2019-09-11, 22:17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror knappast att laddenhet och eldrör kan kopplas ifrån. Däremot är knappast något jättejobb att byta lastbil vid tillverkning/modifiering.
...
Förtydligande: Jag menade inte att man skulle plocka loss kanonen under strid, bara att det skulle kunna vara vettigt att i fält kunna byta fordon vid någon haveri.

Och bilen på säljbilden i din länk ser ut att ha en vanlig hytt, är det bara en annonsmiss eller var sitter besättningen (3 personer om jag minns rätt)?
Citera
2019-09-11, 22:20
Medlem
Citat:
Det finns inga FH77B kvar att bygga om i princip. FM köpte 50 st på 90 talet.
Orsaken till att man kannibaliserade dessa var att tjäna några kr, vilket var fullständigt hål i huvudet.
Allt måste nytillverkas om fler pjäser skall fram.

Man har nog dock tillverkat fler eldrör än pjäser, samt att jag med FH77-delar även menade FH77A.
Citera
2019-09-11, 22:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Man har nog dock tillverkat fler eldrör än pjäser, samt att jag med FH77-delar även menade FH77A.
Eldrör måste bytas efter ett tag.
FH77A har kilmekanism, snabbare men lite otätare. FH77B, C har skruvmekanism.
Finns inget att skrota, måste byggas nytt.
Citera
2019-09-11, 22:26
Medlem
Citat:
Eldrör måste bytas efter ett tag.
FH77A har kilmekanism, snabbare men lite otätare. FH77B, C har skruvmekanism.
Finns inget att skrota, måste byggas nytt.

Hm?
Citera
2019-09-11, 22:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Förtydligande: Jag menade inte att man skulle plocka loss kanonen under strid, bara att det skulle kunna vara vettigt att i fält kunna byta fordon vid någon haveri.

Och bilen på säljbilden i din länk ser ut att ha en vanlig hytt, är det bara en annonsmiss eller var sitter besättningen (3 personer om jag minns rätt)?
Tydligen pitchar man på US Army, om det blir affär så blir det antagligen en Oshkoshplattform och all tillverkning förläggs i USA. Både kanon och fordon.
Citera
2019-09-11, 22:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Alltså man tog en MAN HX2 och slängde på en Archerhaubits bak på, för att visa på moduläritet. Få exportländer verkar va intresserade av en gammal dumper från Volvo BM.

Det var nog mest för att visa att det gick, för att lastbilen utgör nån slags europeisk branschstandard, och för att brittiska armén redan har lastbilar från MAN. Gissar jag..
Flera Natoländer använder Scanias lastbilar, så nja.
Citera
2019-09-11, 22:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
När Sverige senast skulle upphandla militärlastbilar fick Scania inte vara med på grund av ägarorder. Tydligen är det en militär variant av MAN som sköter koncernens militärförsäljning.
Citera
2019-09-11, 22:48
Medlem
Jag förstår ingenting av den här diskussionen? Det går inte att tillverka eldrör?

Hur menar ni?
Citera
2019-09-11, 23:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag förstår ingenting av den här diskussionen? Det går inte att tillverka eldrör?

Hur menar ni?
Bofors har inte längre kapacitet att tillverka eldrör. Den mekaniska bearbetningen lades ned 2014.
Citera
2019-09-11, 23:13
Medlem
Citat:

Har Scania nån lämplig splitterskyddad 8X8 på hyllan i modellutbudet?
Citera
2019-09-11, 23:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Har Scania nån lämplig splitterskyddad 8X8 på hyllan i modellutbudet?
Både Volvos och Scanias militära fordon kan splitterskyddas.
Citera
2019-09-11, 23:17
Medlem
Citat:
Bofors har inte längre kapacitet att tillverka eldrör. Den mekaniska bearbetningen lades ned 2014.

Nu har man väl några Archerpjäser kvar från Norgeordern staten verkar vilja sälja av?

Sen är det väl bara att köpa in eldrör från nån leverantör om det behovs? Ser inte problemet?

Bofors finns inte längre. Det är väl det stora multinationella BAE som äger fabriken i Karlskoga, och dom såg väl ingen anledning till någon eldrörstillverkning i Sverige. Noll lönsamhet i det antagligen. Skulle inte förvåna om BAE ändå har eldrörstillverkning någonstans i koncernen?
Senast redigerad av Macke85 2019-09-11 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in