2019-09-15, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag är en erfaren programmerare, jag tror det är du som är ett wannabe. Du förstår inte vad programmering handlar om.

Datorn kan bara agera utifrån ett program, och "indata" ingår i programmet, alltså programmerar man datorn med "indata", man för in/programmerar datorn med data.

Han verkar ha ett väldigt fyrkantigt sätt att se på saker. Tidigare i tråden förstod han inte när jag skrev att man inte kan veta att det finns en yttervärld, även fast jag betonade att jag tror på en yttervärld själv.
Citera
2019-09-15, 15:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag är en erfaren programmerare, jag tror det är du som är ett wannabe. Du förstår inte vad programmering handlar om.

Datorn kan bara agera utifrån ett program, och "indata" ingår i programmet, alltså programmerar man datorn med "indata", man för in/programmerar datorn med data.

Nej, man programmerar inte datorn med färdiga indata, man programmerar med variabler som sedan ersätts av de indata som ska bearbetas när de matas in. Måste jag verkligen förklara det för dig?

Att ange indata är INTE att programmera.

Programmering handlar om att instruera en maskin eller del av en maskin, till exempel en mikrodator, dator, robot eller NC-maskin att utföra ett visst arbete. Personen som utför detta hantverk brukar ofta tituleras programmerare. Programmering är en del av det vidare begreppet programvaruutveckling eller mjukvaruutveckling som även innefattar aktiviteter som sammanställning av krav, mjukvarudesign och testning. När man programmerar skriver man ett program och man använder ett programspråk.

En sjuåring som skriver in siffror på en miniräknare instruerar inte miniräknaren att att göra ett visst arbete. De instruktionerna finns redan i miniräknaren. Sjuåringen använder inget programspråk.

De tidigaste datorerna krävde att programmerare skrev in siffrorna därför att de INTE SKREVS IN SOM SIFFROR. Sedan det finns tangenter med siffror på krävs inte längre någon programmerare för att översätta indata till hålkort eller binär kod.
Citera
2019-09-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jösses, alltså.
Varför då skilja på programmerare och användare?

När det gäller programmering av dator, så skiljer det sig inte om en sjuåring programmerar en miniräknare med 1+1. Miniräknaren kan inte fungera utan att man programmerar den med 1+1.

Även om man dagligdags skiljer mellan användare och programmerare, så är sjuåringen en programmerare när sjuåringen skriver in 1+1, om än på låg nivå av programmering.

Detsamma med cellen. Cellen kan inte fungera utan instruktionerna från DNA:t.
Citera
2019-09-15, 15:44
Medlem
Huruledess avatar
Jag tror på simulationteorin
Citera
2019-09-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Han verkar ha ett väldigt fyrkantigt sätt att se på saker. Tidigare i tråden förstod han inte när jag skrev att man inte kan veta att det finns en yttervärld, även fast jag betonade att jag tror på en yttervärld själv.

Ja han verkar tro att han vet allt, han kan inte erkänna när han har fel. När jag påpekade att många erkända institutioner menar att månen är en ljuskälla, så kunde han inte hantera när jag fick svar från en av dessa institutioner att jag hade rätt.
Citera
2019-09-15, 15:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Som exempel?

Vissa celler i människokroppen är naturligt anukleat, dvs de saknar en kärna och DNA. Under produktionen av erytrocyter - röda blodkroppar - och blodplättar faller kärnan ur cellen och nedbryts. Dessutom har mogna epitelceller i huden och i hornhinnan - det klara locket av ögat - inte någon kärna. Celler kan också förlora sin kärna på grund av virusinfektion eller ett fel vid celldelning, som oftare händer i cancerceller.
Citera
2019-09-15, 16:08
Medlem
Citat:
Nej, man programmerar inte datorn med färdiga indata, man programmerar med variabler som sedan ersätts av de indata som ska bearbetas när de matas in. Måste jag verkligen förklara det för dig?

Så vad gör man med "indata" om man inte inför det i dataprogrammet?

Citat:
Att ange indata är INTE att programmera.

Jo det är det. Jag har programmerat många program där själva indata ingått i programmet, utan att någon "användare" lagt till indata.

Citat:
Programmering handlar om att instruera en maskin eller del av en maskin, till exempel en mikrodator, dator, robot eller NC-maskin att utföra ett visst arbete. Personen som utför detta hantverk brukar ofta tituleras programmerare. Programmering är en del av det vidare begreppet programvaruutveckling eller mjukvaruutveckling som även innefattar aktiviteter som sammanställning av krav, mjukvarudesign och testning. När man programmerar skriver man ett program och man använder ett programspråk.

Och senare instruerar en användare vad maskinen eller datorn ska göra genom att införa indata i programmet.

När någon trycker knappen på mikrovågsugnen på 1 minut, så programmerar användaren datorn att utföra det.

Citat:
En sjuåring som skriver in siffror på en miniräknare instruerar inte miniräknaren att att göra ett visst arbete.

Va? Om sjuåringen skriver in 1+1 så instruerar sjuåringen självklart att miniräknaren ska göra ett visst arbete, och om sjuåringen vill att miniräknaren gör ett annat arbete, så skriver han in 5 * 5.

Citat:
De instruktionerna finns redan i miniräknaren. Sjuåringen använder inget programspråk.

1+1 är ett programspråk som miniräknaren förstår.

Citat:
De tidigaste datorerna krävde att programmerare skrev in siffrorna därför att de INTE SKREVS IN SOM SIFFROR. Sedan det finns tangenter med siffror på krävs inte längre någon programmerare för att översätta indata till hålkort eller binär kod.

Vad pratar du om?
Citera
2019-09-15, 16:10
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Men Herrens beskrivning stämmer.

Evolutionen säger att celler utan hjärna skapat liv, med högre intelligens dessutom. Verkligheten visar att inte vem som helst kan skapa en dator. Det krävs intelligens och kunskap, så att tro på evolutionsteorin är det mest korkade du kan göra.
Evolutionen behandlar inte var livet kommer ifrån, teorin tar vid när livet redan är igång. Teorin beskriver livets utveckling, inte livets start. Om du ska kritisera något så lär dig först vad det handlar om.
Citat:
Kan du förkorta tiden? Men Gud kan. När han tar sig tid!
I din fantasi. Att gud skapade universum på sex dagar och sedan fixade till så att det skulle se ut som om jorden var miljarder år är befängt bortom beskrivning.

Citat:
Nej, skapelseberättelsen säger att Gud skapade ljus i himlen först. Vad är det är för slags ljus vet jag inte, men poängen med växtlampan är att Gud fick växter att gro innan han skapade solen. And so can you, biatch!
Varför skulle det gro växter innan solen kom till? Idioti och efterhandsrationaliseringar.

Citat:
Så du förnekar att forskare framställer syntetiskt kött i labb?

https://www.nyteknik.se/innovation/da-kan-du-kopa-labb-odlat-kott-i-affaren-6923551

Eller är det ännu en lögn? Om vi utgår från att människor kan göra det, varför skulle vår skapare inte kunna göra det? Det har säkert psykosociala fördelar att man och kvinna är av samma kött, för vem vet vilka stenar apor använde på stenåldern?
Man multiplicerar celler. Muskelceller. Man kan inte få ut en hjärncell ur en muskelcell. Om gud hade skapat ett paket hamburgare av Adam hade jag inte sagt något. Nu skapade han en hel människa med, helt olika reproduktionsorgan, av ett ben. Fjantigt så det räcker.
Citera
2019-09-15, 16:15
Medlem
proconsuls avatar
[quote=ttsp|68709891]Hur är det då med dom som påstår att livet kom från rymden?[/QUOTE

Tja, det finns organiska molekyler i rymden. Och det finns aminosyror i asteroider. Livets byggstenar kan mycket väl ha landat på jorden från rymden. Men alla fysiska kroppar som finns här består av djur eller växter från planeten. Vi är vad vi äter.
Citera
2019-09-15, 16:17
Medlem
Citat:
Vissa celler i människokroppen är naturligt anukleat, dvs de saknar en kärna och DNA. Under produktionen av erytrocyter - röda blodkroppar - och blodplättar faller kärnan ur cellen och nedbryts. Dessutom har mogna epitelceller i huden och i hornhinnan - det klara locket av ögat - inte någon kärna. Celler kan också förlora sin kärna på grund av virusinfektion eller ett fel vid celldelning, som oftare händer i cancerceller.

Jag skrev:

Citat:
Jag är väldigt säker på det. Om en cell inte får instruktioner på vad den ska göra, så händer ingenting.

Vad menar du? Menar du att det finns celler som fungerar utan DNA?

Så återigen, hur kan dessa celler fungera utan DNA, det är som en dator utan datorprogram, den sitter bara där utan att kunna gör någonting.
Citera
2019-09-15, 16:20
Medlem
[quote=proconsul|68710984]
Citat:
Evolutionen behandlar inte var livet kommer ifrån, teorin tar vid när livet redan är igång. Teorin beskriver livets utveckling, inte livets start. Om du ska kritisera något så lär dig först vad det handlar om.

I din fantasi. Att gud skapade universum på sex dagar och sedan fixade till så att det skulle se ut som om jorden var miljarder år är befängt bortom beskrivning.

Varför skulle det gro växter innan solen kom till? Idioti och efterhandsrationaliseringar.

Man multiplicerar celler. Muskelceller. Man kan inte få ut en hjärncell ur en muskelcell. Om gud hade skapat ett paket hamburgare av Adam hade jag inte sagt något. Nu skapade han en hel människa med, helt olika reproduktionsorgan, av ett ben. Fjantigt så det räcker.
Och just därför är teorin missvisande. Givetvis måste allt göras från grunden, men utvecklingen kan inte ske utan skapare, helt enkelt för att det är omöjligt för en hjärnlös cell att skapa intelligent liv.

Herren kan som sagt ha gjort en modell i sin egen dimension, utsatt den för tryck, som skapar olja och fossiler t ex, vilket får det att se ut som att något är miljarder år gammalt. Herren skapade tiden, och i hans dimension existerar inte tid. Därför kan vi leva för evigt som andar.

För att det är möjligt med en växtlampa, och det är vad som hände enligt skapelseberättelsen.

Men du glömmer bort att Adams DNA användes för att bygga Eva. Det hade förmodligen inte blivit hamburgare heller om de inte använt celler från en ko. Herren bestämde att människor skulle föröka sig, precis som djur.
Citera
2019-09-15, 16:27
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Som jag sa, allt som finns på den här planeten kommer från planeten. Det behöver man inte vara nåt geni för att fatta.

Citat:
Hur är det då med dom som påstår att livet kom från rymden?

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Tja, det finns organiska molekyler i rymden. Och det finns aminosyror i asteroider. Livets byggstenar kan mycket väl ha landat på jorden från rymden. Men alla fysiska kroppar som finns här består av djur eller växter från planeten. Vi är vad vi äter.

Så allting kanske inte kom från den här planeten ändå?

Det är skillnad mellan livets byggstenar och liv. Minst lika stor skillnad mellan tegelstenar och ett hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in