Citat:
Ursprungligen postat av
Jagozar
Svar på min egen fråga som jag ställde för ett bra tag sen.
Jag var in på Rituals idag och luktade lite på deras grejer. Upptäckte att deras damparfym kallad D'orient luktar i stort sett exakt som Escada Magnetism For Men. https://www.rituals.com/sv-se/eau-dorient-1104069.html?source=search&showbacklink=false#q=d' orient&lang=sv_SE&start=1
Jag sket i att den är för damer och köpte den på direkten. Den luktar så sjukt gott! Riktigt dryg också så det räcker med ett sprut på halsen eller handlederna (helst inte både och skulle jag tro, då man lär känna doften om man står 5 meter bort från den som använder den)
Finns i både 50ml och 10ml också.
Jag blev så nyfiken så att jag var tvungen att testa denna. Inte för att jag prövat Magnetism, men jag har hört så mycket gott om den. Inte heller har jag testat Rituals annat än som olika produkter på hotell. Den var faktiskt överraskande fin. Alltmedan tiden gick försökte jag bestämma mig för om jag vill dofta på det sättet eller om jag vill lukta på någon annan med denna, till exempel min fru. Jag tror att jag ska köpa en tia åt henne att testa. Riktigt fin, men kanske något söt för min del. Tack för tipset dock!
Citat:
Ursprungligen postat av
Prayuth
Jag skulle inte använda Havanna en solig sommardag. Det kanske går att använda den på sommarkvällar/nätter men det finns så många bättre alternativ. Att en doft är retro är inte samma sak som att den är svårburen, iallafall så som jag ser det. Parfym får såklart användas såsom användaren finner bäst och vad som passar till vad har alla en egen uppfattning kring.
Det går faktiskt bättre än man kan tro. Eftermiddag/kväll på sommaren, grillen tänd och en rom i glaset. Inte alls tokig.
För min del är många retrodofter svårburna. Men det beror på laddningen i retro. Gammaldags och daterad eller tidlös och klassisk. AdP Colonia är citrusfräsch och lite kryddig, klassisk doft som inte blir tidsdaterad efter "morfar", i min bok. Jag har svårare för när de blir tyngre på till exempel ekmossa och associationerna går till de äldre män man stött på som bar dem förr. Nu kanske jag trampar på några tår men Guerlains Vetiver luktar gammal vind för mig och blir därmed svår att bära. Men visst, alla är olika och alla får göra som man vill. Det torde vara underförstått.
EDIT: stavning