mellan "indata" och "programmering".

Det du pratar om är en social konstruktion, att man titulerar sig som en "programmerare", men var och varannan människa programmerar olika apparater i deras hem, t.ex. att mikrovågsugnen ska värma mat en viss tid.

Och att en sjuåring programmerar en miniräknare att räkna ut 1+1.

Det är visserligen programmering på låg nivå, men ändock programmering.
Citera
2019-09-15, 19:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Data sparas inte i variabler, data sparas i minnet, som sedan används i variabler.

knapparna i miniräknaren används för att programmera datorn i miniräknaren med data, som miniräknaren ska exekvera, t.ex. 1+1

Kan du verkligen inte skilja på hårdvara och mjukvara och ändå vågar kalla dig för programmerare?
Helt makalöst.
Citera
2019-09-15, 19:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nu förvränger du ursprungsfrågan, jag skrev:

Det jag menar med "fungerar" är alltså hur cellen kan utvecklas utan DNA.

Det är kanske vad DU menar, ja.
Citera
2019-09-15, 19:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det du pratar om är en social konstruktion, att man titulerar sig som en "programmerare", men var och varannan människa programmerar olika apparater i deras hem, t.ex. att mikrovågsugnen ska värma mat en viss tid.

Och att en sjuåring programmerar en miniräknare att räkna ut 1+1.

Det är visserligen programmering på låg nivå, men ändock programmering.

Nej, att skriva in 1+1= och få svaret 2 har ALDRIG varit programmering.

Det var endast programmering på den tiden då man behövde översätta siffror och tecken till något som datorn kunde läsa och arbeta med, t.ex. hålkort eller binär kod – det är vad programmering är.
Titta på vilken definition som helst så klargör den att det handlar om att skriva instruktioner på ett programspråk, inte rena siffror och bokstäver.

Och om man skriver 1+1= i ett programspråk så händer ingenting annat än att dessa siffror och tecken visas i programmet. Ett program utför ingen beräkning av sig självt.

Konstigt att man ska behöva förklara det för någon som påstår sig kunna programmera ...
Citera
2019-09-15, 22:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
"då formade Herren Gud människan av jord från marken" (1 Mose 2:7 Bibel2000)

"du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden. Ty av den är du tagen, jord är du och jord skall du åter bli."(1 Mose 3:19 Bibel2000)

Som sagt, det krävs inget geni för att komma på det. Även datorn du skriver på kommer från jorden.
Citera
2019-09-15, 23:58
Medlem
526s avatar
Citat:
Visa mig ett enda kretskort som naturen designat, tack! Att man drar förhastade slutsatser innebär inte att det är korrekta slutsatser. Hittar du en gammal sko ute i skogen vet du att den är designad, för skor växer inte på träd. Men kan du veta om träden är designade? Naturligtvis inte. Det är poängen, och professor Dawkins har förklarat detta så elegant det bara går, ändå vägrar troende konsekvent förstå. Och jag förstår varför.

Kretskort består av mineraler (stenar) och energi i omlopp. Detta omvandlar energi och ordnar den.
Hela kosmos är ett enda komplext kretskort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in