2019-09-11, 16:41
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Tackar för tipset angående Montblancen.
Körde idag med Lagerfeld Classic, utomhus arbete och skjorta. Tyckte det var en angelägen upplevelse.

Du menar angenäm upplevelse? Jag äger inget från Lagerfeld men jag har hört att Bois de Vetiver ska vara en bra doft.
Citera
2019-09-12, 22:20
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Tackar för tipset angående Montblancen.
Körde idag med Lagerfeld Classic, utomhus arbete och skjorta. Tyckte det var en angelägen upplevelse.

Edit: Blir nog att köpa Joopen i första hand ändå, den verkar så extrem att den måste jag ha. Montblancen verkar vettigare, men det är ju inte lika kul

Jag vet inte vad du har för smak, men jag blindköpte Joop! och tyckte den var riktigt vidrig. Sålde den snabbt.

Angående Dior Sauvage som varit uppe för diskussion de senaste sidorna, så tycker jag själv att den är mer angenäm på någon som inte dränkt in sig själv med den med typ 8 sprut och fyller hela tunnelbanevagnen med doften. Var någon på gymmet häromdagen som bar den och som bara kändes när man gick nära förbi och luktade riktigt angenämt.

Kanske bättre med 1-2 sprut och fylla på under dagen än 7-8 sprut och kännas på 20 meters avstånd.

Sen så tycker jag att Luna Rossa Carbon är bättre doftmässigt.
Citera
2019-09-12, 22:43
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Någon som vet om Escada Magnetism For Men fortfarande finns att få tag på? Om inte, finns det någon som luktar i stort sett likadant?

Laura Biagiotti Tempore Uomo är en annan parfym jag letat länge efter. Finns det någon likvärdig?

Svar på min egen fråga som jag ställde för ett bra tag sen.

Jag var in på Rituals idag och luktade lite på deras grejer. Upptäckte att deras damparfym kallad D'orient luktar i stort sett exakt som Escada Magnetism For Men. https://www.rituals.com/sv-se/eau-dorient-1104069.html?source=search&showbacklink=false#q=d' orient&lang=sv_SE&start=1

Jag sket i att den är för damer och köpte den på direkten. Den luktar så sjukt gott! Riktigt dryg också så det räcker med ett sprut på halsen eller handlederna (helst inte både och skulle jag tro, då man lär känna doften om man står 5 meter bort från den som använder den)

Finns i både 50ml och 10ml också.
Citera
2019-09-14, 10:55
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Då blev det en ny beställning:
Aramis - Havana
Montblanc - Individuel
Lalique - White
Davidoff - Zino

Har prov på Creed Santal, därav Montblancen. Joopen får vänta någon månad. Om den luktar hemskt, så kanske jag även köper en sådan till julklapp till någon närstående. :P

Blir sedan en tur till Bodyshop för att köpa deras Vanillia och Brithish Rose EDT, har somsagt inget emot kärring dofter och tycker det är rätt skoj att blanda (cocos + vanilj = mumma!).

Igår så körde jag med Penhaligon's The Tragedy Of Lord George (prov), tyckte den var riktigt trevlig. Kan tänkte mig köpa en sådan någongång framöver.
Citera
2019-09-14, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Du menar angenäm upplevelse? Jag äger inget från Lagerfeld men jag har hört att Bois de Vetiver ska vara en bra doft.
Tackar för tipset.
Har svårt att avgöra vad Lagerfeld Classic egentligen luktar, men den är rätt så punchig i framtoningen. Ingen doft som ligger lugnt i bakgrunden, utan den framhäver sig på ett tydligt sätt.
Citera
2019-09-14, 11:19
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Angående Dior Sauvage som varit uppe för diskussion de senaste sidorna, så tycker jag själv att den är mer angenäm på någon som inte dränkt in sig själv med den med typ 8 sprut och fyller hela tunnelbanevagnen med doften. Var någon på gymmet häromdagen som bar den och som bara kändes när man gick nära förbi och luktade riktigt angenämt.

Kanske bättre med 1-2 sprut och fylla på under dagen än 7-8 sprut och kännas på 20 meters avstånd.

Sen så tycker jag att Luna Rossa Carbon är bättre doftmässigt.

Ingen parfym luktar gott om den översprayas. Jag sprayar aldrig mer än 3 gånger och det funkar utmärkt. Parfym ska upptäckas, inte påtvingas på andra.

Luna Rossa Carbon är helt klart en bättre doft alla dagar i veckan. Använder den mycket mer än Sauvage.
Senast redigerad av Prayuth 2019-09-14 kl. 11:23.
Citera
2019-09-14, 11:22
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Då blev det en ny beställning:
Aramis - Havana
Montblanc - Individuel
Lalique - White
Davidoff - Zino

Återkom gärna om vad du tyckte om Montblanc. Jag äger också Havanna. En varm ganska retro tobaksdoft som funkar bra under höst/vinter. Inte någon favorit hos mig men den har en tydlig karaktär. Helt klart maskulin.
Citera
2019-09-14, 11:58
Medlem
Citat:
Återkom gärna om vad du tyckte om Montblanc. Jag äger också Havanna. En varm ganska retro tobaksdoft som funkar bra under höst/vinter. Inte någon favorit hos mig men den har en tydlig karaktär. Helt klart maskulin.

Absolut, skall jag göra. Får beställningen om ett par dagar.

I håret använder jag ibland Truefitt & Hill C.A.R Cream, den luktar rätt så päcklig ur flaskan men fin fint i håret. Doften skall vara liljekonvalj. Lavender tycker jag även om.

Har ni några tips om parfymer / rena dofter som luktar liljekonvalj samt lavander?
Citera
2019-09-16, 13:27
Medlem
Bendriks avatar
Citat:

Jag har också Havana. Den är ju lite motsägelsefull i att den är ganska maskulin och kryddig men rekommenderas som en doft för varmare väder. Den är inte dum alls, tycker inte den är så retro som vissa säger, åtminstone inte så svårburen.

Citat:
Absolut, skall jag göra. Får beställningen om ett par dagar.

I håret använder jag ibland Truefitt & Hill C.A.R Cream, den luktar rätt så päcklig ur flaskan men fin fint i håret. Doften skall vara liljekonvalj. Lavender tycker jag även om.

Har ni några tips om parfymer / rena dofter som luktar liljekonvalj samt lavander?

Aqua Universalis från MFK är fin som liljekonvaljdoft. Lavendel finns nästan för många för att ens börja nämna. Om du vill starta långt bak i tiden kan du spana in Caron Pour un Homme.
Citera
2019-09-16, 16:30
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendrik
Jag har också Havana. Den är ju lite motsägelsefull i att den är ganska maskulin och kryddig men rekommenderas som en doft för varmare väder. Den är inte dum alls, tycker inte den är så retro som vissa säger, åtminstone inte så svårburen.

Jag skulle inte använda Havanna en solig sommardag. Det kanske går att använda den på sommarkvällar/nätter men det finns så många bättre alternativ. Att en doft är retro är inte samma sak som att den är svårburen, iallafall så som jag ser det. Parfym får såklart användas såsom användaren finner bäst och vad som passar till vad har alla en egen uppfattning kring.
Citera
2019-09-17, 16:22
Medlem
Bendriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Svar på min egen fråga som jag ställde för ett bra tag sen.

Jag var in på Rituals idag och luktade lite på deras grejer. Upptäckte att deras damparfym kallad D'orient luktar i stort sett exakt som Escada Magnetism For Men. https://www.rituals.com/sv-se/eau-dorient-1104069.html?source=search&showbacklink=false#q=d' orient&lang=sv_SE&start=1

Jag sket i att den är för damer och köpte den på direkten. Den luktar så sjukt gott! Riktigt dryg också så det räcker med ett sprut på halsen eller handlederna (helst inte både och skulle jag tro, då man lär känna doften om man står 5 meter bort från den som använder den)

Finns i både 50ml och 10ml också.

Jag blev så nyfiken så att jag var tvungen att testa denna. Inte för att jag prövat Magnetism, men jag har hört så mycket gott om den. Inte heller har jag testat Rituals annat än som olika produkter på hotell. Den var faktiskt överraskande fin. Alltmedan tiden gick försökte jag bestämma mig för om jag vill dofta på det sättet eller om jag vill lukta på någon annan med denna, till exempel min fru. Jag tror att jag ska köpa en tia åt henne att testa. Riktigt fin, men kanske något söt för min del. Tack för tipset dock!

Citat:
Jag skulle inte använda Havanna en solig sommardag. Det kanske går att använda den på sommarkvällar/nätter men det finns så många bättre alternativ. Att en doft är retro är inte samma sak som att den är svårburen, iallafall så som jag ser det. Parfym får såklart användas såsom användaren finner bäst och vad som passar till vad har alla en egen uppfattning kring.

Det går faktiskt bättre än man kan tro. Eftermiddag/kväll på sommaren, grillen tänd och en rom i glaset. Inte alls tokig.

För min del är många retrodofter svårburna. Men det beror på laddningen i retro. Gammaldags och daterad eller tidlös och klassisk. AdP Colonia är citrusfräsch och lite kryddig, klassisk doft som inte blir tidsdaterad efter "morfar", i min bok. Jag har svårare för när de blir tyngre på till exempel ekmossa och associationerna går till de äldre män man stött på som bar dem förr. Nu kanske jag trampar på några tår men Guerlains Vetiver luktar gammal vind för mig och blir därmed svår att bära. Men visst, alla är olika och alla får göra som man vill. Det torde vara underförstått.

EDIT: stavning
Senast redigerad av Bendrik 2019-09-17 kl. 16:27.
Citera
2019-09-17, 17:07
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendrik
För min del är många retrodofter svårburna. Men det beror på laddningen i retro. Gammaldags och daterad eller tidlös och klassisk. AdP Colonia är citrusfräsch och lite kryddig, klassisk doft som inte blir tidsdaterad efter "morfar", i min bok. Jag har svårare för när de blir tyngre på till exempel ekmossa och associationerna går till de äldre män man stött på som bar dem förr. Nu kanske jag trampar på några tår men Guerlains Vetiver luktar gammal vind för mig och blir därmed svår att bära. Men visst, alla är olika och alla får göra som man vill. Det torde vara underförstått.

Jag äger Vetiver från Guerlain och för mig är den lite gammaldags men fortfarande värd att använda. Jag tänker på bankirer eller advokater i kontor med mörka ekmöbler när jag sniffar på den. Helt klart en professionell arbetsdoft. Vill man ha en lite mer modern tagning på vetiver skulle nog Tom Fords Grey Vetiver funka bra.

Bra tagning på Guerlain Vetiver.
https://www.youtube.com/watch?v=P17IgZe9ABs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in