Citat:
Problemet här, som du verkar helt omedveten om, är att bibeln påstår att personer sagt och gjort saker som det inte finns något som helst stöd för. Jag förmodar att du skulle kunna tro att Jan Guillous berättelse Brobyggarna är helt sann när den berättar om första världskriget i Tyska Östafrika, jag menar boken beskriver ju verkliga personer, som till exempel Paul von Lettow-Vorbeck som försvarade Tyska Östafrika och om det står i boken att han sa något så måste han ju ha sagt det eftersom han bevisligen existerade och bevisligen ledde försvaret av Tyska Östafrika.
Själv tycker jag att det är föga troligt att sådant som skrivs ner 50 år eller mer efter att en person har dött knappast kan vara särskilt trovärdiga citeringar, och när det gäller gamla testamentet så skrevs det ner först flera hundra år eller till och med tusen år efter de flesta av de händelser som beskrivs och det tidigaste i nya testamentet skrevs 30 - 40 år efter Jesu död, och därmed långt efter de händelser som det påstås beskriva detaljerat och citera ordagrant.
Viss sanning kan finnas, ja, men den är väl dold.
Det fanns faktiskt en kung Herodes, men han beordrade ingalunda massmord på barn, bara några av sina egna barn, och då var de redan vuxna och det skedde inte ens vid ett och samma tillfälle.
Och visst förekom det romerska skatteskrivningar, men eftersom Herodes var en lydkung så var det han som skötte skattefrågorna, inte den romerske kejsaren. Skatteskrivningar från den romerske kejsaren gällde enbart romerska medborgare och ingen sådan skatteskrivning av så stora mått som beskrivs i bibeln finns registrerad vid just den tiden. Jag minns inte exakt men det skiljer sig på något tiotal år och inte medan Herodes var kung.
Sedan har vi problemet med de tre vise männen och deras ledstjärna. Den kan ju knappast ha kunnat vara en fixerad stjärna på någon annan plats än över någon av polerna. Visserligen verkar Halleys komet ha passerat vid ungefär den tid då Jesus påstås ha blivit född, men någon fast fixerad ledstjärna har inte rapporterats någonstans av någon enda astronom från den tiden, och många var intresserade av fenomen på himlen på den tiden och de registreringar som noterats i Kina och flera andra platser vid den tiden är sannolikt just Halleys komet, som ju som bekant inte är en fixerad ljuspunkt.
Och så har vi frågan om Nasaret, som det är omtvistat huruvida den platsen faktiskt var bebodd vid vår tideräknings början eftersom den inte nämns vid namn i vare sig Josefus skrifter eller i Talmud, men det är inte uteslutet att det egentligen bara var en obetydlig liten klunga med hus på den tiden och därför inte finns omnämnd någonstans i samtida register.
Senast redigerad av Smeso 2018-02-09 kl. 03:10.
Senast redigerad av Smeso 2018-02-09 kl. 03:10.