2019-09-16, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Finns ingenting som triggar dessa gossar som att en kvinna uttalar att hon är emot prostitition. De ser rött.

Japp och eftersom många här tar det så personligt så blir det svårt att ha en mogen diskussion med många av dem.
Citera
2019-09-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Är det så du fått tjejer/kvinnor? Du håller dig fin? (Kvinnor går mycket mer efter utseende nu när de har egna pengar.)
Kvinnor går, som alltid, efter ekonomisk och social status. Det är oförändrat.
Citera
2019-09-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Japp och eftersom många här tar det så personligt så blir det svårt att ha en mogen diskussion med många av dem.

Är det därför kvinnor alltid för fram känsloargument och inte klarar objektiv sakfrågedebatt?
Citera
2019-09-16, 20:42
Medlem
Citat:
Finns ingenting som triggar dessa gossar som att en kvinna uttalar att hon är emot prostitition. De ser rött.

Haha lustigt att just du säger det, varje gång som jag bemött dina argument så har du duckat och sagt att du inte är är för ett förbud, trots att det låter precis så när du debatterar. Det här är ditt sätt att kunna debattera för förbud utan att behöva svara upp på kritik mot dina argument.
Citera
2019-09-16, 20:54
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Det stör mig av anledningar:
- jag tycker det är en felaktig syn på människan. Människor ska inte vara till salu som en tröja eller ett par byxor. Det är inte värdigt.
Jag vill gärna se på människor som personer som har ett individuellt värde, inte som föremål. Bakom varje yta finns en person med känslor.

Människor är inte till salu på bordellerna.

Citat:
- jag ser sex som någonting intimt som man framförallt har med en person man tycker om (ej att förväxla med pryd, tvärtom, är det en man som man känner sig trygg med och tycker om kan man ha hur porrigt sex som helst, nästan)

Ok så vill du ha det, och därför stör du dig på att andra människor kan köpa sex?

Citat:
- det blir lite som en orgieliknande situation när det går runt nakna tjejer och ett antal olika män som ligger med dessa. Det blir ofräscht och äckligt att alla ligger med alla.

Alla ligger inte med alla. För det andra så är hygien viktigt på alla seriösa ställen. Men återigen, du behöver inte sätta din fot på dessa ställen.

Citat:
Detta är mina personliga anledningar. Ur ett samhällsperspektiv handlar det mycket om att det är kvinnor från andra fattigare och länder som arbetar på bordellerna. D.v.s kvinnor som inte har samma förutsättningar som svenska, danska eller tyska kvinnor. Det är ju inte en slump att det främst är kvinnor från vissa länder som arbetar på bordellerna.
Jag tycker då att det är fel att land som Sverige stöttar denna typ av användning av människor som har sämre startvillkor i livet.

Det finns tyska, franska, italienska, spanska tjejer också på de bordellerna. Vad säger du om dom?

Citat:
Ur ett samhällsperspektiv drar bordeller med sig smutsig turism, kriminalitet o.s.v. Det representaterar enligt mig en felaktig syn på människan och uppmuntrar då män ytterligare att gå i konsumentfällan. Sedan finns det alltid mellanhänder som tjänar pengar på kvinnorna, och det är vidrigt.
Det är inte heller så att allting är frivilligt bara för att det verkar så. Om en kvinna från ett fattigt land arbetar som prostituerad från att hon är 18 år, vad tror du att hon får för utsikt i livet?
Antagligen kommer hon förakta män och ha svårare att skaffa familj. Alt fastnar i missbruk. Och att sedan hitta ett annat jobb utan utbildning eller erfarenhet är inte det lättaste heller.
Ungefär som att säga till en gängkriminell att ta sig ur. Det är inte bara att ta sig ur, många kan inte det och ha livet i behåll.
Nu menar jag inte att kvinnor som lämnar prostitition riskerar att mördas, men de ser antagligen inte någon lätt utväg. Ska Sverige som samhälle stötta denna verksamhet?
Nej jag tycker inte det.

Nej, det finns inte alltid mellanhänder som tjänar pengar på kvinnorna. Jag föreslår att du läser på om t ex FKK-klubbarna i Tyskland innan du uttalar dig mer i den här frågan.

Ha svårare att skaffa familj kan ge dig rätt i. Annars är det mycket "antagligen" hit och "antagligen" dit. Du antar mycket utan att någonsin ens ha pratat med en prostituerad.

Citat:
Utöver det så tror jag att legaliserad prostitition påverkar mäns syn av kvinnan till det negativa. Det finns en risk att man omedvetet bygger upp ett ogillande eller förakt vid denna typ av tjänster, tror jag.
Ordet hora eller lösaktig/luder används ju av män för att påvisa någonting negativt angående kvinnan. Det finns ingen som säger det i positiva ordalag, så det är rätt uppenbart att det finns ett komplext förhållande till horan utifrån mannens perspektiv.

Jag har betydligt mer respekt för prostituerade kvinnor än alla instagramhoror, tinder-slynor och andra vanliga svenska tjejer som går omkring och klär sig som porrstjärnor. Var nyss in till stan och handlade. Gissar att jag på vägen såg minst 20 fittor i dessa jävla leggings/tights/yogabyxor eller vad det heter. Knappt någon skillnad längre på att gå och handla och på att gå runt på bordellen. Sen svepte jag på Tinder, vad får jag se, jo den ena sexuellt provokativa bikini/underklädesbilden efter den andra. Som sagt, det har ballat ur fullständigt nu.

Kan säga att det finns mycket annat som idag bygger upp kvinnoförakt hos män. Legaliserad prostitution leder troligen till ett minskat kvinnoförakt. Jag känner noll förakt för de prostituerade jag besökt, snarare känner jag tacksamhet och respekt.

Citat:
Jag tackar för ett genuint inlägg utan floskler. Jag kan väl inte kommentera det så mycket i övrigt, det är ditt val och det har väl ingen annan anledning att uttala sig om. Jag undrar däremot, hade du varit ärlig med det om du börjat detja en tjej och hon hade frågat dig om du varit hos prostituerade nångång?

Jag hade inte tagit upp det själv men om hon hade frågat hade jag troligen varit ärlig. Samma om t ex min familj mot förmodan skulle ställa frågan. Det är trots allt inget jag skäms över och jag skulle bara känna självförakt om jag skulle ljuga för att bli omtyckt.

Citat:
En fråga som är OT också. Är det så att du har väldigt höga krav när du dejtar? Eller upplever du allmänt att tjejer inte går att få på fall om man har en sluten personlighet/autistisk personlighet?

Jag upplever att det är i princip omöjligt med min personlighet. Visst jag har ju standards och skulle inte dejta eller ligga med vem som helst, men tycker inte på något sätt de är orimligt höga.

Har en lång tråd om mitt dejtingliv i relationsforumet om du vill veta mer. (FB) Alla dejter går åt helvete, hur ska jag göra nästa gång?

Rekommenderar dig också att se den här intervjun med en svensk prostituerad:
https://www.youtube.com/watch?v=03PoYeLwQDY
Citera
2019-09-16, 22:25
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Haha lustigt att just du säger det, varje gång som jag bemött dina argument så har du duckat och sagt att du inte är är för ett förbud, trots att det låter precis så när du debatterar. Det här är ditt sätt att kunna debattera för förbud utan att behöva svara upp på kritik mot dina argument.
Man kan vara emot någonting även fast jag inte anser att beslut ska tas på min personliga åsikt i frågan. Personligen är jag emot, men jag förstår också att inte lagar kan stiftas utifrån det, och skulle det kommit till en folkomröstning hade jag lagt ner min röst i denna fråga.
Citera
2019-09-16, 22:34
Medlem
Citat:
Man kan vara emot någonting även fast jag inte anser att beslut ska tas på min personliga åsikt i frågan. Personligen är jag emot, men jag förstår också att inte lagar kan stiftas utifrån det, och skulle det kommit till en folkomröstning hade jag lagt ner min röst i denna fråga.

Nej du resonerar märkligt, om du respekterar att andra ska få göra som de vill trots att du ogillar det så är du emot förbud. Du verkar ha mycket svårt att skilja på detta.
Citera
2019-09-16, 22:37
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Du har alltså inget annat att komma med än dina känslor trots att du inte ens är inblandad i sexakten, det är vad du säger. Dessutom när jag kritiserat dina argument har du varje gång sagt att det inte är argument för förbud, du kan alltså inte ens stå för att du använder dina känslor som argument.

Jag har ju inte presenterat någon källa här, eller hur? Inte heller har jag gjort anspråk på att mina åsikter härör ur en faktabaserad källa. Känslor verkar det som att samtliga här baserar sina argument på, i allra högsta grad. JA, du också.
Visserligen har jag läst en del artiklar ang. bordeller i Tyskland och Amsterdam och har förstått att det inte är okomplicerat, samt att majoriteten som arbetar där är kvinnor från andra länder, typ Rumänien. Jag har också läst på regeringens hemsida att sexköpslagen har gett god effekt inom en rad olika områden. Sedan har jag läst en och annan intervju med prostituerade som lämnat yrket.

Inte en enda solskenshistoria har jag läst dock. Och de flesta jag läst om har blivit utsatta för sexuella övergrepp i barndom eller tonår vilket resulterat i självskadebeteenden som till exempel prostitution. Men, jag anser inte att det är lönt att presentera någon källa till er överhuvudtaget eftersom ni alltid bortförklarar allting. Länkar man till polisen eller regeringen så är det "ihopljugen vänsterpropaganda". Länkar man till en intervju med f.d. prostituerad så är det "gråterskor" och kan därför inte räknas som källa. Ni väljer ut precis vilka källor som passar er och sedan ogiltigförklaras allt annat.
Det är kanske lika bra att ni får fortsätta leva i er bubbla där ni formar verkligheten utefter hur ni vill ha den?
Citera
2019-09-16, 22:38
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Nej du resonerar märkligt, om du respekterar att andra ska få göra som de vill trots att du ogillar det så är du emot förbud. Du verkar ha mycket svårt att skilja på detta.

Jag skrev ju det. PERSONLIGEN är jag emot. Men vi kan inte stifta lagar efter mina personliga åsikter.
Citera
2019-09-16, 22:42
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Är det därför kvinnor alltid för fram känsloargument och inte klarar objektiv sakfrågedebatt?

Är det för att män alltid för fram känsloargument sprungna ur sina drifter ( som de inte kan kontrollera) som gör att de inte klarar av en objektiv sakfrågedebatt?
Citera
2019-09-16, 22:48
Medlem
Citat:
Jag skrev ju det. PERSONLIGEN är jag emot. Men vi kan inte stifta lagar efter mina personliga åsikter.

Jag säger att du har uppenbara svårigheter att separera frågan om du personligen gillar en sak och om andra ska förbjudas att göra det som du personligen inte gillar. Den här tråden handlar endast om det senare men du pratar hela tiden om dina personliga preferenser.

Det är som att diskutera om restauranger ska förbjudas att servera fisk och då hela tiden fokusera på om du tycker om fisk. Detta är inte relevant när frågan om ett fiskförbud debatteras. Det är som det blir en enda stor röra i din hjärna.
Citera
2019-09-16, 22:49
Medlem
Citat:
Är det för att män alltid för fram känsloargument sprungna ur sina drifter ( som de inte kan kontrollera) som gör att de inte klarar av en objektiv sakfrågedebatt?

Jag har inte diskuterat med den utgångspunkten, så du fabulerar,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in