2009-12-29, 20:07
Medlem
sarkes avatar
föreslår att du skriver upp alla huvudrubriker/underrubriker och gör punktsammanfattningar på dessa. Brukar fungera bra för mig. Men studieteknik handlar mycket om att hitta sitt eget sätt.
Citera
2009-12-29, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sarke
föreslår att du skriver upp alla huvudrubriker/underrubriker och gör punktsammanfattningar på dessa. Brukar fungera bra för mig. Men studieteknik handlar mycket om att hitta sitt eget sätt.

Jo, men så gjorde jag också igår och fungerade ganska bra. Kommer till och med ihåg allt vad jag har läst igår, beror nog på att jag också har skrivit samtidigt som förstärker minnet. Men det jag undrar är: missar man inte en massa viktiga detaljer då? Om man satsar på ett MVG på ett prov fungerar det då att skriva sammanfattningar eller måste man kunna allt i detalj( korvstoppning)? Har en känsla av att de svårare uppgifter kräver att man måste kunna allt detaljerat. :/
Citera
2009-12-29, 20:29
Medlem
HoldenCaufields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Jo, men så gjorde jag också igår och fungerade ganska bra. Kommer till och med ihåg allt vad jag har läst igår, beror nog på att jag också har skrivit samtidigt som förstärker minnet. Men det jag undrar är: missar man inte en massa viktiga detaljer då? Om man satsar på ett MVG på ett prov fungerar det då att skriva sammanfattningar eller måste man kunna allt i detalj( korvstoppning)? Har en känsla av att de svårare uppgifter kräver att man måste kunna allt detaljerat. :/

Du måste vara mer realistisk. Det är bra att vara amibitös, men börja inte tänja på gränserna för mycket. Du kanske inte är tillräckligt begåvad helt enkelt?

Känner flera som på ex. gymnasienivå läste igenom kapitlet i fråga en gång kvällen/rasten innan prov, och spikade det hur lätt som helst (handlade inte om djur och hälsa A). Man ska inte läsa tills ögonen blöder.
Senast redigerad av HoldenCaufield 2009-12-29 kl. 20:35.
Citera
2009-12-29, 20:49
Medlem
Civilsnutens avatar
Detaljfrågor brukar oftast vara G och i viss mån VG. För MVG brukar det oftast kräva lite förståelse och egna resonemang.
Citera
2009-12-29, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilsnuten
Detaljfrågor brukar oftast vara G och i viss mån VG. För MVG brukar det oftast kräva lite förståelse och egna resonemang.

Stämmer så länge man går gymnasiet. I högskolan däremot är det skillnad. Där krävs alltid förståelse för att klara kurserna.
Citera
2009-12-29, 20:53
Medlem
Civilsnutens avatar
Ja, detta gäller gymnasiet. Tänkte att TS gick på gymnasiet då han verkar vara född 1991.
Citera
2009-12-29, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HoldenCaufield
Du måste vara mer realistisk. Det är bra att vara amibitös, men börja inte tänja på gränserna för mycket. Du kanske inte är tillräckligt begåvad helt enkelt?

Känner flera som på ex. gymnasienivå läste igenom kapitlet i fråga en gång kvällen/rasten innan prov, och spikade det hur lätt som helst (handlade inte om djur och hälsa A). Man ska inte läsa tills ögonen blöder.

Vad menar du med att jag inte är begåvad? Man måste inte vara begåvad för att minnas allting.
Citera
2009-12-29, 21:05
Medlem
Civilsnutens avatar
Citat:
Vad menar du med att jag inte är begåvad? Man måste inte vara begåvad för att minnas allting.

För att minnas allting gäller det att ha ett bra minne.
För att lära sig allting gäller det att vara begåvad.

Finns en viss skillnad.
Citera
2009-12-29, 21:06
Bannlyst
Citat:

Jo, jag håller med. Resonemang och förståelse är väldigt viktigt. Det har jag inte problem med, så man ska egentligen sträva efter att förstå så bra som möjligt? Är det inte så att ju mer man förstår desto längre minns man?
Citera
2009-12-29, 21:07
Bannlyst
Citat:
För att minnas allting gäller det att ha ett bra minne.
För att lära sig allting gäller det att vara begåvad.

Finns en viss skillnad.

Jag anser mig ha ett bra minne. Har man intesset för att lära sig allting och har någorlunda bra minne så kan man alltså bli begåvad?
Citera
2009-12-29, 21:07
Medlem
Civilsnutens avatar
Citat:
Jo, jag håller med. Resonemang och förståelse är väldigt viktigt. Det har jag inte problem med, så man ska egentligen sträva efter att förstå så bra som möjligt? Är det inte så att ju mer man förstår desto längre minns man?

Precis.
Citera
2009-12-29, 21:11
Bannlyst
Citat:
Precis.

Okej, det kan förklara varför jag minns hela kapitlet om optiken som jag pluggade på hela igår. Jag försökte verkligen förstå allting i kapitlet och gjorde det tillslut och minns nästan allt. Måste bara repetera lite.. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in