2016-04-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag anser att om inte dom mer övernaturliga påståendena/händelserna i bibeln är sann, så spelar det inte så stor roll om vissa personer/platser har existerat. Då blir bibeln bara en bok i mängden.

Det får du ta reda på själv.
Citera
2016-04-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Finns inte så mycket att "ta reda på".
Citera
2016-04-18, 21:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
OM man forskar Om bibeln är sann, måste du plocka från bibeln och dess information.
Bibelforskare fungerar på det viset. OM du ska skriva Om bibeln är sann eller inte, måste du på samma vis plocka ut böcker, verser, personer, händelser - för att få fram OM Bibeln är sann

Det har du svårt att förstå.

Dags att börja läsa andra böcker än det du nu läser, ta och läs några böcker som Författare har skrivit OM bibeln. Och se VAD de har kommit fram till för slutsats OM bibeln.

Vilken " Bok " tror du dem har hänvisat till ? Lätt att räkna ut? Bibeln.

Det är nämligen så när man försöker att ta reda på OM bibeln är sann - då måste man ifrågasätta sanningen / sanningshalten i just Bibeln.

DET förstår du inte, uppenbart !

Det är ju sjukt vad svårt du har att förstå.
Jag skrev att "bevisen för om Bibeln är sann eller inte kan aldrig hämtas från Bibeln".

Talar man om ifall Babels torn har funnits eller inte så kan man ju inte hänvisa till Bibeln som bevis för att Babels torn verkligen har funnits. Duh.

Man hänvisar bara till bibeln för att visa vad det är som står där, men någon sanningshalt har inte dessa påståenden i sig själva. De kan först ses som sanna om de kan sammanlänkas till andra historiska källor och eventuella bevis i fysiska universum.

Att påstå att Bibeln är sann genom att hänvisa till Bibeln är ett argumentationsfel som saknar bevisvärde.
Citera
2016-04-19, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är ju sjukt vad svårt du har att förstå.
Jag skrev att "bevisen för om Bibeln är sann eller inte kan aldrig hämtas från Bibeln".

Talar man om ifall Babels torn har funnits eller inte så kan man ju inte hänvisa till Bibeln som bevis för att Babels torn verkligen har funnits. Duh.

Man hänvisar bara till bibeln för att visa vad det är som står där, men någon sanningshalt har inte dessa påståenden i sig själva. De kan först ses som sanna om de kan sammanlänkas till andra historiska källor och eventuella bevis i fysiska universum.

Att påstå att Bibeln är sann genom att hänvisa till Bibeln är ett argumentationsfel som saknar bevisvärde.

Det är sjukt vad svårt du har för att läsa bakåt i tråden.
Citera
2016-04-19, 08:13
Medlem
Citat:
Finns inte så mycket att "ta reda på".

Nej, det är ditt problem, inte mitt.
Citera
2016-04-19, 08:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är sjukt vad svårt du har för att läsa bakåt i tråden.

Hur så?
Det var ju du som hela tiden missförstod vad jag skrev, vilket jag hela tiden visade genom att upprepa vad jag skrev ursprungligen.
Vad menar du då med att jag ska läsa bakåt i tråden när jag hela tiden upprepade det jag påstått redan från början?
Längre tillbaka än till det jag påstod från början kan du väl inte mena att jag ska gå eftersom det var det jag skrev ursprungligen som du svarade på, eller hur?
Citera
2016-04-19, 08:50
Medlem
Citat:
Hur så?
Det var ju du som hela tiden missförstod vad jag skrev, vilket jag hela tiden visade genom att upprepa vad jag skrev ursprungligen.
Vad menar du då med att jag ska läsa bakåt i tråden när jag hela tiden upprepade det jag påstått redan från början?
Längre tillbaka än till det jag påstod från början kan du väl inte mena att jag ska gå eftersom det var det jag skrev ursprungligen som du svarade på, eller hur?

Läs inlägg 5088
Citera
2016-04-19, 09:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Läs inlägg 5088

Visst, men det svarar fortfarande inte på varför du tyckte att det var korkat att jag skrev så här:
"Här är ämnet "Är Bibeln sann" och då kan det ju helt logiskt inte räcka att citera Bibeln som belägg för att Bibeln är sann."

Vad är det som du ansåg var korkat med det?
Det är allt jag har försökt få dig att förklara.
Citera
2016-04-19, 11:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag anser att om inte dom mer övernaturliga påståendena/händelserna i bibeln är sann, så spelar det inte så stor roll om vissa personer/platser har existerat. Då blir bibeln bara en bok i mängden.

Citat:

Så du vill alltså endast diskutera bibelns mundana aspekter, Hoppan?
Citera
2016-04-19, 11:59
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Då är du alltså överens med mig om att "I begynnelsen var Ordet ..." inte stämmer.
Tanken måste vara före ordet.

Nej, jag hävdar bestämt att det var Ordet som var begynnelsen.

En outtalad tanke är inte färdig och är mer som ett ofött barn. Tanken behöver kraften av utandningen för att ha någon innebörd för någon annan. Den ligger och slumrar i mörkret och behöver ljus, luft och näringen av att någon lyssnar för att den ska få någon mening. Det är sanningen!
Citera
2016-04-19, 12:05
Medlem
Citat:
Nej, det är ditt problem, inte mitt.
Det är inget problem.
Citera
2016-04-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Nej, jag hävdar bestämt att det var Ordet som var begynnelsen.

En outtalad tanke är inte färdig och är mer som ett ofött barn. Tanken behöver kraften av utandningen för att ha någon innebörd för någon annan. Den ligger och slumrar i mörkret och behöver ljus, luft och näringen av att någon lyssnar för att den ska få någon mening. Det är sanningen!

"I begynnelsen var Ordet" och "Ordet var begynnelsen" är två helt diametralt motsatta påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in