2019-09-15, 14:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Sedan från första början!

En miniräknare kan inte gör någonting utan att mata in ett program, det vill säga olika tal följt av olika räknesätt.

En miniräknare kräver att man matar in ett program, programmerbar miniräknare är mer avancerad, men det handlar fortfarande om att mata in ett program som datorn ska hantera, eller data om man så vill.

Att mata in data är detsamma som att programmera datorn. Och t.o.m. om du klickar på olika ikoner på datorn, så programmerar du datorn i princip.

När man programmerar datorn i det mest grundläggande språket som den förstår, maskinkod, så handlar det också om att mata in siffror, ettor och nollor, på liknande sätt som man matar in siffror i en miniräknare, fast då handlar det om binära siffror istället för decimala siffror.

Ett program i en dator handlar alltså om att mata in siffror i minnet som datorn ska exekvera, precis som en miniräknare.

Som sagt. Riktigt häpnadsväckande att en programmerare skulle kalla att ange indata för att skriva program. Att du inte skäms.
Eller ljög du bara om att vara programmerare?
Citera
2019-09-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur vet du det?
Vet du säkert att celler inte kan fungera utan DNA?

Jag är väldigt säker på det. Om en cell inte får instruktioner på vad den ska göra, så händer ingenting.

Vad menar du? Menar du att det finns celler som fungerar utan DNA?
Citera
2019-09-15, 15:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag är väldigt säker på det. Om en cell inte får instruktioner på vad den ska göra, så händer ingenting.

Vad menar du? Menar du att det finns celler som fungerar utan DNA?

Visste du inte det?
Citera
2019-09-15, 15:12
Medlem
Citat:
Jag studerade bara Basic, Pascal och Visual Basic, men så studerade jag också bara programmering som en liten del i utbildningen för att själv kunna skriva beräkningsprogram för komplicerade hållfasthetsberäkningar.

Men det är häpnadsväckande att du som programmerare inte kan skilja på programkod och indata.

Du är helt enkelt okunnig, att mata in data är detsamma som att programmera. Utan inmatning av data så vet datorn inte vad den ska göra.

Först måste man programmera en miniräknare på ett visst sätt så att den kan ta emot data, sedan måste man programmera miniräknaren med dom data som man vill att miniräknaren räknar ut. Du kan förmodligen hitta t.ex. Youtube filmer på ENIAC, där dom matar in/programmerar datorn med data.

När du skrev beräkningsprogram, programmerade du inte in några data in i datorn? Skickade du inte över ettor och nollor till datorn när den skulle beräkna något?

Det är självklart för en programmerare att data tillhör programmet, data handlar om ettor och nollor, om du inte inkorporerar dessa ettor och nollor i programmet, så händer ingenting, därför måste man programmera datorn med dessa data.

Datorn kommer då att behandla dessa data och det du har programmerat på samma sätt, med ettor och nollor, alltså är data en del av programmet. Att tillföra data är att programmera en dator.
Citera
2019-09-15, 15:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du är helt enkelt okunnig, att mata in data är detsamma som att programmera. Utan inmatning av data så vet datorn inte vad den ska göra.

Först måste man programmera en miniräknare på ett visst sätt så att den kan ta emot data, sedan måste man programmera miniräknaren med dom data som man vill att miniräknaren räknar ut. Du kan förmodligen hitta t.ex. Youtube filmer på ENIAC, där dom matar in/programmerar datorn med data.

När du skrev beräkningsprogram, programmerade du inte in några data in i datorn? Skickade du inte över ettor och nollor till datorn när den skulle beräkna något?

Det är självklart för en programmerare att data tillhör programmet, data handlar om ettor och nollor, om du inte inkorporerar dessa ettor och nollor i programmet, så händer ingenting, därför måste man programmera datorn med dessa data.

Datorn kommer då att behandla dessa data och det du har programmerat på samma sätt, med ettor och nollor, alltså är data en del av programmet. Att tillföra data är att programmera en dator.

Helt otroligt att du anser att ange indata är att programmera och alltså inte kan skilja på användare och programmerare.

En sjuåring som använder en miniräknare är alltså enligt dig programmerare?

Att du kan skriva så fel utan att skämmas fattar jag bara inte.
Citera
2019-09-15, 15:26
Medlem
Citat:
Som sagt. Riktigt häpnadsväckande att en programmerare skulle kalla att ange indata för att skriva program. Att du inte skäms.
Eller ljög du bara om att vara programmerare?

Jag är en erfaren programmerare, jag tror det är du som är ett wannabe. Du förstår inte vad programmering handlar om.

Datorn kan bara agera utifrån ett program, och "indata" ingår i programmet, alltså programmerar man datorn med "indata", man för in/programmerar datorn med data.
Citera
2019-09-15, 15:27
Medlem
Citat:
Visste du inte det?

Förklara.
Citera
2019-09-15, 15:28
Avslutad
Det hela är ganska enkelt
Vi kommer från kol.
Citera
2019-09-15, 15:33
Medlem
Citat:
Helt otroligt att du anser att ange indata är att programmera och alltså inte kan skilja på användare och programmerare.

En sjuåring som använder en miniräknare är alltså enligt dig programmerare?

Att du kan skriva så fel utan att skämmas fattar jag bara inte.

Principen med att programmera är att föra in data, ettor och nollor i en dator. Så ja, en sjuåring programmerar en miniräknare med ett tal, och får datorn att räkna ut det.

Dataprogrammet är inkomplett utan dessa ettor och nollor som ska föras in i datorn. Inte förrän man programmerat miniräknaren med t.ex. 1+1 så kan programmet exekveras.

Du försöker att köra med härskarteknik, något du förmodligen har lärt dig hos Scientologerna, men jag går inte på det, och jag hoppas inga andra går på det.
Citera
2019-09-15, 15:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Förklara.

Det finns celler som saknar DNA.
Citera
2019-09-15, 15:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Principen med att programmera är att föra in data, ettor och nollor i en dator. Så ja, en sjuåring programmerar en miniräknare med ett tal, och får datorn att räkna ut det.

Dataprogrammet är inkomplett utan dessa ettor och nollor som ska föras in i datorn. Inte förrän man programmerat miniräknaren med t.ex. 1+1 så kan programmet exekveras.

Du försöker att köra med härskarteknik, något du förmodligen har lärt dig hos Scientologerna, men jag går inte på det, och jag hoppas inga andra går på det.

Jösses, alltså.
Varför då skilja på programmerare och användare?
Citera
2019-09-15, 15:38
Medlem
Citat:
Det finns celler som saknar DNA.

Som exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto