2019-09-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken

Vad du verkar undvika att reflektera över (i alla fall i skrift) är att cd’s sker genom att man applicerar sprängmedel på den bärande konstruktionen - vilket alltså är vad som sprängs och ger vika först. Här står dock just den bärande kärnan kvar sist... ergo ingen cd..

Jag avstår från att spekulera huruvida sprängämnen använts och hur de använts.

Som du kanske känner till så fungerar vetenskap så att man ställer upp en hypotes och sedan prövar man hypotesen.

Den hypotes som jag arbetar med är att tornen föll till följd av flygplanen och bränderna.

Men för att en hypotes ska godkännas så måste det finnas empiriska iakttagelser som stödjer hypotesen.

Det är där jag stöter på problem.

/Johan
Citera
2019-09-12, 21:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jag avstår från att spekulera huruvida sprängämnen använts och hur de använts.

Som du kanske känner till så fungerar vetenskap så att man ställer upp en hypotes och sedan prövar man hypotesen.

Den hypotes som jag arbetar med är att tornen föll till följd av flygplanen och bränderna.

Men för att en hypotes ska godkännas så måste det finnas empiriska iakttagelser som stödjer hypotesen.

Det är där jag stöter på problem.

/Johan

Ja det förstår jag i sånt fall eftersom inga byggnader ens i närheten så höga har någonsin tidigare rasat av vare sig brand, cd eller nåt annat.
Citera
2019-09-12, 21:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Hur länge stod de kvar menade du?

/Johan

Längre än resten av byggnaden - fast de förstås borde förstörts först i en cd..
Citera
2019-09-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ja det förstår jag i sånt fall eftersom inga byggnader ens i närheten så höga har någonsin tidigare rasat av vare sig brand, cd eller nåt annat.

Empirin ifråga finns framför oss i form av husen. Därmed anser jag att det är rimligt att kunna ge en detaljerad och begriplig förklaring över exakt hur de kollapsade och varför de kollapsade som de gjorde. Som alltså stämmer överens med grundläggande fysikaliska lagar.

Går inte detta så måste man testa andra hypoteser och se om de håller.

/Johan
Citera
2019-09-12, 21:42
Medlem
Citat:
Längre än resten av byggnaden - fast de förstås borde förstörts först i en cd..

Hur mycket längre anser du att EN DEL AV kärnpelarna stod kvar? Dvs innan de föll ihop totalt.

Var det i en minut?

Var det i närmare tio sekunder?

Ett par sekunder?

/Johan
Citera
2019-09-12, 22:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Empirin ifråga finns framför oss i form av husen. Därmed anser jag att det är rimligt att kunna ge en detaljerad och begriplig förklaring över exakt hur de kollapsade och varför de kollapsade som de gjorde. Som alltså stämmer överens med grundläggande fysikaliska lagar.

Går inte detta så måste man testa andra hypoteser och se om de håller.

/Johan

Jag förstår ingenting av ditt resonemang..?
I förra inlägget påstod du att du fick problem när du sökte empiriska iakttagelser som bekräftar 9/11 - nu skriver du att 9/11 utgör empirin.. Har du helt missförstått vad empiriska iakttagelser är?
Citera
2019-09-12, 22:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Hur mycket längre anser du att EN DEL AV kärnpelarna stod kvar? Dvs innan de föll ihop totalt.

Var det i en minut?

Var det i närmare tio sekunder?

Ett par sekunder?

/Johan
Ett par sekunder längre än resten av byggnaden - vilket förstås är evigheter längre än det som skulle sprängts först i en cd. Det är som en baklänges-cd...
Citera
2019-09-12, 22:13
Medlem
Iris-Ts avatar
Citat:
Hur långt ned och upp i byggnaden från de våningsplan där planet exploderade tänker du dig att bränder och värme färdades. Med andra ord hur mycket av stålkonstruktionen tänker du blev uppvärmd och försvagad?
Jag tänker att det finns en jättelång tråd om WTC 1 och 2 som är full med upprepningar om information hur och varför, sida upp och sida ner som du kan läsa och ev diskutera det där för här diskuterar vi WTC 7 och egentligen bara Leroys rapport så även mitt inlägg var hyfsat OT.
Citat:
Naturligtvis behöver du inte ange några exakta uppskattningar här. Men jag vill påpeka att byggnaderna kollapsade i stort sett hela vägen ned till backen.
Tack.

Och jag vill påpeka att dom inte alls gjorde det, noll av tre faktiskt. Men om du ändå vill hävda det tycker jag att du ska visa en film eller i alla fall lite bilder där kollapsen skett ända ner i backen. Men gör det gärna i den andra tråden om du vill att det ska stå kvar så man hinner läsa.
Citera
2019-09-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ingen av scenarierna medger att skiten faller med den hastighet de gjorde.
Jaså, har du räknat på det eller är det bara något du tycker?

Citat:
Något jävla motstånd får man väl ändå tänka sig borde uppkomma under fallet nedåt?
Ja, men så länge den fallande massan övervinner motståndet kommer fallet fortgå

Citat:
Rörelseenergi avgår ju nämligen när byggnaden krossas och det tillförs ingen massa under fallet.
Varje krossat våningsplan tillför massa till den totala fallande massan. Vissa delar flyger åt sidorna, men den fallande massan är ändå långt mer än vad varje våningsplan kan stå emot och därför fortgår raset.
Som du själv skriver samlas krossade byggnadsdelar på varandra i rörelsen nedåt:
Citat:
Vad som händer då är att de 70 våningarna börjar krossas en efter en uppifrån. Samtidigt som de 25 våningarna krossas en efter en nedifrån. De krossas till mindre delar där vissa flyger av byggnaderna åt sidorna medan andra byggnadsdelar samlas på varandra i rörelsen nedåt.
Citera
2019-09-12, 22:28
Medlem
Lägger svaret i rätt tråd om du vill fortsätta resonemanget.

Citat:
Ingen av scenarierna medger att skiten faller med den hastighet de gjorde.
Jaså, har du räknat på det eller är det bara något du tycker?

Citat:
Något jävla motstånd får man väl ändå tänka sig borde uppkomma under fallet nedåt?
Ja, men så länge den fallande massan övervinner motståndet kommer fallet fortgå

Citat:
Rörelseenergi avgår ju nämligen när byggnaden krossas och det tillförs ingen massa under fallet.
Varje krossat våningsplan tillför massa till den totala fallande massan. Vissa delar flyger åt sidorna, men den fallande massan är ändå långt mer än vad varje våningsplan kan stå emot och därför fortgår raset.
Som du själv skriver samlas krossade byggnadsdelar på varandra i rörelsen nedåt:
Citat:
Vad som händer då är att de 70 våningarna börjar krossas en efter en uppifrån. Samtidigt som de 25 våningarna krossas en efter en nedifrån. De krossas till mindre delar där vissa flyger av byggnaderna åt sidorna medan andra byggnadsdelar samlas på varandra i rörelsen nedåt.
Citera
2019-09-13, 14:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iris-T
Nej jag menar misslyckas med att bevisa något av sina påståenden.
Menar du att det faktum att ansvariga i ilfart förstörde både brottsplats och nästan alla bevis INNAN en forensisk brandteknisk utredning tillsattes, inte är bevisat?

Citat:
Indicier, gissningslekar eller rent hittepå är inget och kommer aldrig vara bevis.
Om så, vems fel är det att allmänheten och kritiker av den officiella storyn måste gå på ”indicier och gissningslekar”, menar du?

Citat:
Dessa (du) förstår inte att värme får molekyler att röra sig snabbare och kyla får dom att röra sig långsammare.
Citera var jag visar att jag inte förstår det.

Citat:
Om man utsätter stål för hög värme så tappar stålet sin bärkraft, det sväller och blir mjukt.
Definiera ”hög värme” i det här specifika fallet.

Citat:
Om då stål råkar utgöra själva stommen i en skyskrapa som brinner i flera timmar utan att någon är där och släcker så kan en normal funtad person räkna ut vad som kommer hända tillslut.
Flera timmar i hela skyskrapan? På samma ställe?

Citat:
Jag är inget vidare fan av MSM ska du veta men jag kan garantera att även dom har gränser för hur lågbegåvad man får vara för att jobba där.
Har dom? Hur vet du det?

Citat:
Jag skiter i NIST och deras simulering, andra får gärna använda sig av den som argumentation men jag bryr mig inte. Den och "Dr" Leroy's skit behövs alltså inte för att förstå när det handlar om en så pass enkel sak som värme och stål + massa och gravitation = kollaps.
Så, att en i princip enig mänsklighet tycker att det ”ser ut som en typisk CD” är således irrelevant i sammanhanget?

Citat:
Stålet som utgjorde den bärande strukturen i den så kallade ståltubskonstruktion som WTC 7 var konstruerad efter https://en.m.wikipedia.org/wiki/Steel_frame svällde och blev mjukt av den värme som uppstod av den eldsvåda som bröt ut efter det norra tornet kollapsat precis intill. Byggnaden kollapsade då tillslut av sin egen tyngd rakt nedåt och det av samma anledning som jorden är rund, alltså gravitationen.
Är det det här du menar är gedigna ”fysikkunskaper”?

Citat:
Inga sprängmedel
Ingen nanotermit
Hur vet Du det?

Citat:
Ingen magi eller hokus pokus
Inga nedgrävda atombomber
Inga laserkanoner från rymden
Ingen kvantfysik utan helt enligt dom grundläggande fysiska lagarna.
Var någonstans har jag ens antytt att något av det här skulle förklara kollapsen av WTC 7?
Citera
2019-09-14, 10:06
Avslutad
Tänkte på en sak.. Det talades om att folk hade ringt från sina mobiltelefoner och kommit fram från planen?

Teknologin fanns väl inte riktigt där än via GSM-nätet att det var möjligt eller? Använde dom flygplan-telefon? Eller vaktade terroristerna dessa telefoner på själva flygplanet? Ett gäng frågor
Senast redigerad av Gosif 2019-09-14 kl. 10:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in