2015-08-01, 02:39
Medlem
Dentistlakares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8411143
Jag har köpt boken Plugga smart och lär dig mer av Björn Liljeqvist... Finns det någon annan bok för studieteknik? Jag köper helst böcker.

Inte en bok, men en videoserie: Studieteknik av studievägledaren Ingmar Andersson
Citera
2015-08-01, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dentistlakare
Inte en bok, men en videoserie: Studieteknik av studievägledaren Ingmar Andersson
Tackar, ska kolla in den.
Citera
2015-08-01, 17:27
Medlem
Citat:
Kollade alla avsnitt, ska man dra ut allt vettigt i ett som Ingemar nämnde så var det att anteckna?
Plugga smart och lär dig mer har 170~ sidor så jag hoppas verkligen på att det inte är samma sak där.
Citera
2015-08-01, 22:04
Medlem
Dentistlakares avatar
Citat:
Kollade alla avsnitt, ska man dra ut allt vettigt i ett som Ingemar nämnde så var det att anteckna?
Plugga smart och lär dig mer har 170~ sidor så jag hoppas verkligen på att det inte är samma sak där.

Det är det. Han går igenom flera bra saker fast om dom var uppenbara för dig redan låter det som du redan har studieteknik; har jag inget material jag kan hjälpa dig med!
Citera
2015-08-02, 20:33
Medlem
Citat:
Det är det. Han går igenom flera bra saker fast om dom var uppenbara för dig redan låter det som du redan har studieteknik; har jag inget material jag kan hjälpa dig med!
Det enda som finns till studieteknik är att anteckna på universitetsnivå? Det måste ju finnas någon annan effektiv studieteknik som funkar på alla topputbildningarna som man tar till sig.
Citera
2015-08-03, 03:17
Medlem
Dentistlakares avatar
Citat:
Det enda som finns till studieteknik är att anteckna på universitetsnivå? Det måste ju finnas någon annan effektiv studieteknik som funkar på alla topputbildningarna som man tar till sig.

Vet tyvärr inget mer man tar gärna emot tips själv! Något som kanske kan vara av intresse är minnesträning; böckerna av Mattias Ribbing. Fast har själv inte testat det så vet inte hur bra det kan vara.
Citera
2015-09-23, 22:20
Medlem
GunsAndHorsess avatar
A i alla ämnen av utländska killen, man kan tillämpa vissa grejer på universitetsnivå också.
Citera
2015-10-03, 21:43
Medlem
smellyproofs avatar
Har märkt att jag kan sitta en hel dag med att plugga lite, se något klipp på youtube, plugga lite, kolla porr, plugga lite osv osv. Känns som det vore mycket effektivare att lägga undan lite tid varje dag åt studierna för de håller inte i längden känner jag. Fan inte det lättaste att bli disciplinerad men antar att det krävs när man blir lite vuxnare.
Citera
2016-01-29, 11:48
Medlem
Har en fråga som både gäller studieteknik och inte studieteknik.

Jag har all kurslitteratur som krävs för att klara kurserna, men jag är osäker på om jag bara ska plöja igenom all litteratur tills jag lärt mig innehållet eller ska jag sammanfatta litteraturen?. Vad hade ni gjort?
Citera
2016-01-29, 12:04
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater

Jag har all kurslitteratur som krävs för att klara kurserna, men jag är osäker på om jag bara ska plöja igenom all litteratur tills jag lärt mig innehållet eller ska jag sammanfatta litteraturen?. Vad hade ni gjort?

Gör studiefrågor.
Citera
2016-01-29, 12:07
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater

Läs igenom allt översiktligt en gång. Ta ut alla begrepp som kan vara relevanta och lägg i Word. Kolla gamla tentor efter ännu fler begrepp och liknande och skriv upp dem också. Allt detta kan du med fördel göra innan föreläsningen.

Efter föreläsningen går du igenom all litteratur lite mer noga och skriver samtidigt upp definitionerna av alla begrepp du tagit ut. Då får du allt som kan vara relevant samlat, och det blir lättare att plugga.
Citera
2016-10-23, 12:46
Medlem
Sofishticateds avatar
Kan någon tipsa om någon bra bok om studieteknik som riktar in sig på matte och fysik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in