Mina tips för bättre studieteknik, för att förbättra dina studieresultat och leva ett bättre liv i allmänhet:
(utan rangordning)
* Skapa rutiner. Gör veckoscheman över vilka tider och vart du ska sitta och plugga. T.ex. att alltid gå upp en viss tid och sova en viss tid, oavsett vad du ska göra. Börja t.ex. morgonen med en promenad (ge kroppen solljus/d-vitaminer) och en bra frukost. Och börja genast att plugga efter det.
* Sätt upp kortsiktiga delmål och långsiktiga större mål. Det finns inga misslyckanden, bara lärdomar. Saker tar tid att lära sig. Du lärde dig gå och prata när du var liten, det tog flera år. Trots att det var svårt och du ramlade många gånger så gav du aldrig upp.
* Plugga 45-75 min och ta sedan 5-15 min paus. Ta en promenad ute och ge din hjärna frisk luft.
* Läs en bok om sömn, träning och mat. Följ de goda råden i den boken. Det är ganska uppenbart vad man bör och inte bör äta. Drick vatten eller kaffe, inte alkohol. Träna 2-5 ggr veckan. Sov 7-8 timmar per natt (eller mer om du är tonåring). Skapa rutiner och scheman för sömn, träning och mat.
* Hitta en studiekompis. På så sätt stöttar och pushar ni varandra. Ingen vill vara den som sviker.
* Läs dina anteckningar eller något viktigt under 5-15 min före du ska sova. Undersökningar har visat att sånt vi gör/läser strax före vi somnar också fastnar. Under sömnperioden bearbetar och förstärker hjärnan ny information. Genom att plugga några minuter innan sängdags så är chanserna goda att vi kommer ihåg det vi läst.
* Testa dig själv. Konstruera egna prov och svara på frågorna. Använd hjälpmedel, t.ex. Quizlet, Glosor.eu osv. Gör gamla prov och tentor. Gamla prov och tentor är allmän handling. Kräv att din lärare ska lämna ut de 2-3 senaste proven/tentorna, han/hon måste göra det. Hota med JO-anmälan annars!
* Anteckna för hand. Forskning har visat att vi på ett säkrare sätt behåller information om vi skriver för hand snarare än att vi för anteckningar på datorn/telefon/ipad. Anteckningar på datorn kan dock med fördel skrivas om för hand för att hjälpa minnet på traven.
* Läs högt för dig själv. Du är inte konstig om du pratar med dig själv, du är smart. Spela kanske in när du läser viktiga stycken och lyssna sedan på dig själv när du tränar eller tar promenader.
* Belöna dig själv med något när du känner dig nöjd. Kanske en kaffe, ett par nya byxor, en Snickers eller gå på bio?
* Ta bort störande element när du pluggar. Sätt telefonen på ljudlös och stoppa undan den. Ha inte Facebook uppe eller andra saker som kan störa dig. Visst, tycker du om att lyssna på musik när du pluggar så gör det.
* Plugga när du är utvilad. Börja dagen direkt med att plugga! Men bara om du sovit tillräckligt och bra. Glöm inte frukosten, kanske morgonpromenad och dusch. Skapa en rutin.
* Läs annat än din kurslitteratur. Läs kanske en bok om träning, deckare, mental träning, retorik, poker, sex, psykologi eller något annat som inte har något med det du studerar. Att läsa mycket förbättrar ditt ordförråd. Vill du inte läsa kan du lyssna på ljudböcker.
* Korsträning är bra. Lös Sudoku, korsord, Rubiks kub, spela schack, WordFeud/Betapet, frågesport. Du tränar din hjärna.
* Börja med meditation och/eller yoga. Meditation och yoga kan du göra hemma 5-15 min varje dag. Läs en bok och sök efter övningar på Youtube. Det är inte svårt.
* Ät vitamintillskott. B-vitamin, D-vitamin, järn, magnesium, multivitaminer osv är bra. Det skadar inte. Gå till en läkare och be dem ta blodprover. Järnbrist gör att du lätt blir trött. Det är ganska vanligt bland tjejer/kvinnor som har mens. Jag fick järnbrist trots att jag är en äldre man.
* Förbättra ditt ordförråd. Lär dig några nya svåra ord varje dag. Skriv upp svåra ord du stöter på i din vardag och slå upp dem i en ordbok, synonymer.se eller doon.se. Ett rikt ordförråd kommer att hjälpa dig i dina framtida studier. Du kommer att ha lättare att förstå avancerade texter och lösa problem. Du kommer lättare att förstå dina lärare och kurskamrater i avancerade diskussioner.
* Gör dig av med energitjuvar. Negativa människor ska du inte umgås med. Omge dig med positiva människor och vänner. Samla på dem. Vi presterar och mår bättre om vi umgås med många positiva människor.
* Skriv dagbok för att hålla koll på dina delmål och scheman. Att skriva dagbok är också en form av mental träning. Det förbättrar din kreativitet och stärker självkänslan. Det blir lättare att sortera tankar och idéer. Skriv helst med penna och papper.
* Du kan inte påverka det som varit, men du kan själv påverka det som kommer att hända imorgon, nästa vecka, nästa månad och nästa år. Tänk positivt. Tänk framåt.
* Bli en doer. Skriv "att-göra-lista" i din telefon. Beta av saker så fort du har tid. Att ha saker ogjort påverkar hur du mår. Känslan av att ha gjort det man skulle göra är obeskrivligt skön. Du vet säkert hur det känns att ha disken ogjord. Diska genast och du mår bättre!
* Det viktigaste är att få studiestunden gjord. Andra har klarat det du försöker göra och du är inte sämre än någon annan. JUST DO IT! Du är själv ansvarig för dina studieresultat. Det krävs inte speciellt mycket för att få snabba resultat. Sen är det upp till dig hur mycket bättre resultat du vill ha.
* Glöm inte att leva också. Skaffa andra intressen och vänner. Ha kul! Chatta, gå ut, festa, umgås osv osv. Är du ung måste du också få vara ung. Är du som läser detta 13-25 år har du förmodligen större delen av ditt liv i din mobiltelefon. Gör dig inte av med ditt liv, men du kanske måste begränsa användandet av mobiltelefonen. Ta en mobilfri dag per vecka, det kommer att kännas väldigt bra efter några gånger.
Alla mina tips kanske inte fungerar för alla. Du känner dig bäst själv. Det kanske inte går att genomföra alla saker på en gång. Skriv upp de tips du vill jobba med. Skriv dem på lappar som du sätter upp på strategiska platser i hemmet. Skriv ner dem i "Anteckningar" i din telefon. Ta upp telefonen ibland och läs tipsen. Det kommer att hjälpa dig att leva efter dem också. Typ som nyårslöften. Repetition är bra.
Jag kan berätta en historia om en flicka som gick ut 7'an sommaren 2019 och hennes pappa gav henne några av ovanstående småtips på hur hon skulle förbättra skolresultaten. De fick betyg i 14 olika ämnen i terminsbetygen i december 2019. I sex ämnen hade flickan höjt betygen med ett steg och ett ämne hade hon höjt två steg (kemi). Inget sänkt betyg i något ämne. Nu har hon satt som mål att höja betygen tre steg till nästa termin och fortsätta höja betygen 1-3 steg varje termin tills hon går ut 9'an. Det var dom kortsiktiga målen. Ett längre mål var att komma in på Naturvetenskapliga programmet på gymnasiet och efter det läkarlinjen på Universitetet. Pappan har lovat henne en jordenruntresa när hon går ut gymnasiet med toppbetyg.
Hon hade inte dåliga betyg innan, de var strax över medel. Men nu är de klart över medel. MVG i allt är målet. Hon kommer att klara det i alla ämnen utom möjligen två eller tre.
Pappan är jag, flickan är min dotter.